دویچه وله گزارش داده که مجمع‌الجزایر مرجانی "اوتانگ جاوه" شمالی‌ترین بخش جزایر سلیمان در اقیانوس آرام است. پیامدهای تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین اما این جزیره زیبا را در معرض نابودی و غرق شدن قرار داده است.

همه جزایر اوتانگ جاوه در کنار هم ۱۲ کیلومتر مربع وسعت دارند و بلندی هیچ کدام (نسبت به سطح آبهای آزاد) بیشتر از سه متر نیست. در اطراف این جزایر چشم تا خط افق فقط آب اقیانوس آرام را می‌بیند. ساکنان این جزایر به دست و پنجه نرم کردن با آب و باد عادت دارند. تغییرات اقلیمی اما زندگی دشوار در این منطقه را دشوارتر کرده است. 

ساکنان این جزایر کلبه‌های خود را از سال‌های دور با درخت نارگیل و پاندانوس می‌سازند. در زندگی مردم محلی عنصری که سنخیت چندانی با سنت منطقه ندارد، روشنایی لامپ است؛ نوری که برق آن را پنل‌های سولار از تابش خورشید تأمین می‌کنند. 

پیامدهای تغییرات اقلیمی در جزیره "هنوا آیکو" به خوبی دیده می‌شود. آب دریا به حدی بالا آمده که به میانه‌های جزیره رسیده و آن را به دو بخش تقسیم کرده است. این خطر وجود دارد که دیگر جزیره‌های منطقه هم به سرنوشتی مشابه دچار شوند. 

تنها بالا آمدن سطح آب اقیانوس زندگی روی جزایر را تهدید نمی‌کند. تندبادهای ویرانگری که پیامد تغییرات اقلیمی هستند هم از ساکنان قربانی می‌گیرند.

5454 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.گ A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    8 0
    حیف میشه که