صبا موفق شده سپاهان را شکست دهد و نفت تهران و استقلال خوزستان را متوقف کند تا برابر مدعیان لیگ پرقدرت ظاهر شده باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، ورزش سه نوشت، صبای قم بعد از مشکلات فراوانی که داشت کمتر از دو هفته مانده به آغاز لیگ پانزدهم به بخش خصوصی واگذار شد که مالک آن در نخستین جلسه علی دایی را بعنوان سرمربی انتخاب کرد. دایی که فرصت زیادی تا شروع فصل جدید نداشت بازیکنان مطرح و با کیفیتی که آزاد بودند را جمع کرد و با حفظ تنها 6 بزرگسال و 6 زیر 23 سال پای به مسابقات گذاشت. تقریبا نیمی از تیم صبا نسبت به فصل گذشته تغییر کرده بود و این موضوع کار را برای آماده‌سازی تیم دایی که مدت زمان محدودی تا آغاز لیگ داشت را سخت می‌کرد.

هر طور بود صبا روانه بازی‌ها شد اما مطابق انتظار شروع خوبی نداشتند و تا هفته سوم 3 تساوی کسب کردند و در چهارمین دیدار به راه‌آهن باختند. ناکامی‌های صبا در بازی پنجم برابر پدیده پایان یافت و آنها توانستند نخستین سه امتیاز را در این مسابقه کسب کنند.

بعد از آن تیم دایی به اردوی سرعین اردبیل رفت تا عقب ماندگی آماده‌سازی‌اش را جبران کند که تا حدود زیادی این کار انجام شد. قمی‌ها پس از اردو با وجود اینکه پیروزی دشواری مقابل نیروی زمینی داشتند اما بهتر از تمامی هفته‌های اخیرشان بازی کردند و بازی منظمی به نمایش گذاشتند. تساوی در هوای بد اهواز برابر استقلال خوزستان بهترین عملکرد صبا بود. پیروزی برابر سپاهان مدعی قهرمانی در قم نیز اوج نتیجه‌گیری شاگردان دایی بود اما یک بازی پیش از این و حذف دراماتیک در یک هشتم نهایی جام حذفی در جدال با تراکتورسازی غم انگیزترین نتیجه برای صبا بود. نگاهی به بازی‌های صبا نشان می‌دهد اگر خط هجومی آنها چند هفته زودتر راه افتاده بود می‌توانستند جزء تیم‌های بالای جدول باشند:

 

هفته اول: صبا 0 - استقلال اهواز0

هر چقدر فرصت آماده‌سازی برای صبا کم بود اما آنها فکر نمی‌کردند مقابل آبی‌های اهواز تازه لیگ برتری شده به مشکل بخورند و با یک امتیاز از اولین بازی بیرون بیایند. صبای ناآماده حملات زیادی در این مسابقه انجام داد و اگر درخشش کریمی دروازه‌بان استقلال اهواز نبود صبا با اختلاف چند گل هفته اول را پشت سر می‌گذاشت. ناهماهنگی بازیکنان صبا خصوصا در خط حمله نیز مزید بر علت شد تا دایی با یک امتیاز کارش را شروع کرده باشد.

 

هفته دوم: نفت تهران 1 - صبا 1

یک گل در دقیقه یک برای صبا کافی بود تا آنها به لاک دفاعی بروند و از اندوخته‌ای که دارند محافظت کنند. دفاع مستحکم صبا حملات شاگردان منصوریان را بی‌نتیجه می‌گذاشت و تاکتیک دایی جواب داده بود. مهاجمان دایی هم در این بازی یکی، دو موقعیتی که به دست آوردند را به هدر دادند تا دقیقه 81 روی ضربه ایستگاهی گل تساوی را دریافت کنند و دو امتیازی شوند. در رقم خوردن این نتیجه حامد لک بیشترین نقش را داشت که با جای گیری بد تلاش‌های مدافعان و هافبک‌های تیمش را بی‌اثر گذاشت.

 

هفته سوم: صبا 1 - گسترش فولاد 1

باز هم صبا در 10 دقیقه اول به گل رسید تا مثل بازی با نفت برای حفظ نتیجه تلاش کند و روی به بازی تدافعی بیاورد. درست تاکتیک بازی با نفت مقابل گسترش فولاد به کار گرفته شد اما با غلظت کمتر. بازیکنان صبا نیم نگاهی هم به دروازه حریف داشتند ولی حمله زهر داری انجام ندادند. اشتباه وسیله‌بر داور مسابقه نیز در اعلام کردن پنالتی که هند نبود به سود گسترش فولاد باعث شد سومین بازی صبا هم با تساوی به پایان رسد تا دایی همچنان در حسرت پیروزی بماند.

 

هفته چهارم: راه‌آهن 2 - صبا 1

دو فرار از ستاره تیز پای راه‌آهن برای پیروزی تیم کاظمی کافی بود. مهرداد محمدی بعد از اشتباهی که حقیقی در میانه زمین انجام داد و باعث سردرگمی مدافعان صبا شد تا مهاجم راه‌آهن نخستین گل تیمش را به ثمر رساند. دومین گل آنها هم با پاس دیدنی منوچهری از خط میانی میدان محمدی را در کورس با صادقی برنده کرد و او توانست اختلاف را دو برابر کند. تک گل صبا هم در این بازی کاری از پیش نبرد تا نخستین شکست قمی‌ها رقم بخورد. دایی بعد از این باخت روی دفاع متلزل تیمش بیشتر کار کرد و تمرینات اختصاصی غلامپور نیز با لک افزایش یافت تا آنها دیگر شاهد چنین نتیجه‌ای نباشند.

 

هفته پنجم: صبا 1 - پدیده 0

ارائه یک بازی برتر نسبت به پدیده اولین پیروزی صبا را رقم زد. تیم دایی پیش از تعطیلاتی که منتظرش بود متحول شد و خوب کار کرد. بهترین بازی لک نیز نسبت به مسابقات گذشته مقابل مشهدی‌ها بود و تاثیر زیادی در 3 امتیاز تیمش داشت. تلاش‌های قاضی و تغذیه او توسط هافبک‌های صبا نیز باعث شد تا این تیم رنگ پیروزی را در هفته پنجم ببیند. این برد روحیه از دست رفته بازیکنان صبا را به آنها برگرداند و تیم دایی را با دل کندن از پایین جدول به تعطیلات فرستاد.

 

یک شانزدهم جام حذفی: صبا 2 - نیروی زمینی 1

گوشه‌ای از تیم متحول شده‌ای که دایی وعده آن را بعد از تعطیلات داده بود برابر نیروی زمینی نمایان شد. همانند بازی با راه‌آهن مدافعان میانی صبا خوب کار نکردند و یک مهاجم تند و تیز از میان آنها فرار کرد و دروازه لک را باز کرد اما در ادامه صبا شکل واقعی خود را پیدا کرد و سوار بر بازی شد و با دو گل زده به رختکن رفت. در نیمه دوم نیز صبا بازی دفاعی در کنار ضد حمله زدن دیدارهای اخیر را پیش گرفت و موفق شد از یک شانزدهم حذفی صعود کند.

 

هفته ششم: استقلال خوزستان 1 - صبا 1

صبا به مرور زمان بهتر شده بود. هوای گرم اهواز مانع تاکتیک‌های تیم دایی نشد و اگر درخشش فرناندو خسوس و موسی کولی‌بالی نبود محمد قاضی به جای دقیقه 96 خیلی زودتر گلزنی می‌کرد. بیک‌زاده نیز به روزهای خوبش بازگشته بود و لک با یک سیو تماشایی موجب شد تیمش از پدیده این فصل یک امتیاز بگیرد.

 

یک هشتم جام حذفی: صبا 0 - تراکتورسازی 1

شاید تا پایان فصل علی دایی حسرت پنالتی از دست رفته‌ای که زمان 10 نفره شدن تراکتور به دست آوردند را بخورد. صبا خوب بازی می‌کرد و مدافعان و هافبک‌ها مهاجمان را حمایت می‌کردند اما هیچ یک از توپ‌ها به دروازه تراکتور راه نداشت. در دقیقه 71 صبا صاحب پنالتی شد تا مزد بازی برابر سرخ‌پوشان آذربایجان را بگیرد اما تبدیل به گل نشدن این پنالتی باعث شد صبا روحیه خود را ببازد و کمتر از 5 دقیقه دروازه‌اش را با پنالتی، باز شده ببیند و درست زمانی که مستحقش نبود از جام حذفی کنار برود.

 

هفته هفتم: صبا 1 - سپاهان 0

علاوه بر جبران نتیجه جام حذفی، صبا می‌خواست روند خوبش در لیگ را ادامه دهد و مثل فصل گذشته سپاهان را در قم زمین‌گیر کند. آنها از دقیقه یک بازی هجومی به نمایش گذاشتند و با از دست دادن یک فرصت جدی در لحظات ابتدایی، دقیقه 6 به گل رسیدند اما تفاوت آنها نسبت به بازی‌های این فصل که بعد از گلزنی عقب نشینی می‌کردند در این دیدار بود که میل به هجوم داشتند اما نتوانستند گل‌های بیشتری بزنند. بی‌دقتی مهاجمان و هماهنگی لک با بازیکنان دفاعی تیمش نیز باعث بسته ماندن دروازه صبا شد تا هفتمین امتیاز فصل قمی‌ها رقم بخورد.

 

* بدون شک اگر روند رو به رشد و نمایش قابل قبولی که صبای قم در هفته‌های اخیر داشته در بازی‌های آتی ادامه پیدا کند انها می‌توانند خودشان را جزء مدعیان لیگ ببینند. البته اگر بر خلاف تعطیلات گذشته، این تعطیلات سد راهشان نشود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =