ایسنا نوشت:سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در سفر حج به سر می‌برد گفت که مسئولین عربستانی اجازه حضور امدادگران ایرانی در محل حادثه را ندادند و این امر باعث افزایش آمار کشته‌شدگان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری اظهار کرد: البته من در زمان فاجعه منا در آنجا حضور نداشتم، بلکه ما گروهی از زائران اعمال را انجام داده بودیم و برگشته بودیم که این اتفاق رخ داد.

این نماینده یادآور شد: کاروان‌های ایرانی اجازه خروج از منا را نداشتند اما مسئولین بعثه و سازمان حج که اعمالشان را سال‌های گذشته انجام داده بودند می‌توانستند به محل بروند و کمک کنند اما مسئولین عربستان اجازه حضور امدادگران ایرانی را ندادند و این باعث شد تعداد کشته‌شدگان به ویژه ایرانیان افزایش پیدا کند و البته هنوز هم حال برخی از حادثه دیدگان مساعد نیست و ممکن است خدای ناکرده تعداد کشته شدگان بیشتر هم شود.

وی با تأکید بر اینکه حادثه سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام و همچنین کشته شدن زائران خانه خدا در منا نشان از بی تدبیری مسئولین عربستان دارد، گفت: مسئولیت حادثه دیروز صد درصد متوجه مسئولین عربستان است. دیگر نه پلی ریخته و نه حادثه اینچنینی بوده، بلکه بی تدبیری و بی برنامگی آنها باعث شده همه مسیرها برای رفتن به سمت رمی جمرات باز نباشد و این مصیبت اتفاق بیفتد.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از خبرگزاری‌های لبنان گفته بود یکی از مسیرها را بسته بودند تا ولیعهد برود و اعمال رمی را انجام دهد اگر اینچنین باشد جنایتی در حق بیش از 1000 مسلمانی که در آنجا کشته شدند رخ داده اما اگر این هم نباشد به هر دلیلی در شلوغ‌ترین اعمال حج بستن یکی دو مسیر بی‌تدبیری مسئولین عربستان را می‌رساند.

طاهری با تأکید بر لزوم عکس‌العمل واحد جهان اسلام در قبال فاجعه منا تصریح کرد: اجماع بین‌المللی در جهان اسلام مورد نیاز است و لازم است که مسئولین کشورهای اسلامی سکوت نکنند و سرسپرده نباشند، بلکه تدبیر جدی به خرج دهند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان پیشنهاد کرد: باید امنیت مراسم حج از دست عربستان خارج شود و پلیس امنیت بین‌المللی اسلامی کار تأمین امنیت زائران خانه خدا را بر عهده گیرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =