حقانی: معامله شهرداری و دولت سال 91 باغها را تخریب کرد/شهرداری برای کسب درآمد تراکم فروشی می کند

اردیبهشت سال 91 یک معامله میان دولت و شهرداری شد که همان هم جمعیت تهران را افزایش داد و هم باعث تخریب بیشتر باغهای تهران شد.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در میزگرد " تخریب باغها" با بیان این موضوع گفت: متاسفانه این یک معامله بین دولت و شهرداری بود. یکسری زمینهای دولتی بود که به شرط تغییر کاربری این امتیاز را دولت به شهرداری داد.


او با بیان اینکه قبل از این مصوبه برخی اعضای كميته فني شورایعالی شهرسازی و معماری به وزیر راه و شهرسازی وقت مخالفت خود را اعلام کردند ادامه داد: همان زمان به نسبت به تبعات مخرب این مصوبه و افزایش تراکم در شهر تهران اخطار دادند و اعلام کردند که این کاری غیرقابل قبول است که با یک صورت جلسه آن را انجام می دهید.


حقانی گفت: وقتی موضوع درآمد برای شهرداری مطرح می شود بسیاری از فعالیتها تحت الشعاع قرار می گیرد.


او با بیان اینکه اوایل انقلاب، اعلام شد که شهرداری ها موظفند خودشان درآمد زایی کنند و شهر را اداره کنند ادامه داد: اما در کلان شهرها مانند تهران تعریفی از درآمد نشد و هر شهردار برای شهر ساز وکار درآمدی خاصی تدبیر کرد. دولت ها در گذشته از منبع ملی برای اداره شهرها کمک می کرد اما وقتی حذف شد برای جبران درآمد جایگزین قانونی خاصی تصویب نشد در نتیجه شهردارها تراکم فروشی کردند.


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تاکید کرد: الان بیش از 50 درصد درآمد شهرداری ها از تراکم فروشی و تغییر کاربری و کلا ساخت و ساز و موضوعات مرتبط به آن است. اما این کار متناسب با شرایط جغرافیایی و منایع طبیعی شهرها نبود برای همین این مشکلات پیش آمده. وقتی یک طرح تفصیلی و جامع داریم باید طبق آن عمل کرد نه اینکه کمیسیون ماده 5 با تغییرات پی در پی بلای جان باغها و شهر شود. الان باغها، تخریب و به جای آن شهر پر از سیمان و آهن شده است.


متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید:


232 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی RO ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    25 0
    جناب مهندس حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر ، جنابعالی نیز در دوران تصدی شهردار وقت آقای کرباسچی و به همراه ایشان اقدام به فروش مناطق شمالی و غربی تهران نمودید.خاطرتان هست؟