استفاده انتخاباتی از کمیسیون برجام از ادعا تا واقعیت / عکس یادگاری با آمانو و تریبونی برای جلیلی

کمیسیون ویژه بررسی برجام به آخر خط رسیده و آنطور که سخنگوی این کمیسیون گفته باید فردا منتظر قرائت گزارش آن در صحن علنی مجلس باشیم.

عبدالله احمدی: آنچه در پایان کاریک ماهه  کمیسیون بررسی برجام می توان به آن پرداخت این است که از ابتدای تشکیل آن همواره این دغدغه عنوان می شد که با سمت گرفتن این کمیسیون به سوی مسائل  سیاسی و جناحی، استفاده انتخاباتی از آن نشود.

هر چند که ترکیب کمیسیون برجام نیز مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری از صاحب نظران، بیشتر اعضای آن را مخالف سرسخت مذاکرات و توافق هسته ای در دولت یازدهم می دانستند اما این انتقادات با دعوت این کمیسیون از سعید جلیلی و انتقادات وی از دولت شدت گرفت.

هشدار رئیس فراکسیون رهروان به برجامی ها

شاید اولین کسی که درباره جناحی شدن کمیسیون برجام هشدار داد، کاظم جلالی رئیس فراکسیون اصولگریان رهروان ولایت بود که از اعضای فراکسیون متبوعش تنها 7 نفر توانسته بودند به کمیسیون برجام راه پیدا کنند.

 جلالی که در حاشیه مراسم ختم برادر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با خبرنگاران گفتگو می کرد، در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رویکرد جناحی برخی از نمایندگان حاضر در جلسات کمیسیون ویژه برجام چه تاثیری در روند بررسی خواهد گذاشت٬ گفت: به نظر می‌رسد نباید بگذاریم کمیسیون ویژه به ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی تبدیل شود٬ چراکه رهبری نیز تاکید فرمودند که در بحث هسته‌ای از دو قطبی شدن جامعه جلوگیری کنیم.وی افزود:باید مراقب باشیم مبادا مسئله مهمی همچون برجام تبدیل به وسیله‌ای برای تبلیغات انتخاباتی و محل اختلاف جریان‌های سیاسی قرار گیرد زیرا اشتباه است اگر برجام را در فضای انتخابات مطرح کنیم.

جلالی با اشاره به آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا گفت:  این روزها شاهد استفاده تبلیغاتی از برجام از سوی سیاسیون در آمریکا هستیم و به نوعی برجام به محوریت تبلیغات ریاست جمهوری تبدیل به محل اختلاف میان جریان‌های سیاسی در این کشور شده است و شاهدیم آنها برجام را در بحث تبلیغات ریاست جمهوری با شکلی دروغین مورد استفاده قرار می‌دهند ولی ما باید مراقب باشیم که اسیر این بازی سیاسی نشویم و از برجام در تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنیم.

وقتی تلویزیون به جلیلی تریبون داد

به نظر می رسد که پس از این هشدارها بود که پخش تلویزیونی جلسات کمیسیون برجام متوقف شد؛ هر چند که این اقدام نیز مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت و منتقدان معتقد بودند که رسانه ملی یا باید تمام جلسات را پخش می کرد و یا اینکه از ابتدا، هیچ یک از این جلسات را پخش نمی کرد. چراکه تصمیم رسانه ملی اینگونه برداشت شد که آن ها یک طرفه عمل کرده اند و جلساتی را که سعید جلیلی، رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ( نامزد احتمالی مجلس دهم از حوزه انتخابیه مشهد) در آن حضور داشته و انتقادات بسیاری از دولت روحانی و رویکرد محمد جواد ظریف در مذاکرات کرده است، به طور کامل پخش کرده است که می تواند  به عنوان مثال در فیلم تبلیغاتی وی در انتخابات آتی مورد استفاده قرار گیرد.

عباسی نامزد احتمالی یکتا و پایداری در انتخابات  آتی

همچنین سخنان و نقل قول های فریدون عباسی،رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم نیز که با حاشیه مواجه شد و واکنش علی اکبر صالحی، عضو تیم مذاکره کننده فعلی و رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی را به دنبال داشت در حالی بود که از وی نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی لیست انتخاباتی جبهه یکتا، جبهه پایداری و حامیان محمود احمدی نژاد در انتخابات مجلس دهم یاد می شود.

صالحی در واکنش به سخنان عباسی گفت: «ممکن است فردا شجاعی پیدا شود که برود قلب رآکتور اراک را سرجایش بگذارد و با زن و بچه‌اش برود آنجا زندگی کند، آخر که چه؟ مگر شجاعت به این مسائل است، می‌خواهند ٨٠ میلیون نفر را به دلیل اینکه بگویند شجاع هستند، به خطر بیندازند. مسائل ایمنی در هسته‌ای با ایمنی در ایران‌خودرو فرق دارد؛ شما اتفاق‌هایی مثل چرنوبیل را دیده‌اید؟ من آقای عباسی را به خدا واگذار می‌کنم.»

همچنین علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز به رویکرد جناحی کمیسیون برجام واکنش نشان داد و  با بیان اینکه نگاه جناحی به برجام به هر شکلش، چه بخواهد به عنوان ابزاری در خدمت جناح خاصی قرار گیرد و چه بخواهد به عنوان ابزاری در جهت حذف جناح خاصی قرار گیرد، بزرگ‌ترین آفت ضدانسجام ملی است. وی درباره ضرورت انتخاباتی‌نشدن بررسی برجام گفت:این موضوع بزرگ‌ترین آفت ضدانسجام ملی است که باید همه از آن دوری کنیم.

برخورد دو گانه با مهمانان

اما نکته دیگری که می تواند احتمال فرضیه استفاده انتخاباتی از کمیسیون برجام را تقویت کند، مهمانان کمیسیون و رفتار اعضای کمیسیون با دعوت شدگان بود. به طوری که عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس گفته بود: «متأسفانه برخی از نمایندگان نسبت به بعضی میهمانان با احترام و نسبت به گروهی دیگر با تندی و بی‌احترامی برخورد می‌کنند اما مردم به‌خوبی متوجه انگیزه‌های برخورد دوگانه این نمایندگان می‌شوند». آرانی گفته بود: «تیم مذاکره‌کننده کتابچه‌ای را به‌عنوان «برجام» در اختیار کمیسیون گذاشته و سؤال اینجاست که نتیجه شش سال فعالیت‌ تیم آقای جلیلی در این جزوه کجاست؟!»

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی عضو فراکسیون رهروان  ولایت نیز در این باره خاطرنشان کرد: نقدی که به شخص آقای جلیلی به‌عنوان مسئول مذاکرات هسته‌ای در دوره پیشین وارد است این است که ایشان درحالی که در گزارش‌های خود به انتقاد از عملکرد تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌پردازد که اساساً برای توضیح درخصوص عملکرد خود به جلسات دعوت شده و با این وجود درخصوص این‌که چرا ایشان در طول ۶ سالی که مسئولیت داشتند، هیچ گام مثبتی برداشتند،هیچ توضیحی ندادند. در حالی که اعضای کمیسیون ویژه طوری به استقبال آقای جلیلی می‌روند که انگار رئیس مجلس وارد شده اشت. درحالی که ایشان مورد احترام و تکریم ویژه قرار می‌گیرد، اعضای تیم مذاکره‌کننده فعلی فقط به فلک بسته نشده اند!

عکس یادگاری بگیریم؛ انتخابات نزدیک است!

همچنین رفتار نمایندگان غیر عضو در کمیسیون نیز می تواند شائبه حضور آن ها در کمیسیون برجام  به دلیل استفاده تبلیغاتی از عکس و گزارش تصویری‌های این حضور در سایت شخصی نماینده در انتخابات آتی را در پی داشته باشد.

 همچنان که غلامرضا تاج گردون عضو کمیسیون برجام در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس نمایندگانی که روی پله های ساختمان مشروطه مجلس با یوکیا آمانو عکس یادگاری گرفته بودند، خطاب به نمایندگانی که خود را دلواپس می دانند نوشته بود: آمانو را خیانتکار به ایران می دانند ولی می​ توانند با او عکس یادگاری بگیرند! درست مثل کسانی که روزی صد بار مرگ بر آمریکا می گویند ولی آرزو و آمال آن ها این است که برای خود و خانواده شان ویزای آمریکا بگیرند.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامين ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    48 6
    براي اينكه امثال زاكاني فكر منافع جناحي خودشان هستند و منافع ملي ذيل منافع جناحي آنان معنا مي يابد. تمام اين داستان ها هم بر سر منافع جناح خودشان است. خدا مي داند كه منافع ملي براي آنان معنايي ندارد.
  • بهار A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    6 76
    شمابااین تحلیلهاودروغ پردازیهانمیتونیدذره ای ازارزش جلیلی عزیز بین ما کم کنید.خجالت بکشید.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    39 5
    استفاده انتخاباتی و ائتلاف اصولگرایان اینا به قول علی پروین همش کشکه .اگه مردم تو انتخابات شرکت کنن خودشونو بکش هم رای نخواهند اورد.