ایرنا- 'جرمی کوربین' رهبر جدید حزب کارگر در جریان اولین سخنرانی اش در کنفرانس سراسری این حزب در شهر برایتون، قصد دارد رسما از حمایت حزبش برای مشارکت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی، عذرخواهی کند.

به گزارش ایرنا، کنفرانس سراسری حزب کارگر که از بزرگ ترین کنفرانس های حزبی در تمامی اروپا شمرده می شود از روز یکشنبه ( فردا) به مدت چهار روز با حضور بیش از یازده هزار نفر در شهر برایتون در جنوب انگلیس گشایش خواهد یافت.
به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی کوربین از این عذرخواهی، تلاش برای تغییر تصویر بد ساخته شده از حزب کارگر در اذهان عمومی در انگلیس پس از مشارکت این کشور در جنگ عراق در سال 2003 میلادی و سایر مداخلات خارجی است که سبب شده است انگلیسی ها از این حزب رویگردان شوند.
جرمی کوربین در اواخر مردادماه گذشته در بیانیه ای وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات رهبری حزب کارگر، از مردم انگلیس به دلیل فریب آنها در جریان تجاوز سال 2003 میلادی و از مردم عراق به دلیل رنجی که به دنبال این تجاوز متحمل شدند، عذرخواهی خواهد کرد.
کوربین که از مخالفان جدی تجاوز نظامی انگلیس به عراق در سال 2003 میلادی (در دوران نخست وزیری تونی بلر رهبر پیشین حزب کارگر) و نیز سایر مداخلات نظامی این کشور در سایر کشورها بشمار می رود در این بیانیه تصریح کرده بود:' بگذارید بگویم که ما هرگز دوباره سربازان خودمان را بدون ضرورت زیر آتش و کشورمان را در معرض خطر قرار نخواهیم داد. بگذارید روشن بگویم که حزب کارگر هرگز همان اشتباه را تکرار نخواهد کرد و قوانین حقوق بین الملل و سازمان ملل را استهزا نمی کند.'
تجاوز مشترک انگلیس و آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی که منجر به سرنگونی رژیم صدام شد، در مجموع 219 هزار نفر کشته برجای گذاشت.
شمار انگلیسی های کشته شده در جریان این تجاوز 179 نفر و نیروهای آمریکایی 4 هزار و 425 نفر اعلام شده است.
جرمی کوربین' در همین راستا عنوان کرده است که تونی بلر نخست وزیر پیشین این کشور به دلیل نقش آفرینی در حمله 'نامشروع ' علیه عراق در سال 2003 میلادی، می تواند به عنوان یک جنایتکار جنگی، محاکمه شود.
کوربین تصریح کرده که حمله به عراق در سال 2003 میلادی ازنظر وی، یک 'حمله نامشروع ' شمرده می شود و دخالت انگلیس در این جنگ نیز 'فاجعه بار ' بوده است.
روزنامه ایندیپندنت روز شنبه در گزارشی در این خصوص نوشت: انتظار می رود که کوربین با اشاره به درس های گرفته شده از مداخلات انگلیس در درگیری های خارجی، اعلام کند که این کشور دیگر چنین اشتباه هایی را تکرار نخواهد کرد.
به نوشته این روزنامه، کوربین در اظهاراتش با تأکید بر ضرورت تغییر نقش انگلیس در تحولات و رویدادهای بین المللی تصریح خواهد کرد که بایستی بجای استفاده از قوای نظامی این کشور برای تغییر رژیم ها، از آن برای حل وفصل منازعات و همکاری های استفاده شود.
ایندیپندنت نوشت: پیش بینی می شود که عذرخواهی کوربین به عنوان رهبر جدید حزب کارگر مورد استقبال برخی از اعضای ارشد این حزب در پارلمان و نیز فعالان این حزب و گروه های مدنی انگلیس قرار گیرد.
این روزنامه افزود: این عذرخواهی همچنین سبب خرسندی نمایندگانی خواهد شد که ازعدم انتشار گزارش کمیته بررسی چگونگی مشارکت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی به شدت عصبانی هستند .
به رغم گذشت نزدیک به شش سال از تشکیل کمیته بررسی چگونگی مشارکت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی و صرف بیش از ده میلیون پوند از جیب مالیات دهندگان انگلیسی، 'جان چیلکات' رییس این کمیته تاکنون از انتشار نتایج بررسی های صورت گرفته به بهانه ضرورت بررسی تمامی پرونده ها و شواهد موجود، خودداری کرده است.
'جان چیلکات' در زمان تشکیل این کمیته در سال 2009 میلادی ابراز امیدواری کرده بود که گزارش نهایی در مورد مشارکت انگلیس در جنگ عراق تا پایان سال 2010 میلادی آماده شود اما این وعده تاکنون تحقق نیافته است.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، بحث های طولانی با طرف های آمریکایی در مورد نحوه انتشار جزییات مربوط به تبادل نظرهای مهم صورت گرفته بین جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا و تونی بلر در موردحمله به عراق یکی از علل تاخیر در انتشار این گزارش بوده است.
این روزنامه افزود: اعضای تیم جرمی کوربین انتظار دارند در این کنفرانس، رهبر جدید حزب کارگر به تشریح سه رکن اصلی سیاست هایش بپردازد.
ایندیپندنت نوشت: این سه رکن شامل اتخاذ رهیافتی جدید اقتصادی بر مبنای رشد به جای سیاست ریاضتی، اصلاحات سیاسی که اساس آن درگیر کردن بیشتر رأی دهندگان در مسایل و امور کشور است و نیز تغییر رهیافت در امور و مسایل بین الملل خواهد بود.
در همین حال به گزارش منابع انگلیسی انتظار می رود که علاوه بر بحث عراق، سایر مباحث چالش برانگیز همچون دخالت نظامی انگلیس در سوریه، بحث ادامه حضور این کشور در سازمان ناتو و بحث برچیده شدن سلاح های هسته ای انگلیس در این کنفرانس مطرح شود.
کوربین پیش از این با حملات هوایی ائتلاف در عراق و سوریه به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش مخالفت کرده و آن را شیوه درستی برای مقابله با این گروه نمی داند.
رهبر جدید حزب کارگر همچنین به روشنی اعلام کرده است که مخالف توان هسته ای و افزایش بودجه نظامی انگلیس است.
وی که مدافع سیاست خلع سلاح (هسته ای) است برخلاف نظر دولت محافظه کار دیوید کامرون و نظامیان انگلیسی، براین باور است که با سلاح های متعارف نیز انگلیس قادر به دفاع از خودش است.
جرمی کوربین روز جمعه گذشته بار دیگر به صراحت اعلام کرد که از خواسته ملی گراهای اسکات برای برچیده شدن سلاح های هسته ای انگلیس در اسکاتلند حمایت می کند.
سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین ' واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند
علاوه بر مباحث یادشده، انتظار می رود که در این اجلاس سایر مسایل چالش برانگیز همچون بحث ملی کردن شبکه راه آهن انگلیس، لایحه اتحادیه کارگری که در آن محدودیت هایی برای اعتصابات کارگری دیده شده و نیز سیاست های ریاضت اقتصادی و مسایل مرتبط با راه های مقابله با کسری بودجه انگلیس طرح شود.
'جرمی کوربین' ، رسما طرح ملی کردن شبکه راه آهن انگلیس را از جمله برنامه هایش در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی سال 2020 میلادی اعلام کرده است.
وی پیشتر عنوان کرده که طرح ملی کردن مجدد راه آهن انگلیس قرار است در اولین کنفرانس حزب کارگر تحت رهبری اش ، رسما رونمایی شود.
جرمی کوربین' همچنین وعده داده بود که در صورت انتخابش به عنوان رهبر جدید این حزب، 'ملی کردن ' مجدد شش شرکت بزرگ انرژی انگلیس نیز در دستور کارش قرار دهد.
وی در گفت وگو با سایت خبری 'گرین دسک ' گفته بود که دولت کارگری تحت رهبری وی، بار دیگر با خرید سهام شش شرکت بزرگ انرژی، آنها را به بخش عمومی منتقل خواهد کرد.
کوربین در یادداشتی که اخیرا در روزنامه گاردین منتشر شد، با انتقاد از برنامه های اقتصادی محافظه کاران گفت: میلیون ها تن از مردم انگلیس خواستار یافتن جایگزین های دیگری در زمینهٔ های اقتصادی و نیز سایر زمینه ها هستند.
وی با بیان اینکه امید به تغییر و ارائه نظرات بزرگ در حال حاضر در کانون سیاست ها قرار دارند، گفت: پایان دادن به سیاست ریاضت اقتصادی، مقابله با نابرابری، تلاش برای برقراری صلح عدالت اجتماعی در داخل انگلیس و خارج ، بخشی از این درخواست ها هستند و این ها دلیل چرایی تأسیس حزب کارگر در بیش از یک صد سال پیش بوده است.
با توجه به موارد یاد شده، انتظار می رود که کنفرانس سراسری حزب کارگر در برایتون به یکی از جنجالی ترین و داغ ترین کنفرانس های این حزب در طول تاریخ این حزب مبدل شود.
اگرچه به گفته تحلیل گران، رونمایی از طرح ملی کردن شبکه راه آهن و یا مخالفت با مداخلات خارجی این کشور و نیز مخالفت با سامانه هسته ای انگلیس سبب خواهد شد که اردوگاه محافظه کاران بار دیگر حملات شدید خود را علیه کوربین و حامیانش تشدید و او را یک تهدید برای امنیت ملی و امنیت اقتصاد یانگلیس بشمار آورد.
دیوید کامرون نخست وزیر، مایکل فالون وزیر دفاع و نیز جورج آزبورن وزیر دارایی در اظهاراتشان به صراحت از کوربین و حزب کارگر تحت رهبری اش به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی و امنیت اقتصادی این کشور یاد کرده اند.
علاوه بر این ساندی تایمز نیز روز یکشنبه گذشته به نقل از یک ژنرال ارتش انگلیس نوشت که نظامیان این کشور از قدرت گرفتن جرمی کوربین به عنوان رهبر حزب کارگر ناخرسند هستند و درصورتی که وی در انتخابات عمومی سال 2020 میلادی به نخست وزیری برسد، ممکن است با 'شورش ' از سوی ارتش مواجه شود.
این ژنرال انگلیسی که نامش برده نشده است، با انتقاد شدید از 'مخالفت کوربین با موشک های بالستیک ترایدنت( مجهز به کلاهک های هسته ای )، درخواست برای خروج از ناتو و هر برنامه دیگری در راستای سست کردن یا کوچک کردن اندازه نیروهای نظامی انگلیس'، تهدید کرده بود که ستاد مشترک این کشور اجازه نخواهد یک نخست وزیر( کوربین) امنیت کشور را به خطر اندازد .
این ژنرال که به نوشته ساندی تایمز در ایرلندشمالی در طی دهه های هشتاد و نود میلادی خدمت کرده است، افزود: «ستاد مشترک به یک نخست وزیر اجازه نمی دهد، امنیت کشورش را به خطر بیندازد و به نظر من مردم از هر ابزار ممکنی منصفانه یا احمقانه برای جلوگیری از آن استفاده می کنند. نمی توان امنیت کشور را به یک تک رو سپرد.'
هرچند اظهارات این ژنرال با واکنش منفی وزارت دفاع انگلیس و سایر مقامات ارشد حزب کارگر و نیز افکار عمومی این کشور مواجه شد.
جرمی کوربین سیاستمدار کهنه کار و چپ گرای انگلیس و نماینده مجلس عوام به رغم حملات مستمر مخالفان درون حزبی و برون حزبی اش، روز شنبه 12 سپتامبر( 21 شهریورماه ) به رهبری حزب کارگر رسید.
کوربین، پس از اعلام پیروزی اش طی اظهاراتی با انتقاد از سیاست های دولت محافظه کار انگلیس اعلام کرد که درصدد است تا به عنوان اولین برنامه های حزبی اش برای پایان بخشیدن به سیاست های جنگ طلبانه دولت دیوید کامرون و نحوه مواجهه با بحران مهاجران اقدام کند.
وی گفت: رفتن به جنگ دستاوردی جز تلخی و ایجاد مشکل ندارد. ما نمی توانیم به این سیاست ها ادامه دهیم. بیایید ما را به عنوان جریانی حامی انسانیت و صلح در دنیا بشناسند.
کوربین ، نماینده حوزه انتخابیه 'ایزلینگتون نورث' در مجلس عوام انگلیس با شعار محوری مقابله با ریاضت اقتصادی وارد رقابت در انتخابات رهبری حزب کارگر، شده بود.
این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی، که عضو گروه دوستی مجلسی انگلیس و ایران نیز هست، مواضعی ضد جنگ طلبانه، ضد صهیونیستی دارد.
کوربین که برای اولین بار در سال 1983 میلادی وارد مجلس عوام شده، بر این باور است که برای تأمین امنیت منطقه خاورمیانه باید حزب الله، حماس و ایران را در گفت وگوها و تبادل نظرها مشارکت داد.
این موضع گیری ها کوربین، باعث شده است تا مخالفانش به ویژه رسانه های راست گرا به او حمله کنند و او را متهم به حمایت از ' گروه های تندرو و افراط گرایان' بدانند.
دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس اخیرا در نشست مجلس عوام در پاسخ به سووال جرمی کوربین به طعنه گفت کسانی که وی آنها را دوست خود می داند (حماس و حزب الله )، ما آنها را دشمن می دانیم.
کنفرانس سالانه حزب محافظه کار انگلیس نیز روزیکشنبه هفته آینده ( چهارم تا هفتم اکتبر) به مدت چهار روز در شهر منچستر گشایش خواهد یافت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =