لاریجانی:مجلس به تقویت بنیه موشکی در بودجه سال ۹۵ توجه جدی خواهد داشت

رئیس مجلس گفت: در زمینه موشکی حتما باید بنیه دفاعی را تقویت کنیم که بر همین اساس در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه جدی خواهیم داشت.

به گزارش تسنيم، علی لاریجانی در جلسه شورای اداری استان مرکزی در سخنانی گفت: اینکه رهبر انقلاب در ابتدای سال، بر روی مسئله تولید و رونق تولید تاکید کردند که البته بارها این تاکید را ایشان داشته‌اند و فرموده‌اند که این کار حکم حرکت جهادی دارد، به دلیل همین ماهیتی است که وجود دارد و ما در کشور با مشکل تولید و رونق روبرو هستیم.
وی افزود: اکثر بخش‌های کشور دچار مشکلات به هم تنیده هستند لذا ما باید درک درستی از شرایط داشته و عزم جدی برای حل آنها داشته باشیم که مدیران استانی بخش مهمی از این کار هستند.
رئیس مجلس با بیان اینکه برای حرکت جهادی در زمینه تولید نیاز به اقدامات مدیران اجرایی در استان‌ها داریم، گفت: باید اختیارات مدیران اجرایی در استان‌ها برای حل مشکلات در آینده افزایش یابد. اگر بخواهم ارزیابی نسبی از وضع کشور داشته باشم، در کشور ما امروز مسائل مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد که خیلی هم مربوط به زمان حال نیست و برخی از آنها زمان گرفته و به اینجا رسیده است.
لاریجانی در ادامه به موضوع حادثه منا اشاره کرد و گفت: حادثه منا خیلی دردآور و تاسف‌آور است که توقع نمی‌رفت که یک دولت اسلامی نسبت به بهترین بندگان خدا که به سوی او هجرت کرده‌اند و مشغول انجام یک فریضه الهی هستند، اینطور برخورد کند. دولت عربستان نه تنها تمهیدات لازم را برای جلوگیری از آن نداشته بلکه توجه کافی برای حل موضوع نیز نداشته است. نباید حج ابراهیمی را در حاشیه قرار دهیم.
وی در همین زمینه اظهار داشت: در شرایط فعلی مهمترین مسئله برای ما این است که حجاج ما به سلامت به کشور بازگردند و عزیزانی که مجروح شدند نیز به ایران بازگردند و دولت سعودی نیز باید در قبال انتقال پیکر جانباختگان همکاری‌های لازم را داشته باشد.
رئیس مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات این روزهای کشور موضوع حادثه منا است که وقت همه را گرفته تصریح کرد: البته باید هم برای آن وقت گذاشت زیرا اینها عزیزترین مردم این کشور هستند. بخش‌های دیپلماسی وزارت بهداشت و خدمات حج و زیارت دارند تلاش می‌کنند تا سریع‌تر انتقال پیکر جانباختگان به کشور فراهم شود.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: الحمدالله مسیر مذاکرات طی شده و خاتمه یافته و الان مراحل نهایی از نظر تضمین در حال سپری شدن است که کمیسیون ویژه‌ای را در مجلس مسئول کردیم تا موضوع برجام را از ابعاد مختلفش مورد بررسی قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه برجام یک مسئله چند پهلو است و لایه‌های مختلف دارد، گفت: نباید زودتر از اینها هم برای نهایی کردن گزارش توقع می‌داشتیم. برجام ابعاد دیگری از نظر سیاسی دارد که باید همه بخش‌های آن مورد توجه قرار گیرد. انشاءالله نتایج کار کمیسیون ویژه برجام در مجلس مشخص می‌شود و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
رئیس مجلس موضوع هسته‌ای ایران را یک موضوع روشن دانست و ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها ماجراجویی و در اراده ملت ایران سنگ‌اندازی نمی‌کردند، زودتر از 12 سال موضوع هسته‌ای ایران قابل حل بود. شاید سوء محاسبه از میزان پایداری و توجه ملت ایران نسبت به موضوع هسته‌ای داشتند که فشارهایی را در این سال‌ها به ملت ایران وارد کردند.
لاریجانی در همین زمینه افزود: تمام دغدغه این بود که موضوع هسته‌ای روشن شود و دیگران هم توجه داشته باشند که این خواسته منطقی و حقی برای ملت ایران است و یک چیز زیاده از حقوق ما نیست و کشورهای دیگر هم همین حق را دارند.
وی ادامه داد: یکی از کشورهای منطقه پیش از مذاکرات می‌گفت که ایستادگی شما در موضوع هسته‌ای باعث می‌شود که ما هم به این حق خود برسیم؛‌ ایستادگی ملت و درایت‌های رهبری نظام باعث شد که آنها به حقانیت ملت ایران در موضوع هسته‌ای پی ببرند.
رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: انصافا در این 20 سالی که با موضوع هسته‌ای مرتبط بودم برداشتم این است که رهبر عزیز ما هم در ایجاد صنعت هسته‌ای نقش داشتند و اگر توجه، حساسیت و اصرار ایشان در دولت‌های مختلف، با گرایش‌های متفاوت نبود، ما امروز صاحب دانش هسته‌ای نبودیم.
لاریجانی با بیان اینکه ایستادگی، پشتیبانی و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب باعث شد که صنعت هسته‌ای در کشور ما پا بگیرد، تاکید کرد: این امر بسیار مهمی است، اینکه ایشان بر حرکت‌های علمی توجه دارند، امر مهمی است که فرصت مغتنمی برای کشور ایجاد کرده است.
وی گفت: گاهی در طول مذاکرات فشارهای بیرون زیاد بود که احتیاج به تدبیر داشت و در شوراهایی که به رهبر انقلاب مربوط بود این موضوع مورد بررسی قرار می‌گرفت که کمک‌های ایشان باعث شد که مسیر سیاسی و دیپلماتیک این موضوع با روند خوبی پیگیری شود.
لاریجانی تاکید کرد: بنده چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی می‌دیدم که گاهی مطالبی عنوان می‌شد که می‌توانست در کار شکنندگی ایجاد کند به طوری که کمک و هدایت‌های رهبری باعث شد که موضوع در مسیر خوبی طی شود که الحمدالله مذاکرات به سرانجام رسید.
رئیس مجلس تصریح کرد: طبعا این مذاکرات همه دستاوردها و خواسته‌های ما را پوشش نداد اما به نظر بنده قسمت اعظم موضوع هسته‌ای و به خصوص بخش اقتصادی را تحت پوشش قرار داده است.
وی گفت: قواعد کار بین‌المللی این است که این سند از یک ظرفیت خوبی برخوردار است، البته در مرحله اجرا هم باید با فراست و سنگین قرار دادن کار موضوع را جدی دنبال کرد، این آغاز یک مرحله جدیدی است که انشاءالله اگر مسیرش در مجلس به خوبی طی شود نیاز به زمان دارد که به درستی طی شود.
لاریجانی ادامه داد: باید از همه کسانی که در این زمینه در بخش‌های دیپلماتیک تلاش کردند تشکر کرد که واقعا کار شاق و فنی بود.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برنامه ششم توسعه و تدوین آن اشاره کرد و گفت: وضع حال اقتصادی کشور ما طوری است که باید با یک جهشی حرکت کنیم که به بخشی از مولفه‌های برنامه توسعه دست یابیم.
وی با بیان اینکه تولید کشور در برنامه مولفه تولید کشور در برنامه توسعه عقب افتاده است، گفت: ظرفیت‌های ما در بخش تولید کشور ظرفیت‌های خوابیده‌ای داریم که باید در برنامه ششم بخش خفته تولید را بیدار کنیم و در این زمینه نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.
لاریجانی به تصویب قانون حمایت از تولید در مجلس اشاره کرد و گفت: در این قانون تلاش شد که زمانی برای تولید مد نظر قرار گیرد. ثقل کار در برنامه ششم به بخش تولید مربوط می‌شود که باید حرکت شتابانی در صنعت ایجاد کنیم و بقیه مسائل باید در خدمت آن قرار گیرد.
وی اضافه کرد: وقتی در خانواده‌ای چند نفر بیکار باشند ذهن یک خانواده و جامعه را درگیر می‌کند که باید در این زمینه تلاش شد.
رئیس مجلس بخش اعظمی از درآمدهای کشور را صرف بودجه عمرانی دانست و گفت: حجم زیادی پرسنل در حوزه دولت است که این میزان استخدام اشتباه بوده است.
وی افزود: هنوز سایه تولید دولتی در کشور ما وجود دارد که اصل 44 هم به درستی اجرا نشده است. هر چه وضع بودجه جاری متورم‌تر شود با محدودیت درآمدها و هزینه‌ها مواجه می‌شویم.
لاریجانی با تاکید بر اینکه باید وقت‌مان را صرف عمران کشور کنیم، اظهار داشت: ینده معتقدم که باید ازدیاد ثروت در کشور یکی از محورها در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین به موضوع کم آبی در بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: کم آبی عارضه مهمی است که در سطح دنیا رخ داده که کشور ما نیز دچار آسیب شده که باید در برنامه ششم توسعه برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس مجلس افزود: این موضوع برای حیات، صنعت و کشاورزی کشور بسیار مهم است، 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه با اذن رهبر انقلاب برای مهار آب‌ها اختصاص دادیم که ظرف 3 سال آینده باید محقق شود.
لاریجانی همچنین اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور از سوی دولت را موجب آرامش در سطح جامعه دانست و افزود: خوشبختانه این دولت با کمک مجلس آرامشی به جامعه در زمینه بهداشت وارد کرده است؛ طرح نظام سلامت یک موضوع مهم است که باید در برنامه ششم توسعه تکمیل شود که البته باید در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشیم.
وی همچنین یکی از دغدغه‌های مهم را در سند برجام را که در مجلس مطرح است موضوع دفاعی و تقویت بنیه دفاعی کشور دانست و گفت: یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد این است که سند برجام نباید هیچ تنه‌ای به رشد و آمادگی‌های دفاعی کشور وارد کند. این یک مسئله اساسی برای کشور است.
رئیس مجلس گفت: من فکر نمی‌کنم که هیچ وقت منطقه ما مانند امروز تا این اندازه شلوغ بوده باشد، ما شاهد یک به هم ریختگی در منطقه هستیم و امروز منطقه دچار آشفتگی شده است.
وی ادامه داد: حرف‌های مقامات غربی نشان می‌دهد که امروز یک حرفی می‌زنند و بعد حرف دیگری که این حکایت از آشفتگی در اوضاع منطقه دارد.
لاریجانی به اوضاع سوریه و حمایت غربی‌ها از تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: در موضوع سوریه حرف‌های مقامات آمریکایی و اروپایی امروز با گذشته تغییر کرده است. آنها کارهای غلطی را در عراق و افغانستان انجام دادند و در موقع بیداری اسلامی هم با اشتباهاتی روبرو شدند.
وی با بیان اینکه امروز تروریست‌ها بلای جان غربی ها و آمریکایی‌ها شده‌اند، گفت: این امر امروز باعث شده که مواضع‌شان تغییرات کلی داشته باشد؛ البته امروز مقامات غربی و آمریکایی‌ مختصر توجهی دارند و متوجه شده‌اند که طور دیگری باید اوضاع منطقه را حل کرد.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به جنایات رژیم آل سعود در یمن اشاره کرد و گفت: سعودی‌ها در یمن ملت ارزشمندی را به وضع آشفته‌ای دچار کرده‌اند. یکی از معضلات منطقه دخالت‌های سلطه‌طلبی که در سال‌های اخیر غربی‌ها داشته‌اند، البته این تفکر در هیچ جا جواب نداده است.
وی ادامه داد: منطقه دچار به هم ریختگی امنیتی است اما در این شرایط ایران یک سرزمین امن است که این به شرایط دفاعی کشور مربوط می‌شود.
لاریجانی گفت: ایران دارای توانمندی دفاعی است که آن را از دوران 8 سال دفاع مقدس حفظ کرده، امروز ایران از یک زبدگی در زمینه دفاعی برخوردار است که باید این وجه را متناسب با شرایط منطقه تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه ما از تقویت بینه دفاعی خجالت نمی‌کشیم، گفت: در زمینه موشکی حتما باید بنیه دفاعی را تقویت کنیم که بر همین اساس در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه جدی خواهیم داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات خبرگان رهبری و دوره دهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی در ایران دموکراسی ایجاد کرده که ما امروز شاهد برگزاری انتخابات مجلس هستیم و رقابت‌ها در استان‌ها و شهرها شروع شده و اینکه مردم خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند خوب است.
لاریجانی همچنین تاکید کرد: غربی‌ها هم متوجه شده‌اند که ایران یک صلابت سیاسی پایدار دارد. چرخش نیرو با حضور مردم در تعیین سرنوشتان امر مبارکی است.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید برای آبادانی کشور خیز برداریم، اظهار داشت: باید پس از برداشت تحریم‌ها از منابع به درستی استفاده کنیم.
وی گفت: رقابت‌های انتخاباتی نباید به مشاجرات در داخل کشور تبدیل شود و نباید تخریب وجود داشته باشد. باید بدانیم که هر چه قافله انقلاب را عمق‌تر کنیم به نفع انقلاب است. نباید در این زمینه هراس داشته باشیم. هر چه یاران انقلاب را بیشتر کنیم به نفع انقلاب است. دولت هم هر چه از افراد کارآمد استفاده کند، به نفع خودش و انقلاب است. باید تجربیات را هم‌افزا کنیم.
لاریجانی با تاکید بر اینکه باید در شرایط رقابت‌های انتخاباتی عقلانیت در رفتارهای سیاسی حاکم باشد، گفت: ضمن اینکه مردمسالاری را دنبال می‌کنیم باید عقلانیت در رفتار سیاسی داشته باشیم. باید روابط دوستانه وجود داشته باشد البته اختلاف نظر وجود دارد اما نباید مانع روابط دوستانه و برادرانه شود.
وی گفت: در رقابت‌های انتخاباتی نیازی نیست که کسی پوست‌اندازی کند بلکه هر کس یک شناسنامه سیاسی دارد که می‌تواند همان را بلوغ دهد. انتخابات برای پنجه انداختن بر روی صورت همدیگر نیست بلکه برای این است که مردم به انتخاب احسن برسند.
رئیس مجلس با بیان اینکه نیازی نیست ما برای رقابت‌های انتخاباتی از الگوهای غربی استفاده کنیم افزود: ما هویت جمعی خاص خودمان را داریم و دلیل ندارد که روش‌های غربی را در حوزه انتخابات به ایران تسری دهیم.
لاریجانی در پایان گفت: در دوران دفاع مقدس همه نیروهای نظامی و بسیجی دیدگاه‌های مختلفی داشتند اما همه حول محور آرمان‌های امام و کشور متحد بودند. باید پارادایم سیاسی منطقی به کشور حاکم باشد تا هر کسی نظرات خود را مطرح کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =