۰ نفر
۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰

عبدالباری عطوان با اشاره به آخرین تحولات سوریه و حضور جنگنده هایی از کشورهای مختلف در آسمان این کشور، نوشت: تحولات جدیدی در سوریه در راه است و بسیاری از موضع گیری های بین المللی در خصوص این کشور تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رأی الیوم، عطوان نوشت: این روزها آسمان سوریه پر از هواپیماهای جنگی از مدل های گوناگون و از کشورهای مختلف از آمریکایی گرفته تا انگلیسی، فرانسوی، عربستانی، اماراتی و احیانا اسراییلی است، همه این ها (در ظاهر) به بهانه مبارزه با داعش، تضعیف آن و در نهایت نابود کردن آن در این منطقه حضور دارند.

منابع آمریکایی و غربی می گویند، 15هواپیمای باربری بزرگ روس را طی دو هفته اخیر رصد کرده اند که در لاذقیقه فرود آمده و انواع مختلف موشک ها، توپ، تجهیزات نظامی و هواپیماههای بسیار پیشرفته به سوریه منتقل کرده است و همچنین صدها مشاور نظامی و نیروی ویژه روس را به سوریه برده است.
از سوی دیگر آمریکا دو روز پیش اعلام کرد که گروهی از معارضان میانه رو سوری! که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) آن ها را آموزش داده و آن ها را مسلح کرده بود ، همراه با سلاح های خود به گروه جبهه النصره شاخه رسمی القاعده در سوریه پیوسته اند.
دو تفسیر برای این کار وجود دارد: نخست اینکه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از ابتدا موافق مسلح کردن مخالفان سوری و دادن اسلحه به آن ها نبود و او این کار را با فشارهای کنگره انجام داد و به همین دلیل به نوعی خواست این نیروهای به جبهه النصره یا حتی داعش بپیوندند تا به قانونگذاران آمریکایی به ویژه جمهوری خواهان ثابت کند که چنین کاری فایده ندارد و مخالف سوری میانه رویی وجود ندارد. اما تفسیر دوم این است که عقیده نظامی که به خورد مخالفان سوری میانه رو یا همان شورای های بیداری جدید دادند، قابل قبول و در عین حال قانع کننده نبود زیرا هدف برنامه ریزی شده برای این نیروها مبارزه با داعش بود و نه نظام سوریه.

عطوان اضافه کرد: هر یک از این دو تفسیر می تواند درست باشد اما به نظر ما تفسیر نخست به حقیقت نزدیکتر است و این یعنی اینکه آموزش این نیروها و دادن اسلحه به آنان به اندازه کافی جدی نبود و پیوستن آن ها به جبهه النصره یا دیگر گروه ها غافلگیر کننده نبود و رهبران آمریکایی به دلایل ذکر شده با آن مخالفت نکردند.
رییس جمهوری آمریکا که قرار است دوشنبه در حاشیه نشست های سازمان ملل با همتای روس خود در نیویورک دیدار کند، اکنون بیشتر از گذشته به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و دادن اولویت به مبارزه با داعش و همچنین همکاری با بشار اسد و ارتشش در این خصوص قانع شده است و این خود دلیل مسابقه غربی ها برای مذاکره با بشار اسد می تواند باشد.

'مهم ترین نقطع تحول در موضع گیری های اوباما و عقب نشینی از موضع گیری های پیشین در مورد سوریه، ترس از هزینه های سیاسی و نظامی بسیار بالا برای سرنگون کردن بشار اسد در سوریه است، او تجربه های عراق و لیبی را پیش روی خود دارد و در عین حال نمی خواهد تجربه کشورش را در افغانستان و همچنین مرحله پس از عقب نشینی شوروی از آن را بار دیگر تکرار کند، او می ترسد موضع گیری آمریکا را در در بوسنی در سوریه نیز تکرار کند زیرا این امر ممکن است باعث رویارویی با روسیه شود؛ آمریکا آن زمان صرب ها را بمباران کرد تا آن ها را که تقریبا شکست خورده بودند، به میز مذاکرات بازگرداند و از اسلوبیدان میلوسوویچ رییس جمهوری صربستان رهایی یابد زیرا پوتین مانند روسای جمهوری گذشته روسیه و شوروی مانند یلتسین و گورباچف نیست.
اگر گزارش های موجود مبنی بر تشکیل اتاق عملیات روسی، سوری، ایرانی و حزب الله در خصوص سوریه صحیح باشد، هفته های آینده ما شاهد تغییراتی ریشه ای در صحنه سوریه خواهیم بود زیرا آشکار است که روس ها و متحدانشان جبهه ای ضد داعش و گروه های تندرو دیگر در سوریه می گشایند و از سوی دیگر در آن سوی مرزهای سوریه، آمریکایی ها و متحدان عراقی شان و همچنین ایرانی ها اقدام به گشایش جبهه ای موازی در عراق ضد داعش می کنند.

گزارش هایی وجود دارد که می گوید سرازیر شدن سیل سلاح ها و نیروهای نظامی و تجهیزات مدرن روسی به سوریه با این حجم بالا به دلیل این بود که رجب طیب اردوغان با حمایت از ورود جیش الفتح به ادلب و جسر الشغور و نزدیک شدن به لاذقیه از خطوط قرمز پا را فراتر گذاشت و به گونه ای شد که منافع روس ها و نیروهای آن در سواحل سوریه به خطر افتاد و عقب نشینی وی از موضع گیری های قبلی اش مبنی بر ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت در سه روز پیش به نوعی طلب بخشش به خاطر این اشتباهش بود اما ما پا را از این فراتر می گذاریم و می گوییم روسیه با موافقت با آمریکا همه جزئیات سناریوی سوریه را نوشته است و اردوغان نیز دریافته است که حرکت بر خلاف این جریان برای شخص او و حزبش و همچنین برای ترکیه بسیار پرخطر است و به همین دلیل تصمیم گرفت به صورت کلی یا جزئی از معارضان سوری و متحدان عربش یعنی عربستان و قطر دست بشوید، دقیق همانند زمانی که از معمر القذافی رهبر لیبی دست شست و به ائتلاف ناتو و کشورهای دخالت کننده در لیبی پیوست.

سوری ها، چه کسانی که همراه نظام حاکم بر این کشور اند و طی این چند سال پایداری کرده اند، چه کسانی که به گروه هایی مانند داعش و جبهه النصره پیوستند یا حتی آواره های سوریه که صدها هزار نفر از آنان از طریق خشکی و دریا راهی اروپا شدند، این ها هر یک به نوبه خود باعث تغییر معادلات در سوریه شدند اما سوال اینجاست که آیا سناریوی جدید باعث می شود اوضاع در سوریه نسبت به پنج سال گذشته بهتر شود یا نه؟ برای پاسخ دادن به این سوال نباید شتابزده بود، باید منتظر ماند و دید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    11 3
    جالب اینجاست که تمام سیاستهای اعراب و ترکیه در منطقه شکست کامل خورده از سوریه و عراق تا یمن و ایران کشوری که با مشکلات زیاد اقتصادی درگیر بوده تونسته چندین جبهه رو مدیریت کنه ودر استانه پیروزی قرار بگیره