نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کردند که تغییر نحوه مدیریت مناسک حج در سازمان کنفرانس اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و از ظرفیت سایر کشورها در برگزاری حج استفاده شود.

به گزارش خبرآنلاين، در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس به مناسبت فاجعه خونین منا بیانیه‌ای صادر کردند که توسط ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

فاجعه منا در مراسم حج امسال که منجر به کشته شدن مظلومانه تعداد زیادی از ضیوف‌الرحمان شد و شادی عید قربان را برای حجاج بیت‌الله و خانواده‌های آنها و امت اسلامی به عزا مبدل نمود، پس از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، حلقه حوادث غمبار حج امسال را تکمیل نمود.

هر چند ادعا شد که باد و باران عامل سقوط جرثقیل و فاجعه مسجدالحرام بوده است، ولی مسلماََ در مورد حادثه روز عید قربان منا که قربانگاه جمع کثیری از حجاج گشت، به روشنی سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی مسئولان سعودی در شکل‌گیری این فاجعه و حوادث پس از آن نمایان است.

متاسفانه پس از این فاجعه مشاهده می‌شود حکام بی‌کفایت آل‌سعود به جای پذیرفتن این تقصیر خود، با فرافکنی و ادعاهای واهی در رسانه‌های وابسته درصدد به فراموشی سپردن این گناه بزرگ از اذهان امت اسلامی می‌باشند.

امروز این خواست به حق در میان امت اسلامی شکل گرفته است که مقدس‌ترین اماکن اسلام که نه متعلق به یک کشور خاص، بلکه متعلق به جهان اسلام است تا چه زمانی باید با مدیریت ضعیف و ناکارآمد فعلی اداره و شاهد حوادث غم‌بار و خونین باشد. بدون شک ظرفیت بالای جهان اسلام این امکان را دارد که همایش جهانی حج را به امن‌ترین صورت و بالاترین بهره برای مسلمین مدیریت نماید.

از این رو ما نمایندگان ملت مسلمان ایران در مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این واقعه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی، از سازمان کنفرانس اسلامی درخواست می‌نماییم تا یک گروه حقیقت‌یاب با عضویت نمایندگان کشورهای داغدار به عربستان اعزام و علل و عوامل این فاجعه انسانی را برای مسلمانان جهان معرفی نمایند.

از مقامات قضایی کشور نیز درخواست داریم که ابعاد حقوقی و قضایی این فاجعه در مراجع حقوقی و قضایی بین‌المللی به منظور پاسخگو کردن عاملان آن پیگیری شود تا خون حجاج بیگناه ایرانی و غیرایرانی در زیر سایه سنگین دلارهای نفتی و تبلیغات سعودی به هدر نرفته و به فراموشی سپرده نشود.

از دولت جمهوری اسلامی نیز موکدا می‌خواهیم که به منظور جلوگیری از بروز چنین فجایعی، از طریق سازمان کنفرانس اسلامی موضوع مدیریت جمعی اماکن اسلامی مکه و مدینه را با استفاده از ظرفیت‌های دولت اسلامی در موسم حج در دستور کار و بررسی قرار دهد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =