ایرنا نوشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت سعودی در سه مقطع برنامه ریزی اولیه،اجرای مراسم حج و مدیریت بحران بوجود آمده در اوج بی کفایتی و ضعف عمل کرد و این فاجعه تحت تاثیر هوچی گری این دولت پنهان نمی شود.

علی شمخانی که به استان مرکزی سفر کرده است در جلسه شورای اداری استان به برخی ریشه های ساختاری،مدیریتی و سیاسی درون حاکمیت سعودی که در وقوع این فاجعه تاثیر گذار بوده است، اشاره کرد و افزود: پیگیری مجدانه و بدون اغماض این فاجعه مطالبه رهبر معظم انقلاب و آحاد مردم ایران است و دولت با دستور رییس جمهوری، همه ظرفیت های خود را برای احقاق حقوق جانباختگان و ایجاد تضمین برای عدم تکرار وقایع تلخی از این دست بسیج کرده است.

دریابان علی شمخانی همچنين در حاشیه آئین ادای احترام به شهدا در جمع خبرنگاران در اراک افزود: فاجعه منا بی شک به دلیل ناکارآمدی و تغییر اولویت های دولت سعودی رخ داده است. دولت سعودی به جای تمرکز روی موضوع رسیدگی جدی به مسائل ایمنی حجاج، با پرداختن به مسائل یمن ، تغییر مدیران و به کارگیری عناصر آماتور ناشی از اختلاف در حاکمیت سعودی، هزینه های سنگینی را به جهان اسلام تحمیل کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه ایران اسلامی و جهان اسلام در حد فاصل عید قربان و عید غدیر که بهترین اعیاد دینی مسلمان است، شاهد تلخ ترین حادثه تاریخی ممکن در مقدس ترین اماکن دینی بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: شواری امنیت ملی از لحظات اول این حادثه حساس بود و ستادی را فعال کرد تا حجم این ضایعه اسفبار را بسنجد، مجروحان، متوفیان و مفقودان را شناسایی کند و اسباب آسایش زنده ها را فراهم کند.

دریابان شمخانی اظهار کرد: دولت سعودی در لحظات اول با بعثه پزشکی جمهوری اسلامی ایران که یکی از حاذق ترین و کارآمدترین تیم های پزشکی به لحاظ کمی و کیفی است و قابلیت های فراوانی دارد همکاری نکرد اما امیدواریم از این به بعد همکاری کند تا به سرعت اجساد متوفیان و قربانیان را تحویل خانواده ها دهیم و مجروحان را با سلامت کامل به ایران منتقل کنیم تا بخشی از آلام آنها کاهش یابد.

وی در خصوص کمیته حقیقت یاب نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص ابعاد مختلف سیاسی، حقوقی و فنی این حادثه در سطح همکاری با دولت سعودی و در سطح جهان اسلام وارد عمل شده و در کنار رسیدگی به وضعیت مجروحان و متوفیان کشور، اعلام کرده و این ظرفیت را دارد که به تمام کسانی که در این موضوع آسیب دیده اند به ویژه مجروحان کمک جدی کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: تاکنون در این راستا نتوانسته ایم زمینه را فراهم کنیم اما در تلاشیم تا بتوانیم به همه اسیب دیدگان بتوانیم کمک کنیم .

دریابان شمخانی در خصوص مساله برجام نیز گفت: بخش مهمی از وضعیت برجام به سایت افتخارآمیز خنداب اراک برمی گردد و امروز این مهم مراحل آخر را در مجلس شورای اسلامی طی می کند تا زمینه های اجرای قوی تری پیدا کند.

وی افزود: وارد مرحله اجرایی برجام شده ایم و از این مرحله در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود به درستی عمل کند، عبور خواهیم کرد.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =