چهره های سیاسی حاضر در حج امسال/ از خبر سلامت وزیر و فرماندار دولت تدبیر تا حواشی مفقودی یک دیپلمات

مناسک حج تمتع اگرچه هر سال برگزار می شود و بازتابی عادی در رسانه ها دارد، اما امسال حادثه منا علاوه بر ابعاد انسانی، رنگ و بویی سیاسی نیز به آن داد.

زینب صفری: آمار غم انگیز 226 کشته و 247 مفقود (تا این لحظه) از زائران ایرانی، همگان را برای شنیدن اسامي آنها بیش از گذشته حساس کرد. هنوز ساعتی از حادثه منا نگذشته بود که اخبار ضد و نقیض درباره حضور چهره های مختلف از جمله چهره های سیاسی در حج امسال نقل رسانه ها شد.

کدام چهر های سیاسی در منا بودند؟

اولین کسی که خبر مفقود شدن و بعد پیدا شدنش در منا به گوش رسید، آیت الله مومن فقیه عضو شورای نگهبان بود که البته چندی بعد تکذیب شد و شورای نگهبان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که امسال آیت الله مومن اساسا به حج مشرف نشده است.

از دیگر چهره هایی که اخبار ضد و نقیضي در باره مفقود شدن او به ویژه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد، رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم دولت تدببیر و امید بود. اما ساعاتی بعد خبر سلامت او که در جمع حج گذاران امسال است اعلام شد.
همچنین نام مرجان نازقلیجی فرماندار بندر ترکمن و یکی از چهار فرماندار زن در دولت تدبیر و امید نیز در ساعات اولیه حادثه در لیست مفقودین بود. اما یک روز بعد از انتشار نام او در میان مفقودین، علی اصغر طهماسبی معاون سیاسی، امنیتی استاندار گلستان گفت که نازقلیجی در این حادثه مصدوم شده و در بیمارستانی در شهر مکه بستری است. به گفته طهماسبی، این فرماندار خانم، از ناحیه پا و ستون فقرات دچار مصدومیت شده و البته وضعیت او رو به بهبودی است.

اما آیت الله دری نجف آبادی و حجت الاسلام سروش محلاتی دو چهره دیگر از حج گذاران امسال بودند که البته از گزند حادثه دور ماندند. آنطور که فرید مدرسی از روزنامه نگاران حاضر در حادثه منا در بخشی از روایت خود از روز حادثه گفته است "حجت الاسلام محمد سروش محلاتی تمام مسیر را پیاده در هوای بسیار داغ منا طی کرده و زمانی که به مقر رسیده بود، بی هوش شد". همچنین به گفته این روزنامه نگار، رحمانی خلیلی نماینده اسبق بهشهر و نکا هم از زائران امسال بود که در ازدحام جمعیت بیهوش شده و وقتی بعد از ساعت ها بر اثر پاشیدن آب روی زائران به هوش آمده بود، حدود چهار ساعت و نیم پیاده روی کرده تا به خیمه گاه و گروه خود برسد. آن هم در شرایطی که امکان نوشیدن حتی یک قطره آب در طول مسیر برایش فراهم نبوده است.

با این حال در میان چهره های سیاسی حاضر در مناسک حج امسال شاید نام هیچ کدام به اندازه نام چند دیپلمات ایرانی بازتاب رسانه ای نداشت. در همان ساعات اولیه بعد از حادثه نام غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان در لیست مفقودین بازتاب های مختلفی داشت. اخبار ضد و نقیض درباره شهادت و یا ادامه وضعیت نامعلوم مفقودی در مورد رکن آبادی که پیام رهبری را در مراسم برائت از مشرکین در میان حاجیان قرائت کرده بود ادامه داشت. تا اینکه در روزهای بعدی گمانه زنی های تازه ای وارد فضای رسانه ای مطرح شد. برخی از ربودن او و چند دیپلمات دیگر توسط سرویس های جاسوسی موصاد خبر می دادند و شبکه العربیه نیز در ادعایی عجیب گفت که اساسا نام رکن آبادی در میان حاجیانی که عربستان به آنها ویزا داده نیست و او احتمالا با هویتی جعلی به عربستان رفته است!

ادعایی که البته از مراجع مختلف تکذیب شد. از جمله مرضيه افخم سخنگوی وزارت خارجه رسما در اینباره گفت: رکن آبادی با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی است. افخم این را هم گفت که سوابق مربوط به رکن آبادی که در فهرست اسامی مفقودین واقعه منا است، در اختیار مقامات سعودی قرار گرفته و خبر سازی های موجود در خصوص این موضوع نادرست و ناشی از اغراض و اهداف دیگر است.

به غیر از رکن آبادی، علي اصغر فولادگر رئيس دفتر مطالعات راهبردي سپاه هم از ديگر شخصيت هاي سياسي است که نام او همچنان جزو مفقودان حادثه منا است. به علاوه گفته می شود حسن دانش، فؤاد مشغلي، عمار مير انصاري، سيد حسن حسني از نيروهاي سپاه و دفتر بعثه مقام معظم رهبری از جمله مفقودان هستند که هنوز وضعیت آنها مشخص نیست.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =