خروجی کمیسیون برجام چه خواهد بود؟/ پرونده

کمیسیون بررسی برجام این روزها آخرین جلسات خودش را می گذراند و آنطور که پیش تر گفته شده گزارش نهایی این کمیسیون در حال آماده شدن برای قرائت در صحن علنی است.

عبدالله احمدی: طی هفته های اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره چگونگی نحوه ارائه گزارش این کمیسیون به صحن علنی شنیده شده و این موضوع از سوی برخی نمایندگان این کمیسیون مطرح شده است اما سئوال اینجاست که خروجی این کمیسیون چه خواهد بود و اعضای کمیسیون برجام در نهایت در این زمینه  به چه تصمیمی خواهند رسید؟

نمایندگان و مردم منتظرند تا ببینند گزارش این کمیسیون که حدود یک ماه با برگزاری جلسات مختلف و بعضا حاشیه ای (اینجا) و (اینجا) به دنبال بررسی دقیق برجام بوده، چیست واین گزارش چقدر می تواند برای افکار عمومی اقناع کننده باشد؟

در همین حال، نایب رئیس کمیسیون برجام از تدوین شاکله اولیه گزارش کمیسیون برای ارائه به صحن علنی مجلس در جلسه روز دوشنبه برجام خبر داد. (اینجا)

همچنین  برخی اعضای کمیسیون برجام از ارائه دو گزارش از سوی این کمیسیون به مجلس و قرائت آن در صحن علنی خانه ملت خبر داده اند؛ به طوری که منصوری آرانی، نماینده مردم کاشان  است که گفته به احتمال بسیار کمیسیون برجام  تا سه شنبه آینده نظر خود را به صحن علنی اعلام می کند.

وی درباره چگونگی ارائه گزارش از سوی کمیسیون به ایرنا گفته است که در این رابطه، چند نظر وجود دارد؛ یک نظریه که گفته می شود اصل برجام در کمیسیون به رای گذاشته شود که شامل رد مطلق یا قبول و تصویب آن است اما براساس آیین نامه داخلی مجلس رد و یا تصویب برجام برعهده کمیسیون ویژه گذاشته نشده است بلکه باید گزارشی به صحن علنی برای قرائت و اطلاع نمایندگان ارایه شود و کلیت نمایندگان باید تصمیم بگیرند که بعد از قرائت گزارش چه اقدامی انجام شود. وی این روش را معقول دانسته و می گوید صحن علنی مجلس قطعا برجام را تایید خواهد کرد.

روايت‌ها اما از خروجي كار يك‌ماهه كميسيون ويژه بيشتر از اين هاست و با اینکه سخنگوي كميسيون از تهيه يك طرح در اين مجموعه براي «تاييد مشروط» برجام سخن گفته اعضاي ديگر همچون منصور حقيقت‌پور گفته‌اند ارايه طرح به تصميم صحن علني مربوط مي‌شود و كميسيون برجام تنها يك گزارش مشورتي خود را به مجلس ارائه خواهد داد.

این در حالی است که نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام گفته است پیشنهاد ارائه طرحي دو فوريتي درخصوص چارچوب‌هاي اجراي برجام به هيات رييسه مجلس در این کمیسیون مطرح شده است که در این طرح،رعایت خطوط قرمز نظام قيد می شود.(اینجا)

همچنین علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده است آنچه که مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن. (اینجا)

حال این سئوال مطرح می شود که اگر قرار بود مجلس برجام را نه رد کند نه تائید پس تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی آن با تمام فراز و فرودهایش چه ضرورتی داشت؟ موضوعی که هنگام تشکیل این کمیسیون برخی نمایندگان مطرح می کردند. (اینجا)  

این در حالی است که حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه با بیان این که فرجام برجام در مجلس مثبت خواهد بود، اظهار داشت: تعامل خوبی بین مجلس، دولت، وزارت امور خارجه و کمیسیون برجام وجود دارد.(اینجا بخوانید)

در این میان نگرانی که از سوی برخی نمایندگان مطرح می شود، اعمال نگاه سیاسی و جناحی در تهیه گزارش نهایی برجام از سوی کسانی است که از ابتدا جزء مخافان توافق هسته ای ایران با غرب بودند و با آوردن سعید جلیلی به کمیسیون برجام قصد تضعیف تیم مذاکره کننده کشورمان را داشتند تا وی بتوانند با استفاده از تریبون کمیسیون برجام به انتقادات خود از دولت حسن روحانی بپردازد.

در همین رابطه هفته گذشته نیز در جریان نطق های میان دستور محمدقسیم عثمانی و محمدجواد هروی دو تن از نمایندگان حامی دولت، کمیسیون برجام را از نگاه جناحی به متن توافق هسته ای برحذر داشتند.اینجا بخوانید

همچنین محمدرضا تابش، نماینده اردکان و مهدی دواتگری نماینده مراغه نیز با انتقاد از ترکیب سیاسی کمیسیون برجام  تاکید کردند که این کمیسیون در گزارش نهایی خود به مجلس به دنبال مسائل حاشیه ای نباشد. (اینجا) و( اینجا).

این همه در حالی است که به نظر می رسد رئیس جمهور به مجلس خوشبین است و نگاه امیدوارانه ای به خروجی کمیسیون برجام دارد چراکه امروز و پیش از سفر به نیویورک در فرودگاه مهرآباد تاکید کرد:باید برای پرورش درخت برجام تلاش کنیم  چراکه این درخت به زودی محصول می دهد.اینجا

باید مثل رئیس جمهور با امیدواری به خانه ملت نگاه کنیم تا ببینیم گزارشی که کمیسیون برجام به صحن علنی خواهد آورد چه کیفیتی دارد، و در نگاه کلی نگاه انتقادی جلیلی در آن لحاظ  شده است یا نگاه کارشناسانه ظریف؟ تا آن روز تنها می توانیم صبر کنیم.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =