سالک: قرائنی برای عمدی بودن حادثه منا وجود دارد/ ویزای وزیر بهداشت برای سفربه عربستان صادر شد

رئیس فراکسیون حج وزیارت مجلس شورای اسلامی می گوید: قرائنی در دست است که احتمال عمدی بودن حادثه منا را تقویت می کند اما باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام احمد سالک در نشست خبری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس با تسلیت حادثه منا که منجر به کشته شدن جمعی از هموطنان مان شد، خاطرنشان کرد: هنوز ملت شیرینی عید قربان را نچشیده بودند که به عزای حادثه منا نشستند.

وی با تشریح این حادثه دردناک افزود: این اتفاق بین ساعت 9 تا 9:30 دقیقه صبح روز پنج شنبه رخ داده است که درخصوص علت آن می توان به بسته شدن مسیرها برای عبور یکی از شاهزادگان سعودی و قراردادن نرده های آهنی کنار خیمه ها و همچنین به کارگیری نیروهای جوان وبی تجربه اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکیدکرد: عربستان بعد از وقوع این حادثه؛ منطقه را بست و از ورود کادر پزشکی ایران به بیمارستان ها جلوگیری کرد.

سالک با بیان اینکه 10 تیم جستجوگر برای شناسایی مفقودین و کمک به مجروحان حادثه وارد عمل شده اند، گفت: کمیته ای نیز از سوی دولت تشکیل شده است که علاوه بر پیگیری امور امدادرسانی، کار مستند سازی از حادثه را نیز بر عهد ه دارد.

وی با بیان آمار کشته شدگان به تفکیک کشورهای آسیب دیده در این حادثه گفت: نیجریه 500 نفر، مصر 300 نفر، پاکستان 235 نفر و ایران 136نفر کشته در این حادثه داشته و ایران در این حادثه تلخ در مرتبه چهارم قرار گرفته است.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با بیان اینکه در سطوح سیاسی نیز وزارت خارجه و بعثه مقام معظم رهبری توضیح علت حادثه را ازسوی مقامات عربستان خواستار شده اند گفت: در همین رابطه، کاردار سعودی احضار و نماینده ولی عهد در بعثه رهبری حاضر شده و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شده است.

وی افزود: دو هیات به منظور بررسی ابعاد حادثه به عربستان اعزام خواهند شد که هیئت اول به سرپرستی وزیر بهداشت همراه با رئیس هلال احمر اعزام خواهد شد که ویزای این هیات امروز از سوی دولت عربستان صادر شده است و هیات دوم نیز به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عربستان حضور خواهد یافت که تا این لحظه ویزای این هیئت صادر نشده است.

سالک در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از سازمان کنفرانس اسلامی می خواهد که با مشخص کردن کشورهای آسیب دیده وتعیین تکلیف این حادثه، مدیریت مناسک حج که متعلق به همه مسلمانان است، بازنگری کند.

رئیس فراکسیون حج مجلس در ادامه خواستار تشکیل تیم قضایی با دستور رئیس قوه قضائیه برای پیگیری حقوقی این حادثه و شکایت از عاملان اصلی آن درسطح بین المللی شد و گفت: این حادثه نشان دهنده بی کفایتی و عدم تدبیر مقامات سعودی بوده و اگر نگوییم عمدی بوده است می توان سستی و غفلت را در به وجود آمدن آن به طور واضح دید. چراکه امسال شاهد حوادث دیگری همچون سقوط جرثقیل درحرم امن الهی و آتش سوزی هتل ها و چادرها نیز بوده ایم که نشان از ضعف مدیریت دارد.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت خاطرنشان کرد: مسئولان آل سعود تلاش می کنند با فعالیت در فضای مجازی از کنار این حادثه به راحتی گذشته و آن را به گردن دیگران انداخته و با سلب مسئولیت از خود حجاج ایرانی رامتهم کنند در حالیکه آن ها باید مسئولیت این حادثه رابپذیرند.

وی باتاکید براینکه مهم این است که تکلیف اداره مناسک حج در سال های آینده مشخص شود تا شاهد تکرار این حوادث نباشیم گفت: تلاش می کنیم هر چه سریع تر مجروحین این حادثه را کشورمنتقل کرده و پیکرهای پاک حاجیان مجاهدمان رانیز با طی کردن مراحل قانونی، وارد کشورکنیم.

سالک همچنین در پاسخ به این سئوال که چقدر عمدی بودن این حادثه رامحتمل می دانید، گفت: احتمال عمدی بودن این حادثه قابل بررسی است و قرائنی وجود دارد از جمله مسدودکردن راه ها برای عبور شاهزاده سعودی، استقرار نرده در کناره راهها که موجب جلوگیری از فرار حجاج از معرکه شد است و همچنین اختلاف سیاسی آل سعودبر سر قدرت، دخالت نظامی آنها در یمن وبحرین و همچنین حمایت آن ها از تروریست های داعش، می تواند ما را به نظریه عمدی بودن حادثه سوق دهد اما باز هم این موضوع باید به طور دقیق بررسی و مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه مقامات سعودی علت حادثه را سر دادن شعار از سوی حجاج ایرانی اعلام کرده اند، کفت: این ادعا بسیار مضحک است چرا که رمی جمرات جای شعاردادن نیست و حجاج در روز عرفه و در مراسم برائت از مشرکین در مکانی خاص این کار را انجام می دهند.

سالک در پایان در پاسخ به خبرآنلاین در خصوص اعزام دوتن از نمایندگان مجلس به عربستان و امکان صدور ویزای آن ها تصریح کرد: این دو نماینده قرار است در قالب تیم  وزیرفرهنگ و ارشاد اعزام شوند که هنوز ویزای وزیر صادر نشده است.

  27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ضمن تسلیت فاجعه عظیم منا از نمایندگان عزیزی که در مورد برجام که در مدت 2 سال و توسط تیمی کامل از متخصصیندیپلمات های کارکشته،حقوقدانان دیپلمات و نیز مستقل و حتی متخصصین اتمی به نتیجه رسیده اعلام مینمایند برجام باید توسط حقوقدانان و دانشگاهها بررسی شود سوالم اینه که آیا برای اظهاراتتان در مورد منا که اولش علت را گفتید بعد از سازمان کنفرانس اسلامی خواستار بازنگری مدیریت مناسک حج شده و سپس خواهان تشکیل تیم قضایی و شکایت از عاملان اصلی آن درسطح بین المللی شدید وبی کفایتی و عدم تدبیر مقامات سعودی را محرز عنوان کردید و ادامه دادید که احتمال عمدی بودن این حادثه قابل بررسی است و قرائنی وجود دارد و درخواست ویزا هم کرده اید آیا از یک وکیل سوال کردید که در حقوق بین الممل معنیش چیست؟