پیش‌بینی برندگان جوایز نوبل ۲۰۱۵ که هفته آینده معرفی می‌شوند

ایسنا نوشت: موسسه «تامسون رویترز» برندگان احتمالی جوایز نوبل شیمی، فیزیک، پزشکی و اقتصاد 2015 را معرفی کرد. قرار است برندگان این جوایز هفته آینده معرفی شوند.

این پیش‌بینی به تازگی از سوی واحد علوم و دارایی فکری تامسون رویترز (IP&S) اعلام شده است. این موسسه از سال 2002 تاکنون توانسته 37 برنده نوبل را بدرستی پیش‌بینی کند، اگرچه این اسامی لزوما در همان سال پیش‌بینی، برنده نمی‌شدند. 

در میان نامزدهای پیش‌بینی شده توسط موسسه تامسون رویترز برای جایزه نوبل شیمی می‌توان به امانوئل کارپنتر از مرکز تحقیقات عفونت هلمهولتز در آلمان و جنیفر دوندا از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی اشاره کرد. این دو نفر برای طراحی روش CRISPR-Cas9 به منظور ویرایش ژنوم به عنوان نامزد احتمالی این جایزه انتخاب شده‌اند.

این روش که در زیست‌شناسی انقلابی ایجاد کرد البته رقابتهای شدیدی را برای ثبت اختراع در میان شرکتهای نوبنیان و دانشگاه‌ها نیز به همراه داشت. این رویکرد همچنین نگرانی‌های اخلاقی را برای احتمال بالقوه استفاده از آن به منظور ویرایش جنین‌های انسان بوجود آورد.

سایر مدعیان نوبل شیمی 2015 که برندگان آن 15 مهر ماه معرفی خواهند شد، شامل جان گودِناف از دانشگاه تگزاس در آستین و استنلی ویتینگهام از دانشگاه بینگهامتون در نیویورک برای تحقیقاتی هستند که منجر به تولید باتری لیتیوم یونی شده است.

همچنین کارولین برتوزی از دانشگاه استنفورد برای مشارکتش در شیمی متعامد زیستی که به تعاملات شیمی در سلول‌های زنده و ارگانیسم‌ها اشاره دارد نیز یکی دیگر از مدعیان است. آزمایشگاه برتوزی از این فرآیند برای تولید کاوشگرهای هوشمند به منظور تصویربرداری پزشکی استفاده می‌کند.

برای جایزه نوبل پزشکی که در روز پنجم اکتبر (13 مهر) اعلام خواهد شد، تامسون رویتز نام کازوتوشی موری از دانشگاه کیوتو و پیتر والتر از دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو را پیش‌بینی کرده است. این دانشمندان نشان دادند که مکانیزمی موسوم به واکنش پروتئین باز به عنوان یک سیستم کنترل کیفیت درون سلول عمل کرده و در مورد زنده ماندن یا مردن سلول آسیب‌دیده تصمیم می‌گیرد.

از دیگر مدعیان باید به جفری گوردون از دانشگاه واشنگتن برای نمایش ارتباط بین رژیم غذایی و سوخت و ساز و میکروبهای درون روده انسان اشاره کرد.

تحلیلگران همچنین گروهی از سه محقق شامل الکساندر رودنسکی از مرکز سرطان اسلون کترینگ، دکتر شیمون ساکاگوچی از دانشگاه اوساکا و اتان شواچ از موسسه ملی بهداشت را برای کشفیات مرتبط با سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های تنظیم‌کننده T و عملکرد Foxp3 به عنوان تنظیم‌کننده اصلی این سلول‌ها و نامزدهای احتمالی نوبل پزشکی امسال معرفی کردند.

موسسه تامسون رویترز برای جوایز نوبل فیزیک و اقتصاد که به ترتیب در روزهای ششم و دوازدهم اکتبر (2 و 14 مهر) اهدا می‌شوند، نامزدهای احتمالی را از میان دانشمندانی که در ساخت لیزرهای پرتو ایکس کمک کرده و به توضیح تاثیر تصمیمات سیاسی بر بازارهای کار و تقاضای مصرف‌کننده پرداخته‌اند، انتخاب کرده است.

دبورا جین از دانشگاه کلورادو برای کار پیشگامانه‌اش در زمینه گازهای اتمی دردمای فوق سرد، یکی از مدعیان جایزه نوبل فیزیک است. وی و همکارانش نخستین مایع با غلظت صفر یا ابرمایع را تولید کردند که با ذرات زیراتمی فرمیون در دماهای پائین شکل گرفته بود.

همچنین پل کورکوم از دانشگاه اوتاوا و فرانک کراوز از موسسه مکس‌پلانک برای کمک به درک فیزیک آتوثانیه و ژانگ لین وانگ از موسسه فناوری جورجیا برای ابداع ژنراتورهای ریزی که به تامین نیرو در حسگرها و دستگاههای پوشیدنی می‌پردازند، در فهرست نامزدهای احتمالی برنده این جایزه نوبل قرار دارند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =