ایرنا- معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بر تداوم جدی پیگیری وضعیت مفقودان تاکید کرد و گفت: لیست مفقودان ایرانی به مقامات عربستانی ارایه شده و آنها نیز وعده همکاری برای شناسایی آن ها داده اند.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به احضار مجدد کاردار عربستان به وزارت امور خارجه در روز جمعه افزود: همکاران ما در بخش کنسولی، کاردار سفارت عربستان را احضار کردند و هدف اصلی این بود که در تعیین وضعیت مفقودان و انتقال پیکر جان باختگان و مجروحان این حادثه به کشور تسریع شود.
وی با بیان اینکه این مقام سعودی در مورد علل و عوامل برخی از ناهماهنگی ها و بی تدبیری ها از سوی عربستان اطلاع کافی نداشت، ادامه داد: دیداری هم بین سرپرست حجاج ایرانی با نماینده ولیعهد عربستان در روز جمعه انجام شد و در پی این دیدار لیستی از مفقودان زایران ایرانی از طریق بعثه و سازمان حج و زیارت در اختیار مقامات سعودی قرار داده شد تا آنها در شناسایی این مفقودان همکاری کنند.
معاون وزیر امور خارجه به سوء مدیریت کارگزاران سعودی حج در این ماجرا اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه روز جمعه هیات دولت، اقدامات بخش های دولتی، دستگاه دیپلماسی کشور و سایر دستگاه ها در ارتباط با حوادث منا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد با استفاده از تمام ظرفیت ها پیگیری سیاسی و کنسولی این موضوع ادامه پیدا کند.
امیرعبداللهیان در گفت و گوی ویژه خبری با بیان این که وزیر امور خارجه در جریان سفر به نیویورک رایزنی های فشرده ای را با همتایان خود در کشورهای مرتبط با این موضوع انجام داده است، افزود: دکتر ظریف با مقامات سازمان ملل و همکاری اسلامی گفت وگوی فشرده ای داشته اند و همه تلاش ها بر این است تا همه کشورهایی که در این موضوع خسارت دیده اند، اقدامات مشترکی برای حقیقت یابی در این راستا انجام دهند.
وی با بیان این که با گفت وگوهایی که با وزارت امور خارجه عربستان هم داشته ایم، گفت: ان شاءالله حداکثر تا عصر شنبه هیات ایرانی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این منطقه اعزام شوند و امیدواریم مقامات ذیربط عربستانی حداکثر همکاری را در این ارتباط داشته باشند.
به گزارش ایرنا مراسم رمی جمرات امسال با فاجعه انسانی همراه شد به طوری که در این فاجعه نزدیک به دو هزار نفر از حجاج جان خود را از دست داده اند. کارشناسان ضعف مدیریت و ایجاد ازدحام جمعیت را عامل بروز این فاجعه می دانند.
بر اثر این فاجعه 133 نفر از حاجیان ایرانی جان خود را از دست دادند، حدود 99 نفر مصدوم شده اند و از سرنوشت بیش از 354 زائر ایرانی هنوز خبری در دست نیست.
به گفته مسوولان سازمان حج و زیارت، مقامات سعودی تا روز گذشته همکاری لازم برای رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان و شناسایی مفقودان این حادثه نداشته اند. همچنین به دنبال دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، هیات دولت نیز عصر روز گذشته (جمعه) نشست ویژه ای برای رسیدگی به این فاجعه تشکیل داد و امروز هم قرار است در صورت همکاری مقامات سعودی، هیاتی به سرپرستی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عربستان اعزام شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =