۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲

عبدالصمد محمودی

از روز شنبه، سوم آذرماه بزرگترین نمایشگاه فناوری‌های اطلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی کشور با عنوان «تلکام 2015» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و با حضور بیش از 292 شرکت داخلی و خارجی برگزار شده است؛ رخدادی که به نوعی می‌تواند پرده‌ای از آینده این فناوری و تقسیم کار کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... در عصر نوین جهانی شدن باشد.

به سخن دقیق تر، این نمایشگاه و محصولات و دستاوردهای ارائه شده در آن می‌تواند بیانگر شمّه‌ای از روند تقسیم کار جدید در دنیای آینده باشد. تقسیم کاری مبتنی بر سرعت، دقت و مزیت رقابتی، برخلاف تقسیم کار قبلی که عمدتا مبتنی بر ایستایی و مزیت نسبی بود.

در واقع در تقسیم کار جدید که مختص عصر جهانی شدن است، آنچه که بسیار پراهمیت می‌نماید، تکیه بر نیروی انسانی کارآمد، خلاق و شایسته است، حال آن‌که تقسیم کار پیشین تکیه به هر آن چیزی داشت که می‌توانست مزیت نسبی ایجاد کند؛ حال فرقی نمی‌کرد که این مزیت نسبی یک منبع خدادادی و زیرزمینی است (مانند نفت، گاز یا معادن) یا محصولی برآمده از اندیشه، کار و خلاقیت فکری انسان.

به عبارت دیگر، در تقسیم کار قبلی کافی بود تا کشوری بهره‌ای هر چند اندک از این مزیت نسبی داشته باشد، آنوقت می‌توانست ادعای «بودن» کند و مدعی شود در نظام بین الملل حایز جایگاهی است، حال آن که در تقسیم کار جدید، کشورها زمانی می‌تواند ادعای «بودن» کنند که بر ستون‌های محکم اندیشه و خلاقیت شهروندان تکیه داده باشند، نه منابع زیرزمینی.

به سخن دیگر، در تقسیم کار قبلی نظام بین‌الملل به منبع زیرزمینی شما نیاز داشت و به همین دلیل نمی‌توانست شما را نادیده بگیرد، اما در دنیای آینده چنین ملاحظاتی دیگر وجود نخواهد داشت؛ چراکه عمده محصولات عرضه شده در جامعه آینده در زمینه‌های مختلف برآمده از یک مزیت رقابتی یعنی ذهن خلاق شهروندان است.

مطمئنا نشانه‌های محسوس این مساله را می‌توان در فعالیت‌های یک کشور در حوزه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی‌اش یافت. جایی که هیچ وابستگی‌ای به ذخایر یا معادن زیرزمینی ندارد و جزو معدود حوزه‌هایی است که تکیه بر ذخایر و گنجینه‌های روی زمین دارد. این گنجینه‌ها چیزی نیستند جز خلاقیت و ذکاوت نیروی انسانی.

شاید به همین خاطر است که می‌توان ادعا کرد نمایشگاه پیش رو می‌تواند طالعی از آینده روشن یا تاریک کشور در عصر آینده باشد. در واقع این نمایشگاه و توانایی‌های ارائه شده در آن می‌تواند به خوبی به ما نشان دهد که چقدر کشور ما به دروازه‌های دنیای مبتنی بر مزیت رقابتی نزدیک شده است؟ یا چقدر بنیان‌های اقتصاد کشور بر بنیان فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی که محصول کندوکاو اذهان خلاق شهروندان است، چیده شده است؟ ودر نهایت، به ما نشان خواهد داد که چقدر در تصمیمات برای ورود قدرتمند به عصر آینده جدی هستیم و مقدمات ورود به آن را جدی گرفته ایم؟

* دانشجوی دکتری ارتباطات

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاهو IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یادداشت خوبی بود .آفرین