ایرنا - دو عالم اهل تسنن و شیعه لبنان فاجعه مصیبت باررمی جمرات در سرزمین منا را « رسوایی بزرگ آل سعود دانستند» وخواستار بازنگری در اداره مکان های مقدس و حرمین شریفین مکه و مدینه و برگزاری مناسک بزرگترین واجتماع مسلمانان جهان شدند.

شیخ صادق النابلسی استاد علوم سیاسی و حقوق دانشگاه بین المللی لبنان در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: در سال های اخیر شاهد خطاهایی در سازماندهی و برگزاری مراسم حج بوده ایم تا جایی که حجاج هنگام ادای مناسک حج احساس امنیت نمی کنند و جان آنها همواره با خطر مواجه است.
وی علت حادثه های ناگوار در جریان مناسک حج و احساس ناامنی حجاج را کوتاهی ها و ناتوانی های مستمر و ناموجه مسئولان سعودی برگزاری مناسک حج و بی مسئولیتی آنها که از حد گذشته است، دانست.
شیخ النابلسی تاکید کرد که با توجه به ادامه این وضعیت ، مسلمانان باید خواستار بررسی اهمال کاری ها و بی مسئولیتی های مقامات سعودی و بازخواست آنها شوند.
این استاد دانشگاه لبنان خاطرنشان کرد: هنگامی که تریبون های آل سعود سرگرم تحریک مذهبی هستند، صداهایی که خواستار کشف و شناسایی کوتاهی های برگزار کنندگان سعودی مناسک حج می شود، شنیده نمی شود.
وی تصریح کرد: زمانی که نیروهای سعودی برای نابود کردن ملت مستضعف یمن به کار گرفته می شوند، شاهد خللی بزرگ در تحقق ساده ترین امور مربوط به امنیت و سلامت حجاج بیت الله الحرام هستیم.
شیخ النابلسی هشدار داد که اگر کشورهای اسلامی برای اداره صحیح مناسک حج و مکان های مقدس در عربستان چاره اندیشی نکنند و شیوه های غیراصولی و بی برنامه آل سعود در سازماندهی حج ادامه یابد ، حجاج در سال های آینده با خطرها و تهدیدهایی بزرگتر مواجه خواهند بود.
این عالم لبنانی خواستار بازنگری فوری در اداره مکان های مقدس درعربستان و اداره امور مربوط به مناسک حج شد و تاکید کرد که دیگر سکوت مسلمانان در مقابل این حادثه های هولناک جایز نیست.
شیخ النابلسی خاطرنشان کرد: حادثه دردناک منا قضا و قدر الهی نبود بلکه ناشی از بی مسئولیتی و کوتاهی فضاحت بار دولت سعودی و خاندان حاکم بر عربستان است.
وی از کشورهای اسلامی خواست تا در باره فاجعه مصیبت بار منا تحقیقاتی آشکار و شفاف انجام دهند و با مقصر اصلی این حادثه برخورد لازم صورت گیرد و تنها به صدور بیانیه های تسلیت بسنده نکنند.
شیخ النابلسی اظهار داشت: کشورهای اسلامی باید برای ایجاد راه حل های واقعی و سازوکاری اطمینان بخش در برگزاری مناسک حج تلاش کنند تا جلوی تک روی سعودی ها در برگزاری مراسم حج که یک رکن اساسی جهان اسلام است ، گرفته شود و دیگر شاهد تکرار این فاجعه مصیبت بار نباشیم.

** مسلمانان باید فریاد بزنند
شیخ صهیب الحبلی از علمای اهل سنت لبنان نیز در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: فاجعه ای که هنگام رمی جمرات در منا رخ داد، یک مصیبت بزرگ برای حجاج بیت الله الحرام و مسلمانان جهان بود.
وی این حادثه مصیبت بار را یکی از حلقه های زنجیر کوتاهی ها و اهمال کاری های سعودی ها خواند و گفت: کسانی که آلزایمر دارند و نمی توانند مسائل کوچک مرتبط با خاندان سعودی را اداره کنند، چگونه می توانند بزرگترین و عظیم ترین تجمع بزرگ مسلمانان جهان یعنی مناسک حج تمتع را اداره کنند.
عضو تجمع علمای مسلمان لبنان خاطرنشان کرد: اکنون زمان آن فرارسیده تا مسلمانان جهان با صدای بلند فریاد بزنند و خواستار بازخواست و مجازات آل سعود شوند.
این عالم اهل تسنن لبنان تصریح کرد: کمترین مطالبه مسلمانان باید کوتاه شدن دست آل سعود از اداره حرمین شریفین و مناسک حج و تسلیم آن به یک هیات از کشورهای اسلامی باشد.
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم نبی(ع) در صیدا بزرگترین شهر جنوب لبنان ، گفت: با سپرده شدن مسئولیت برگزاری مناسک حج به یک هیات اسلامی تردیدی نیست که دیگر شاهد این اهمال کاری ها و کوتاهی ها نخواهیم بود و مناسک حج با سهولت و با امنیت کامل برگزار خواهد شد.
شیخ صهیب الحبلی خواستار برگزاری یک حرکت اعتراضی مردمی در همه کشورهای اسلامی علیه اقدامات جنایتکارانه آل سعود شد که بیشترین و بزرگترین صدمه ها را به جهان اسلام وارد کرده است.
فاجعه مصیت بارصبح دیروز(پنجشنبه) هنگام رمی جمرات در سرزمین منا ناشی از اهمال کاری و کوتاهی مقامات سعودی در برگزاری مناسک حج بیش از 700 حاجی بیت الله الحرام کشته و بیش از 800 تن نیز زخمی شدند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =