ایرنا نوشت: رییس موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه ، آمریکا را به « خرس زخمی» تشبیه کرد که « بسیار خطرناک است » و گفت: رییس جمهور روسیه در قبال مسئله سوریه موضع سرسختانه ای اتخاذ کرده و همه جانبه از بشار اسد حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، لئونید روشتینکوف رییس موسسه تحقیقات استراتژیک در نشستی که عصر یکشنبه به منظور بررسی سیاست خارجی روسیه در محل شورای راهبردی روابط خارجی با حضور جمعی از صاحبنظران مسائل روسیه برگزار شد، گفت: حدود شش هفت سال قبل زمانی که در واشنگتن و بروکسل متوجه شدند که روسیه به تدریج قدرت خود را بازسازی می کند، تهاجم کاملا حساب شده ای از طرف آمریکا و متحدین آن به روسیه انجام شد و امروز روسیه بحرانهای سیاسی و اقتصادی را پشت سر گذاشته و رییس جمهور مقدماتی را فراهم کرده تا روسیه سیاست مستقلی در پیش بگیرد.
وی در این نشست که با حضور صاحبنظران مسائل روسیه برگزار شد،با اشاره به بحرانهایی همچون بحران فروپاشی بحران مسائل اقتصادی و سائل ملی که روسیه از سر گذرانده است افزود: زمانی که پوتین قدرت را در دست گرفت نمی توانست به یکباره سیاست جدیدی ارائه کند و نیازمند زمان بود اما طی سالهای اخیر که روسیه سیاست جدیدی را شروع کرده است همین امر باعث هجوم همه جانبه ای علیه روسیه شده است.

** مسائل اوکراین خنجری در قلب روسیه است

رییس موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه با اشاره به چالشهای موجود در آسیای میانه و قفقاز،یکی از مهمترین چالش های پیش روی روسیه را اوکراین عنوان کرد که ضربه ای بسیار جدی به روسیه محسوب می شود.
وی افزود: مسائل اوکراین همانند خنجری است که بر قلب روسیه وارد شده؛ آنها تلاش می کنند بخش های جنوبی روسیه را از بخش های میانی آن قطع کنند و این امر سابقه تاریخی دارد. همیشه غرب تلاش کرده است در همین مسیر تلاش کند که آخرینشان هیتلر بود که سرنوشت آن را می دانید. کسانی که امروز این تلاشها را می کنند هم سرنوشتی بهتر از هیتلر نخواهند داشت .
روشتینکوف یادآور شد: امریکایی ها از نظر کارشناس و اسلحه در حال کمک به نیروهای نظامی هستند و هر لحظه در ناحیه دونتسک امکان رویارویی وجود دارد.
به گفته وی هر چند غرب در عین حال کریمه را هم در معرض خطر قرار داده و تهدید می کند اما بازگشت مجدد روسیه به کریمه باعث خشم فراوان غربی ها شد
رییس موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه، مو ضوع سوریه را یکی دیگر از مسائلی پیش روی دستگاه سیاست خارجی روسیه عنوان کرد و افزود : سوریه برای ما کشور بسیار مهمی است اگر داعش بتواند بر سوریه غلبه کند در مرحله بعد وارد قفقاز و آسیای میانه خواهد شد و سایر نواحی روسیه هم گرفتار افراطی گری می شود.
وی خاطرنشان کرد: رییس جمهور پوتین در قبال مسائل سوریه موضع بسیار سرسختانه ای اتخاذ کرده و از بشار اسد به طور همه جانبه حمایت می کند و امیدواریم همکاری نزدیکی با ایران در این زمینه داشته باشیم.

**عربستان در منطقه نقش منفی بازی می کند
رشتینکوف با اشاره به اهمیت عراق و یمن اظهارداشت: آمریکا موفق شده خیلی از مسائل را در منطقه خاورمیانه سرکوب کند .در خاورمیانه عربستان سعودی به عنوان متحد ایالات متحده آمریکا نقش بسیار منفی بازی می کند و ما تلاش می کنیم با ارتباطات با عربستان سعودی فشارهای لازم را بر این کشور وارد کنیم، در هر صورت نبایستی اجازه داد عربستان سعودی و متحدانش مقاومت مردمی یمن را درهم بشکنند.
رییس موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه منطقه آسیای میانه را منطقه ای نامتعادل عنوان کرد و افزود در تاجیکستان و قرقیزستان شرایط مناسب نیست و در ازبکستان هم دورنمای مبهمی وجود دارد .

** آمریکا به دنبال سرنگونی پوتین است
وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا به دنبال سرنگونی رییس جمهور پوتین است افزود: دو سال قبل حمله آشکاری شد که با شکست مواجه شد ولی در حال حاضر امریکا تلاش می کند با کمک متحدین خود تحرکات جدیدی را صورت دهد و سعی می کند اعتبار رییس جمهور را در برابر افکار عمومی خدشه دار کنند.این افراد اگرچه در اقلیت هستند ولی از امکانات اقتصادی و رسانه ای خوبی برخوردارند.
روشتینکوف در ادامه به تحریم های غرب علیه روسیه اشاره کرد و افزود: البته این تحریم ها برای ما سودمند بوده است . سالهای گذشته به خاطر دلارهای نفتی دغدغه توجه به تولید داخل را نداشتیم ولی تحریمها باعث شد مردم پشت سر رییس جمهوری بسیج شوند و تلاشهای ما هم حالت خلاقانه پیداکرد و باعث شد اولویت روابط را با کشورهای دوست تعریف کنیم. از همین روست که دیمیتری راگوزین یکی از فعالترین افراد در روسیه مسئول کمیته همکاری های علمی و فناوری با ایران شده و شرایط به گونه ای است که روابط خود را با ایران گسترش دهیم.

** استراتژی ما مقاومت در برابر آمریکاست
رییس موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه در ادامه با اشاره به ملاقات های دست اندرکاران این موسسه با مقامات آمریکایی از جمله کیسینجر گفت: اگر چه ملاقاتهای طولانی با این افراد برگزار می کنیم ولی نتیجه آنها تاکنون صفر بوده است. آمریکایی ها هدفشان این است فرمانروای کل دنیا شوند و برای خود رسالتی در این زمینه قائل هستند. اگر چه بین روسیه و آمریکا ممکن است موافقتنامه هایی امضا شود ولی اینها تاکتیکی هستند و استراژی ما این است در مقابل غرب مقاومت کنیم .

** آمریکا مثل خرس زخمی است
وی با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر همانند خرس زخمی و بسیار خطرناک است، به بحرانهای اقتصادی که غرب با آن دست به گریبان است اشاره کرد و افزود: غرب دچار فروپاشی اقتصادی است هر چند ممکن است آهنگ آن کند باشد از سوی دیگر مسئله مهم بحران اخلاقی است که غرب با آن مواجه است به طوری که اینها جوامع خود را با اقداماتی از قبیل همجنس گرایی به تباهی می کشند.
رییس موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه با بیان اینکه سیستم حاکم بر غرب ضد ارزشی ست که تمدنها را تخریب می کند اظهار داشت هدف غرب فشار بر ایران و روسیه به عنوان یک کشور نیست بلکه هدف آنها متلاشی کردن تمدن هایی است که این دو کشور آنها را نمایندگی می کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =