واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه ایران پیش از دیدار با همتای آمریکایی خود در نیویورک گفت: درباره حرف ها و اظهاراتی که از برخی از مقامات آمریکایی شنیده شده است که از دید ما با روح و نص برجام سازگاری ندارد، تذکر خواهم داد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک به دیدار جمعه شب خود با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اشاره کرد و گفت: آنچه که از خانم موگرینی شنیدم، تعهد کامل اتحادیه اروپا به اجرای کامل و دقیق برجام و اهمیتی است که آنها به این موضوع در همه ابعاد می دهند.

وی رفع تحریم ها و همکاری های اقتصادی و بانکی را محور دیگر این دیدار خواند و گفت: ضرورت اینکه از هم اکنون برای جزئیات اجرایی همکاری کنیم نیز در این دیدار مطرح و اعلام آمادگی شد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از آغاز نشست های کارشناسی اجرای برجام در نیویورک خبر داد و گفت: همکاران من دیروز نخستین جلسه را داشتند و ما در طول این هفته نیز جلسات فنی را نیز علاوه بر جلسات سیاسی خواهیم داشت.
وی نحوه رفع تحریم ها، بازسازی راکتور تحقیقاتی اراک و دیگر موضوعات فنی اجرایی را از جمله محورهای نشست های این هفته خواند و درباره دیدارش با همتای آمریکایی خود گفت: ضمن تاکید بر ضرورت احترام به تعهدات بین المللی دولت آمریکا، در دیدار امروز خود با جان کری، درباره حرف ها و اظهاراتی که از برخی از مقامات آمریکایی شنیده شده است که از دید ما با روح و نص برجام سازگاری ندارد، تذکر خواهم داد.
ظریف در پایان تاکید کرد: معتقدیم منافع همه در این است که برجام با جدیت به انجام برسد و یک بار نشان دهیم که از طریق دیپلماسی معضلات بین المللی قابل حل و فصل است.

دولت عربستان سعودي بايد مسئوليت فاجعه منا را بر عهده گيرد 

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد حج امسال پر فاجعه بود و دولت عربستان باید مسئولیت این امر را به عهده گیرد.
محمد جواد ظریف در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در نیویورک ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه منا در عربستان گفت: ازابتدای وقوع این فاجعه در ستادهایی که در عربستان داریم و نیز در وزارت امور خارجه ستاد ویژه ای تشکیل شد و من از همان ابتدا در جریان قرار گرفته و موضوع را دنبال کردم.
وی افزود: در دیدارهای مختلفی که در نیویورک داشتم، به ویژه دیداری که با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر امور خارجه مصر و با سایر وزرای خارجه داشتم، ضرورت همکاری دولت سعودی را با همکاران ما برای شناسایی قربانیان و مداوای مجروحان و نیز شناسایی مفقودان دنبال کردیم.
وزیر امور خارجه پیگیری آخرین وضعیت حجاج ایرانی در عربستان را اولویت این وزارتخانه خواند و گفت: ما ده ها هزار حاجی در عربستان داریم که سلامتی، حرمت و امنیت آنها برای ما مهمترین دغدغه است.
وی افزود: همکارانم در وزارت خارجه به عنوان رابط با دستگاه سیاست خارجی دولت عربستان برای پیگیری وضعیت زائران ایرانی در حال رایزنی دائم هستند و بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز مسئولیت مستقیم این کار را بر عهده دارند.
ظریف با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه در حال اعزام هیئتی ویژه به عربستان است، گفت: از دیروز با مقامات سعودی در نیویورک چند بار تماس گرفته ایم ولی متاسفانه موفق نشدیم هماهنگی جدی با سعودی های مقیم در نیویورک انجام دهیم.
وی افزود: همین امروز بار دیگر معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه که مسئول ستاد ویژه این وزارتخانه برای این حادثه است، کاردار سعودی را احضار و در این زمینه با او صحبت کرد .
وی تاکید کرد همکاران من در مکه، منا و ریاض هم در حال پیگیری موضوع هستند که بتوانیم در این زمینه خدمت رسانی و انجام وظیفه کنیم .
وزیر امور خارجه کشورمان درباره پیگیری های حقوقی و بین المللی این حادثه نیز گفت: پیگیری ها ادامه دارد، بسیاری از کشورها نگران این وضعیت هستند، به ویژه امسال که سال پر فاجعه ای بوده است و دولت عربستان سعودی باید مسئولیت این امر را به عهده گیرد.
وی افزود: کارگزاران اجرایی حج عربستان که در این زمینه قصور داشتند یا مرتکب اشتباهات بسیار فجیعی شدند باید مورد پیگیری قرار گیرند و این موضوع را ما با سایر کشورها مطرح می کنیم.
ظریف اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری های اسلامی را از جمله این موارد خواند و گفت: در حاشیه اجلاس مجمع عمومی امسال مانند هر سال اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری های اسلامی خواهد بود و با آنها هم موضوع را پیگیری خواهیم کرد .

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =