تسنیم نوشت: تراژدی وحشتناک امروز در مکه چالشی برای پادشاه عربستان و خاندان سعودی است و به ادعای مشروعیت آنها ضربه وارد کرد.

اندیشکده بروکینگز در تحلیلی به حادثه خونین امروز در هنگام انجام فریضه حج در منا پرداخت.

بروس ریدل کارشناس ارشد این اندیشکده که 30 سال سابقه کار در سازمان سیا در مسائل خاورمیانه را دارد نوشت: تراژدی وحشتناک امروز در مکه چالشی برای اعتبار ملک سلمان است.

پس از حادثه سقوط جرثقیل در مسجد اعظم مکه که منجر به کشته شدن 109 نفر شد، حادثه دوم سوالاتی درباره مسولیت آل سعود برای انجام تعهداتش مطرح شده است. 

هر ساله دو میلیون زائر عازم شهرهای مقدس عربستان می شوند تا فریضه دینی حج را به جای آورند. سعودی ها از اهمیت مسئولیت خود در این زمینه آگاه هستند با این حال طی سالهای اخیر موارد زیادی از حوادث منجر به مرگ حجاج اتفاق افتاده است.
این حوادث تبعات سیاسی در بر دارد. تراژدی های وحشتناک به ادعای اصلی خاندان سعودی مبنی بر مشروعیت داشتن آسیب وارد می کند. تضمین امنیت حجاج از مسئولیت های اصلی کسانی است که بر مکه و مدینه حکومت می‌کنند.

فاجعه های انسانی بدون شک بر سیاست های داخلی پیچیده خاندان سعودی نیز تاثیر می گذارد. حاکم مکه ، شاهزاده خالد فیصل، فرزند پادشاه سابق، که مسولیت اجرایی حج را بر عهده دارد. محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور نیز درباره موضوع حج مسول است.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =