چرا روحانی نباید سفرش را نیمه کاره می گذاشت؟/ پاسخی به طرح یک شبهه

طی چند روز اخیر ، اظهار نظرهایی در قالب مصاحبه و مقاله در انتقاد به رئیس جمهوری، معطوف به "عدم ناتمام گذاشتن سفر به مقر سازمان ملل متحد، و بازگشت به ایران" مطرح شده است.

علیرضا اکبری*: طي چند روز اخير ، اظهار نظرهایی در قالب مصاحبه و مقاله  در انتقاد به رئیس جمهوری، معطوف به "عدم ناتمام گذاشتن سفر به مقر سازمان ملل متحد، و بازگشت به ايران" مطرح شده است. بنظرم، در این خصوص نکات قابل تاملی خطاب به قائلان به اين نظر، لازم به ذکر است که در پی می آید:  

بطور كلي ، نشان دادن حساسيت خاص در خصوص وقوع حوادث غير مترقبه، توسط روسا و يا مقامات عاليرتبه دولت ها، (همانطور كه جناب شريعتمداري هم اشاره كردند) امري مرسوم است، نظير بازگشت بلافاصله به كشور جهت مديريت و رسيدگي به يك فاجعه يا حادثه خاص، ليكن؛ مستحضريد كه؛

اول، اجلاس ملل متحد، فرصتي غير قابل تكرار تا يكسال بعد ميباشد، و تقريبا اكثر مقامات درجه اول دنيا را ميتوان طَي چند روز، در مقر ملل متحد ملاقات كرد،
به جرات ميتوان گفت، مجموع ملاقاتهايي كه در چنين مكان و محدوده زماني ، ميتوان با مقامات عاليرتبه داشت، در شرايط عادي نيازمند چندين ماه زمان و هماهنگي بسيار و هزينه بسيار است، ضمن اينكه اينچنين بٌرد و تأثير و پوششي هم ندارد، و مهمتر اينكه امكان تعاقب و اتصال با ديگر ملاقاتها و اجراي يك پلان كامل ديپلماتيك در همين مكان و زمان فشرده چند روزه نيز فراهم است كه در غير اين شرايط، دست نيافتني است،

دوم اينكه، ايران و دولت ايران، در يك موقعيت بسيار حساس است از جمله اينكه در خصوص برجام، از دو ماه قبل، براي پيگيري مذاكرات و توافقات ، برنامه ريزي شده بود كه در سطح سران و وزرا، موضوع تعقيب و دنبال شود، لذا ترك ان مكان و زمان، تقريبا غير قابل جبران بود،

سوم، مقايسه وضعيت يك فاجعه داخلي، كه لاجرم نيازمند مديريت بحران از داخل كشور است، با يك فاجعه برونمرزي، انهم در شرايطي كه دولت مقابل،(سعودي) حتي به مديركل وزارت خارجه اجازه ورود نميدهد، و سفير را نميپذيرد و نماينده عالي رهبري را در حد يك پيغام دهنده از سوي وزير كشورش، ميپذيرد، بنظرم چندان مقايسه مناسبي نباشد.

سعودي هنوز اقاي صادقي را نپذيرفته، اوحدي را تحويل نميگيرد و اقاي قاضي عسكر را در حد يك نماينده، تحويل گرفت، و أصلا نه راه ميدهد كسي را و نه اجازه اقدام به مسئولان و حتي پزشكان ايراني در مكه و عربستان ميدهد.

حال، فرض كنيم جناب روحاني و يا ظريف به تهران بازمي گشتند، ، خوب، چه كار مي توانستند بكنند كه دولت و معاونان وزارت خارجه نمي توانستند بكنند، و أصلا چه خاصيتي داشت بازگشت زود موعد انها، بجز يك حركت سمبوليك؟

اين در حالي است كه، تمام توجه رسانه ها و أفكار عمومي الان در نيويورك است و من فكر مي كنم كه حتي اگر در چنين زماني، اقاي روحاني يا هر رئيس جمهور ديگري اگر تهران بود، عاقلانه تَر بود كه خود را به مقر ملل متحد ميرساند، و از ان تريبون و از ان موقعيت براي افشاي جنايت سعودي ، و اعتراض به كارشكني هاي رياض، و وارد اوردن فشار به دولت جنايتكار سعودي، رايزني با روساي دولتهاي إسلامي و دهها اقدام منطقي ديگر كه ميتوان از ان موقعيت بهره برد، مبادرت مي كردند.

اگر بنده بخواهم يك نقد به رفتار رئيس جمهور و وزيرخارحه در اين خصوص داشته باشم، قطعا اين نخواهد بود كه ، چرا اقايان سفر را ناتمام نگذاشته و بازنگشته اند، بلكه اين بود كه چرا انگونه كه ثقل و عظمت جنايت إيجاب مي كرد، موضع نگرفته، و از شرايط مناسب و تريبون ها و ظرفيت هاي سياسي و حقوقي، جهت وارد اوردن فشار بر دولت بي كفايت و شرور سعودي، بیشتر بهره نگرفتند؟ در واقع، سطح و كيفيت موضع گيري و اقدامات ديپلماتيك ايشان، پايين تَر از انتظار و ضرورت بود.

انتقاد ديگر اينكه، جناب رئيس جمهور و دولت، نمي بايست انفعالي برخورد مي كردند و لزومی به بیان اینکه سفر رئیس جمهور نیمه تمام مانده نبود. چون، اولا كه سفر ایشان تا هفتم مهر برنامه ريزي شده بود، يعني اينكه، ايشان در واقع فقط یک روز یا کمی کمتر از یک روز زودتر نيويورك را ترك می کنند و ديگر اينكه، أصلا ضرورتي نداشت كه ايشان تحت تأثير جوی که منتقدین و رسانه ها بوجود آورده بودند قرار بگيرند، و اهتمام خود را نسبت به فاجعه، از طريق بازگشت زودهنگام براي شركت در تشييع جنازه ، نشان دهند، بلكه، كافي بود چند ملاقات خاص با مقامات همطراز و مؤثر در جهان اسلام و محيط بين الملل ، و يك گفتگوي رسانه اي ويژه با رسانه هاي پر اثر، و نيز دادن بيانيه رسمي در تشريح فاجعه، و حتي بازكردن يك فايل حقوقي خاص براي اين موضوع در مجمع عمومي و در بين كشورهاي إسلامي و از اين قبيل اقدامات انجام می دادند که در این صورت بنظرم بسيار مؤثر تَر از بارگشت زودهنگام بمدت چند ساعت می بود. 

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهش های استراتژیک

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    برگشت اقای رئیس جمهور هیچ مشکلی را حل نمی کند با نویسنده مطلب کاملا موافقم.
    • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      متاسفانه برخی از گروه های سیاسی از هر چیزی سوء استفاده می کنن. این ها ناراحت کشته شدن مردم بیگناه نیستند. یه جوری وانمود می کنن که انگار این حجاج عزیز رو دولت روحانی کشته . از آب کره می گیرند و می خوان جان این بیگناهان رو بهانه ای برای فشار به دولت کنن. واقعا این اسلامیست؟ این اون آزادگی هست که امام حسین ازش ظهر عاشورا صحبت کرد؟
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      66 2
      تند روها منافع ملی و اینا که سرشون نمیشه اینا منافع جناحی را بر کشور و مردم ارجح می دانند.اینها خائنین به نطام و انقلابند.در گوش چه کسایی یاسین می خونید؟
    • بانام EU ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      12 33
      باسلام با این نظر مخالفم زیرا: 1 باز تاب ناتمام گذاشتن سفر آقای رئیس جمهور به سازمان ملل اثر تبلیغی بیشتری می توانست داشته باشد.غیبت کشور ما این سؤال را در ذهنها ایجاد می کرد که چرا جمهوری اسلامی ایران حضور ندارد و ابعاد این فاجعه بهتر منعکس می شد. 2دیدار با سران برخی کشورها چقدر برای ما موثر بوده است؟سالها این دیدارها انجام شده است. مثلا سال قبل چه تاثیر مهم و قابل توجهی را می توان اشاره کرد؟ 3لازم نیست آقای رئیس جمهور بخواهند کار عملیاتی انجام دهند که بگوئیم حضور وی تاثیر دارد یا نه؟ 4 نفس عمل مهم است.
    • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      4 20
      مشکلی را حل نمی کند ولی عرف دیپلماتیک است هرگاه در کشوری اتفاقی رخ بدهد سران ان کشور اگر در کشور نباشند سریع برمی گردند
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      10 2
      با سلام و عرض تسليت به خانواده هاي جانباختگان مرحوم و مغفور، من هم تا حد زيادي موافقم، ولي بايد توجه داشت كه فعلا گوشت عزيزانمون زير دندان آل سعود است و بيش از اين فعلا نميشه به سعوديا اعتراض شديد و هجمه كرد؛ چرا كه عزيزاني كه هنوز در عربستان هستند دچار مشكل ميشن و دكتر روحاني هم با تدبير در سخراني سازمان ملل به موضوع عربستان پرداخت. ولي ظرفيت سازمان ملل به قدري زياده كه ميشه آل سعود رو در اونجا رسوا كرد و يك ائتلافي از كشورهاي مسلمان در محكوم كردن مديريت عربستان ايجاد كرد و حالا كه رييس جمهور در اونجا حضور داره، اينكار به دكتر ظريف ماموريت داده شه.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    با احترام به خانواده جانباختگان فاجعه منا و عرض تسلیت خدمتشان باید عرض کنم با این نقد کاملا موافقم
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    واقعااا نظرات و دلايل منطقي ايي رو ذكر كرديد . ترك كردن نيويورك اشتباه محض است
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    برخی منتقدان این دولت مصداق کامل عمل بر اساس نفسانیات و هوی و هوس شخصی و جناحی هست، انتظاری ازش نیست.
  • حسن IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    بازگشت آقای روحانی هیچ دردی را دوا نمی کرد اما حقیقت این است که در ایران هنوز قبیله ای و طائفی عمل می شود و چیزی به نام منافع ملی وجود ندارد. آقایان در دولت قبلی هر فاجعه و اختلاس و مرگ و میری اتفاق می افتاد اساسا سانسور می کردند و زیر سبیلی از کنار آن می گذشتند اما خدا نکند در این دولت کسی عطسه کند. فاجعه منا واقعا سوزناک بود و باید در خور آن با عربستان و بی کفایتی های سعودی لعنتی برخورد شود این بجای خود درست اما اینکه صد ا و سیما شب و روز روی ان خیمه زده تا نشان دهد که دولت ضعیف است کاملا ضد منافع ملی است. مثلا دولت باید چه کند. موشک بزندبه ریاض؟ اخه من نمی دونم مثلا چه کاری باید اقای روحانی یا ظریف می کردن ؟ باید اقای روحانی پشت تریبون سازما ملل به سعودی ها فحش خوار و مادر می داد؟
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      106 8
      نه باید می گفت ای آل سقوط اون ممه رو لولو برد
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    98 11
    بزارید بازندگان سیاسی در اوهام خودشان باشند
  • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    از ترس شريعتمداري و كيهان و دلواپسان. اخه چرا از اينا ترسيدي اقاي رييس جمهور
  • کیوان RO ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    من کاملاً مخالف این نظرم.اقای روحانی به احترام کشته شدگان باید به ایران باز می گشت دوم با بازگشت به ایران اثر تبلیغاتی بیشتری بر ال سعود در جهان داشت.
  • بی نام RO ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    23 56
    حالا هم بازنگشته قرار بود هفتم مهر بیاد که داره میاد
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    63 7
    قبل از این مقاله من همه به به و چه چه میکردن که خوب کرد که میخواد بیاد حالا که این مقاله رو نوشتن همه میگن نباید میومد.البته درستش همینه که نیاد چون وجود روحانی اینجا اصلا لازم نیست ولی اونجا خیلی لازمه.در کل میخوام بگم مردم عقلشون به چشم و گوششونه خودشون نمیتونن فکر کنند.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    44 4
    مسافرت به کشوری که : 1. در حال جنگ است. 2. سطح روابطش با کشورمان پایین آمده. به نظرات چه حکمی دارد؟ در حالیکه که کشور درگیر مصایب 12 سال گذشته است ، رییس جمهور باید مشکل چنین مسافرانی را هم حلو فصل کند
  • صبوری. الف IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    7 0
    جناب اکبری عزیز. بخش اول فرمایشات شما را درک می کنم اما گمان می کنم خود حضرتعالی هم از ترس منتقدان به دام افتاده اید و ناچار شده اید برای اینکه بگویند تحلیلتان بی طرفانه است دو انتقاد بی مورد به دولت و اقای روحانی بکنید. واقعا از شما می پرسم مثلا باید چه موضعی از سوی رئیس جمهوری اتخاذ می شد تا آن موقع بگوییم این موضع گیری خوب بود؟ آیا به دنبال ادبیات غیر دیپلماتیک دولت قبل بودید که مخاطرات بی شماری را برای کشور و منافع ملی ما به ارمغان آورد؟ اگر احیانا این نظر تایید شد و شما ملاحظه کردید لطف کنید و پاسخ دهید. یک دوست قدیمی
    • نویسنده IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      2 0
      1 انتقاد منطقي است، و موجب امتنان . واقعا بنده از نقد و منتقدان واهمه نداشته ام، بلكه معتقدم كه سطح موضع گيري و نه لحن و ادبيات موضع گيري و كيفيت تلاشها و اقدامات هيئت عاليرتبه ج اا در مقر سازمان ملل متحد، درخور و در حد ضرورت تأمين مسأله، نبود. فارغ از مقايسه،كه حقيقتا كيفيت تكنيكي اداب و منش ديپلماتيك دو مرجع مورد اشاره جنابعالي، قابل مقايسه نيست مساله مورد انتقاد بنده، ناظر به لحن و ظواهر ديپلماتيك نيست، بلكه موضوع، اثر بخشي اقدام ديپلماتيك، در چارچوب مقتضيات و ضرورت هاي "مساله" ميباشد. دولت سعودي، نه تنها در بروز فاجعه مقصر و داراي مسئوليت است، و از اين لحاظ بايستي پاسخگو ميبود، بلكه، مقامات سعودي در جهت فرافكني و تقلب در واقعيات، همه مسلمانان جهان را به سخره گرفت و بويژه
    • نویسنده IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      1 0
      2 و بويژه تظلمات خاصي عليه نفوس ايراني، تخلفات حقوق بشري و حقوق بين المللي بسياري مرتكب شده است، از اين رو، مقايسه عملكرد هيئت محترم با انچه ضرورت بود و انتظار ميرفت، گوياي انتظار بيشتر بوده و ميباشد. نقد ديگر بنده، إيجابي بوده، به اين معنا كه، بنظرم ضرورتي نداشت كه جناب رئيس جمهوري، منفعلانه موضوع بازگشت پيش از موعد را ، تقريبا بدون مونه عملي، مطرح ميكردند، بلكه بنظرم، رئيس محترم جمهوري و دولت ايشان، مناسبتر بود در هر دو مورد، با تدبير بيشتر، استحكام مواضع و صلابت در رفتار را پيشه ميكردند. با سپاس مجدد از توجه شما
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    لااقل به احترام و برای تسلای مردم داغدیده زودتر میومد تا شاید مرهمی بردلهای سوخته می بود.
  • بی نام RO ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 1
    واقعیت اینست که تا این نگاه در داخل به حج است وآل سعود هم حاکم آنها رانتی دارند که ما هیچ کاری از دستمان بر نمی آید فقط می توانیم آل سعود را سرنگون کنیم که آنهم نمی توانیم وگرنه تا حالا کرده بودیم یا باید با آل سعود برای حج بسازیم یا در داخل مردم خودمان را توجیه کنیم باقی یک مشت شعار احساسی است دو روز دیگه هم کسی یادش نیست
  • على A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    3 0
    عموماً در همه چيز دچار افراط و تفريط هستيم. الان كه همه چيز سياسى شده طبعا در سياست زدگى هم دچار افراط هستيم. بازى سياسى با اين فاجعه غميار واقعاً بى احترامى به رفتگان و همچنين آزرردگى بازماتدگانشان است.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    2 5
    حركتي پوپوليستي بود
  • حسین A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 1
    با نظر نویسنده هم صد در صد موافقیم و البته منتقدان بی انصاف را ارجاع می دهم به عملکرد ریس دولت قبلی که در حادثه زلزه آذربایجان که یک حادثه داخلی بود سفر خود را نه تنها کنسل نکردند که حتی پیام تسلیتی هم صادر نکردند. بعلاوه شاید اعضای دولت منتظر بازگشت تمامی زائران عزیز هستند تا بعد از آن اقدامات خود را شروع کنند تا خدای نکرده دولت عربستان در یک اقدام متقابل شرایط ایرانیان عزیز را از آنچه هست سخت تر نکند و مشکلات جدیدی به وجود آورد.
  • امیر A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    3 1
    با توجه به اینکه مجروحان و کشته شدگان حادثه هنوز در دست آل سعود و کشور عربستان هستند، هرگونه موضع خیلی تند باعث وخیم تر شدن اوضاع حجاج ایرانی در عربستان می شود...
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    4 15
    بازم به غیرت اون که می گفت اون ممه را لولو برد
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      9 0
      دوست عزیز اون اقا علاوه بر ممه خیلی چیزای دیگرم برد... عزت ، ثروت ، ابرو
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 0
    اولا خود نويسنده اشاره كرده كه ايشون كمتر از يك روز زودتر بر ميگردند، پس بايد استفاده هاشون رو ميكردند تو اون چند روزتناقض دوما برنامه هاي رييس جمهور تو اون يك روز ديدار با افرادي بود كه خيلي دور از دسترس نيستند مثل عراق و ونزوءلا و تونس. سوما ايشون تحت تاثير فشارهاي داخلي بر نگشتند روزي كه كيهان اينا تيتر زده بودند ايشون اعلام كرده بودند كه بر ميگردن. بنظرم مقاله اصلا منصفانه نبود.
  • اکبر IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 1
    یعنی نویسنده معتقده روحانی سفرشو نیمه تمام رها نکرده تو رسانه ها که می گن نیمه تمام رها کرده ما که نفهمیدیم کی راست میگه
  • بهنام RU ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 0
    ما در این صفحه ، اندیشه ی برگرفته از احساس ، خشم ، عاطفه و همدردی با خانواده های مظلوم این فاجعه را از نگاه خودمان می نویسیم . که بسیار هم پاک و صادقانه است ..... اندیشه ی رییس جمهور ، به اضافه ی این موارد بر گرفته از منافع ملی ، بحرانهای منطقه ، دفاع از مظلومین در این سانحه ، حفظ حقوق آینده ی حج برای کشور و دهها ممیزی دیگر است . اگر همه ی مسایل این یک هفته را آزمونی صد نمره ای فرض کنیم ، آقای رییس جمهور نمره ی 100 را کسب کرده اند .
  • بی نام A1 ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    5 5
    برگشت روحانی یک اشتباه بزرگ سیاسی بود . و باید از ظرفیتهای موجود در نیویورک تا آخرین لحظه به نفع منافع ایران استفاده میکرد . با نظر نویسنده کاملا موافقم.
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    9 1
    متاسفانه کسانی که درخواست برخوردهای شدیدتر با عربستان در این وضعیت را دارند فکر نمی کنند که عربستان چقدر میتونه تا قبل از بازگشت حجاج و اجساد قربانیان مزاحمت و دردسر ایجاد کنه. ترا بخدا بگذارید عزیزانمان برگردند بعد به شغل شریف فحاشی ادامه یدید.
  • علی IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 4
    اینایی که میگن رییس جمهور باید برمیگشت نمیخوان دولت از مذاکرات نتیجه بگیره
  • هموطن A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 2
    درسته اومدن آقای رئیس جمهور ،موجبات تسلی خاطر بازماندگان رو بهمراه داره ولی منافع ملی و روابط بین الملل و دیپلماتیک در سطح کلان جهانی ایجاب می کرد ،ایشون نیویورک رو ترک نمی کردند و از فرصت استثنایی بوجود آمده ، با توجه به تقارنش با این فاجعه در جهان اسلام،حداکثر استفاده رو می کرد. البته دوستان اعتماد به دولت مردان که موهای خودشونو توی این راه سفید کردند حرف اول را میزنه . چون قطعا" اونها قبل از انجام امور به همه جوانب و بازخوردهای کاریشون فکر میکنند. شادی روح مسافرین حق حج امسال و نابودی عوامل شیطانی پشت پرده ،صلوات.یا علی مدد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 1
    آقای مهم الان اینقدر رسانه قدرتنمد شده که در کجا حرف زدن مهم نیست ریس جمهور روسیه ده سال گذشته حاضر به شرکت در اجلاس نشد مشکلی پیش آمد؟ تحلیل آبکی نکنید مهمترین اصل برای یک ریس جمهور احترام به مردمش هست که این آقا نکردند فرصت اصلی آقای روحانی مردم کشورش هستندنه روسای دیگر کشورها
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    2 0
    والا دیروز کهاعلام شد سفر رو نیمه تمام گذاشتن همه گفتن عالیه و روحانی مچکریم و از این حرفا امروز که یکی مخالفت کرده اکثر کامنتها این کار روحانی رو اشتباه میدونن .ما ایرانی ها حالمون خوبه آیا؟بعدش هم ایشون سخنرانی کردن تو مجمع سازمان ملل که به سعودی ها هم گیردادن