در دیدار روحانی با پوتین و کامرون چه گذشت؟/ تسلیت پوتین و سوال مهم روحانی از کامرون

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه گفت: تلاش‌های مشترک و هماهنگی خوب میان تهران و مسکو در شکل‌گیری توافق برجام نقش اساسی داشت.

وی ادامه داد: این توافق راه را برای توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها هموار کرده است.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به رایزنی‌های خوب ایران و روسیه در خصوص مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تصریح کرد: اکنون افکار عمومی دنیا و بسیاری از دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مشکلات خاورمیانه و از جمله تروریسم حل نشود، سایر مناطق را نیز به تدریج با مشکل مواجه خواهد کرد.

روحانی همکاری ایران و روسیه را برای امنیت و ثبات منطقه، راهبردی دانست و از ابراز همدردی ولادیمیر پوتین با دولت و ملت ایران در خصوص حادثه تاسف‌برانگیز منا تشکر کرد.

وی در ادامه این دیدار، نظرات ایران و روسیه در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای را هم‌راستا ارزیابی کرد و با اشاره به دعوت ایران از رئیس‌جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس کشورهای تولیدکننده گاز در تهران، گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور باید توافقات لازم را برای ارتقای همکاری در این سفر آماده کند.

دو رئیس‌جمهور همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله آخرین وضعیت عراق، سوریه و یمن را مورد ارزیابی قرار دادند.

پوتین نیز در این دیدار با تسلیت درگذشت تعداد زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا گفت: تعامل ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در سطح عالی قرار دارد.

وی نقش روحانی را در دستیابی به توافق برجام ممتاز دانست و افزود: حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و برداشته‌شدن کامل تحریم‌های ظالمانه مورد تاکید مسکو است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین با ابراز امیدواری برای سفر به تهران، بر لزوم تقویت، تعمیق و ارتقای سطح روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، علمی و راهبردی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس نیز با تاکید بر اینکه اجرای دقیق تمام مفاد توافق برجام و از جمله لغو کامل تحریم‌ها ضروری است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده اجرای تعهدات خود در توافق برجام است و طرف مقابل نیز باید تلاش خود را روی اجرای آن متمرکز کند.

روحانی که در مقر سازمان ملل با دیوید کامرون دیدار می‌کرد، افزود: باید همزمان با اجرای توافق از سوی ایران، طرف مقابل نیز اقدامات لازم را برای تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای همه ابعاد به‌ویژه رفع تحریم‌های اقتصادی و ملی انجام دهد.

وی با اشاره به روابط تهران - لندن اظهار کرد: بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور آغاز مناسبی در ایجاد تحرک و گسترش روابط دو کشور خواهد بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این دیدار با تاکید بر ضرورت درک دلایل واقعی گسترش تروریسم و ناامنی در منطقه و جهان به ارائه راهکارهای لازم در این عرصه پرداخت و گفت: اگر ریشه‌های تروریسم را محو نکنیم، حتی در صورت موفقیت در مبارزه با آن در یک نقطه، ممکن است بلافاصله از منطقه دیگری سر برآورد.

روحانی خاطرنشان کرد: چگونه است که تروریست‌ها در عراق و سوریه می‌توانند نفت استخراج کنند، بفروشند و پول آن را هم دریافت و در مسیر تشدید اقدامات تروریستی خود هزینه کنند و با مشکلات تحریم هم که برخی کشورها با آن مواجه هستند مواجه نشوند؟

وی افزود: این اقدام آشکار گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق این تردید را ایجاد می‌کند که آیا همه کشورهای مدعی، در مبارزه با تروریسم واقعا جدی هستند؟

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان هم در این دیدار تاکید کرد که لندن به تمامی تعهدات خود در برجام عمل خواهد کرد و اطمینان داریم که دیگر طرف‌ها نیز به تعهداتشان عمل می‌کنند.

وی در ادامه به روابط تهران - لندن اشاره کرد و افزود: امیدوارم توانسته باشم حسن نیت خود را با کمک به نهایی‌شدن برجام، سفر وزیرخارجه به تهران، بازگشایی سفارتخانه‌ها و اعزام هیات‌های تجاری به تهران ثابت کنم.

نخست‌وزیر انگلستان در خصوص اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه نیز گفت: در مرحله نخست آنچه برای ما مهم‌تر است، انگیزه وحشیانه داعش است. فلسفه داعش توسعه خشونت و افراط است و ما حتی حرکت‌های اولیه آن را در خیابان‌های لندن و پاریس و آمریکا مشاهده کرده‌ایم.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =