ایرنا- حادثه غم بار مکه مکرمه و شکست جمهوری خواهان در کنگره آمریکا در روز یازدهم سپتامبر نشان داد این روز هرگز فراموش نخواهد شد.


ظاهرا یازدهم سپتامبر از آن روزهایی است که افکار عمومی جهان نمی تواند آن را فراموش کند. هر سال وقتی به این روز نزدیک می شویم موجی از نگرانی و هیجان افکار عمومی مردم جهان را با خود می برد. امسال نیز یازدهم سپتامبر خبر ساز بود.
سقوط جرثقیل در مکه مکرمه و کشته و مجروح شدن زائرین خانه خدا بسیار غم انگیز بود و سیل پیام های تسلیت را به کشورهای مسلمان روانه کرد و مسوولان کشورمان نیز برای حفاظت از جان زائران خانه خدا به مقامات عربستان تذکرات جدی دادند.
در پی طوفان شدید در مکه مکرمه و وقوع حادثه سقوط یک جرثقیل در عصر جمعه (20 شهریور) در مسجدالحرام 107 تن کشته و 238 تن زخمی شدند که در میان آنها 25 زائر ایرانی مجروح و متاسفانه 8 زائر ایرانی جان خود را از دست دادند، رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر امور خارجه، پیام تسلیت صادر کردند.
رییس دفتر مقام معظم رهبری از طرف رهبر معظم انقلاب درتماس تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی، درجریان آخرین وضعیت آسیب دیدگان حادثه مکه قرار گرفت و درگذشت تعدادی از زائران ایرانی دراین حادثه را تسلیت گفت.
اما خبر شکست سنگین جمهوری خواهان در کنگره آمریکا در مورد توافق هسته ای ایران در چنین روزی، بازتاب رسانه ای وسیعی داشت تا این روز در افکار عمومی جهان به عنوان یک روز حادثه ساز به ثبت برسد.
اخبار هفته آخر شهریور در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی از سراسر جهان بیانگر مجموعه ای از تحولات منطقه اروپا و خاورمیانه است. با تمام شرایطی که پناهجویان و آوارگان سوری در اروپا مواجه هستند، و در تمام محافل سیاسی و رسانه های اروپایی بازتاب دارد، دستگاه سیاست خارجی کشورمان تلاش می کند علاوه بر مدیریت برجام بر مبنای نقشه راه تدوین شده در مذاکرات در وین، در تمام گفت و گوهای دیپلماتیک در سطح عالی از ظرفیت های برجام برای حل بحران های منطقه نیز بهره ببرد.

** آزمون اخلاقی اروپا در مواجهه با پناه جویان
اروپا همچنان کانون توجهات افکار عمومی جهان است، هجوم آوارگان سوری به مرزهای اروپا، سیاسمتداران اروپایی از جمله مجارستان را که مرزهای خود را به روی پناه جویان بسته اند، در آستانه آزمونی اخلاقی و انسانی قرار داده است.
نشست غیررسمی اتحادیه اروپا با هدف فشار بر ترکیه و یافتن راهکاری مشترک در در مورد پناهندگان و با موضوع سیاست مسافرت بی روادید برای مهاجران بین اتحادیه اروپا با آنکارا، در حالی برگزار شد که رسانه های آلمانی، ترکیه را یکی از عوامل ایجاد بحران پناهندگی می دانند.
مقامات اتحادیه اروپا، بحران مهاجرت را آزمونی برای بشردوستی و مسوولیت پذیری اروپاییان می دانند و پذیرش مهاجران را سرمایه گذاری در امنیت اروپا عنوان کرده و داعش را علت اصلی گریختن بیشتر پناهجویان به سمت کشورهای اروپایی بیان می کنند.
در حالی که در مادرید و لندن مردم تظاهرات گسترده ای را با شعارهای «جنگ نه» و «هیچ انسانی غیر قانونی نیست» در حمایت از آوارگان برگزار کردند، آلمان مرزهایش را به روی پناهجویان سوری گشود و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بار دیگر توزیع الزام آور آوارگان را بین همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بدون محدودیت شمار آنان را خواستار شد.

**زلزله سیاسی در بریتانیا
جرمی کوربین سیاستمدار کهنه کار و چپ گرای انگلیس که در آستانه انتخابات رهبری حزب کارگر از سیاست دولت انگلیس در قبال آوارگان انتقاد کرده بود، پس از پیروزی قاطع در انتخابات مورد حمله شدید اردوگاه محافظه کاران قرار گرفت و بریتانیا را در آستانه یک زلزله سیاسی قرار داد.
دیوید کامرون که تحت فشار افکار عمومی و اتحادیه اروپا به صورت نمادین با آوارگان دیدار کرد، حزب کارگر را تهدیدی علیه امنیت ملی بریتانیا خواند و کوربین را به خبرسازترین چهره سیاسی بریتانیا در هفته گذشته تبدیل کرد.
در اسکاتلند هم ملی گراها درصدد برگزاری مجدد همه پرسی استقلال از بریتانیا هستند، اما به نظر می رسد دومین همه پرسی برای استقلال می تواند در سال 2021 میلادی صورت گیرد.
در این هفته انتخابات یونان برگزار شد و حزب چپگرای سی ریزا با کسب حدود 36 درصد کل آرا برنده انتخابات عمومی شد و الکسیس سیپراس اقدام به تشکیل دولت ائتلافی با حزب یونانیان مستقل کرد تا شاید از بحران اخیر یونان عبور کند.

** یازدهم سپتامبر، شکست جمهوریخواهان رقم خورد
در آمریکا یازده سپتامبر دوباره تاریخ ساز شد، طرح رد برجام شکست خورد و اوباما موفق شد مانعی به نام جمهوری خواهان را از سر راه توافق بردارد. تحلیل گران معتقدند دیپلماسی موفق تهران منجر به شکست اتحاد ضدایرانی در آمریکا شده است و نتیجه آرای سنا را حمایت از دیپلماسی ایران ارزیابی می کنند.
طرح جنگ طلبان کنگره آمریکا در روزه های بعد برای دومین و سومین بار نیز شکست را نیاورد و اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا بار دیگر تلاش جمهوریخواهان برای اعلام کفایت مذاکرات و آغاز رای گیری بر سر توافق هسته ای 23 تیر ماه بین ایران و قدرت های جهانی را ناکام گذاشتند.

** ایران، بازیگری مقتدر در عرصه بین المللی
در حالی که ویلیام برنز معاون سابق وزارت خارجه آمریکا کارشکنی در اجرای توافق هسته ای را به سود آمریکا نمی داند، یک روزنامه اسپانیایی استراتژی نتانیاهو برای خرابکاری در توافق هسته ای را شکست خورده عنوان کرد و از هشدار رهبران اسرائیلی درباره زوال رابطه تلاویو با واشینگتن نوشت؛ مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم برجام را موجب بروز اختلاف در هیات حاکمه آمریکا دانست.
در همین راستا کارشناسان سیاسی در منطقه معتقدند ایران با برگ های برنده خود به خوبی بازی کرده است و از سیاست های تقابل با ایران و همگرایی با عربستان انتقاد می کنند و با سیاست ایران را در یمن عاقلانه می دانند.
برخی تحلیل گران از پایبندی مسکو به تعهدات بین المللی برای اجرای برجام می نویسند و دیپلماسی ایران در منطقه و جهان را صلح آمیز و در جهت ثبات و صلح جهانی ارزیابی می کنند

** آسیا، علائم پیش لرزه های بحران
اگر چه تحولات اروپا و آمریکا کانون توجه رسانه ها بود، اما از پیش لرزه های رویدادهای جنوب و شرق آسیا نباید غافل شد. در بحبوحه اتفاقات سیاسی در توکیو، زمانی که نخست وزیر ژاپن اولویت ها و برنامه راهبرد جدید دولتش را حل و فصل اختلافات با کشورهای همسایه عنوان می کرد، ده ها هزار ژاپنی در اعتراض به لایحه اعزام نیرو به خارج و خبر ورود ناو جنگی رونالد ریگان به شهر «یوکوسوکا» تظاهرات کردند.
ژاپنی ها آخرین راهبرد نظامی مداخله جویانه آمریکا در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا را با شعار های «نه به جنگ!»، «جنگ پایان یافته است»، «به صلح امکان بدهید» مواجه کردند.
در مالزی نیز بین زردجامگان و سرخ جامگان زورآزمایی ها بالا گرفت و احتمال تنش های نژادی افزایش یافت، تا جایی که ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی که ماه جاری در تجمع زردجامگان مخالف دولت شرکت کرده بود، به وسیله سرخ جامگان نژاد مالایی و از حزب امنو نیز برای شرکت در تجمع به چالش کشیده شد.
اما اندونزی در یک حرکت زیرکانه تصمیم دارد دوباره به اوپک برگردد، این در حالی است که اوپک می خواهد تغییراتی بنیادین در سیاست های خود اعمال کند.
شی جین پینگ رییس جمهوری چین قبل از عزیمت به آمریکا، «برجام» را دستاوردی مهم برای جامعه جهانی دانست. چین و آمریکا در موارد متعددی از جمله موضوع هسته ای ایران، مساله خلع سلاح اتمی کره شمالی، مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین با یکدیگر همکاری های نزدیکی دارند.
در حالی که هنوز بحث های مخالفان و موافقان برجام بر سر چگونگی بررسی در پارلمان ایران داغ است دولت ایران، لایحه عضویت در کنسرسیوم زیرساخت کلید عمومی آسیا را به مجلس ارسال کرد.
اهمیت پیوستن به این کنسرسیوم از آن جهت است که حضور ایران در سازمان ها و مجامع بین المللی و منطقه ای و بهره گیری از آن در جهت تامین منافع ملی و تحقق هر چه بیشتر همگرایی منطقه ای و بین المللی فعال و هدفمند می شود.

** دیپلماسی اقتصادی، ماموریت سفرای ایران
دیپلمات ها و سفرای کشورمان در جهان نیز در چارچوب پی گیری دیپلماسی اقتصادی دولت فعالیت های ارزشمندی داشتند، این طور به نظر می رسد با فرو کش کردن تب رفت و آمدهای سیاسی به تهران، آرام آرام هیات های اقتصادی بیشتر اروپایی روانه تهران می شوند.
در هفته گذشته همایش آشنایی متقابل با فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران، روسیه و جمهوری های سی.آی.اس(مشترک المنافع) با هدف بررسی مشکلات بانکی ناشی از تحریم ها به عنوان مانع جدی بر سر راه تجارت تهران - مسکو برگزار شد.
سفیر ایران در کابل نیز با وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و درباره نوسازی اسناد و علایم مرزی رایزنی و تبادل نظر کرد. ایران و افغانستان حدود 940 کیلومتر مرز مشترک دارند.
نشست هم اندیشی و ترویج روابط رومانی و ایران با حضور حمید معیر سفیر ایران در بخارست برگزار شد. سفیر کشورمان از تصمیم تهران برای ایجاد فضای سالم و رقابتی برای همکاری با طرف های خارجی و تمایل شرکت ها برای سفر به تهران خبر داد.
دیدار تجاری-اقتصادی بازرگانان لبنان با محمد فتحعلی سفیر ایران در بیروت در حالی برگزار شد که وی رفع تحریم های ایران بعد از توافق هسته ای را برای شرکت ها، بنگاه ها و بازرگانان لبنانی فرصتی بزرگ دانست تا بتوانند مانند دیگر کشورها در حوزه های اقتصادی، تجاری و انرژی با ایران همکاری کنند.
ولید جنبلاط نیز در دیدار با فتحعلی در بیروت و تاکید بر نقش و جایگاه بالای ایران در منطقه و لبنان، ابراز امیدواری کرد ایران به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان کمک کند.
کامبیز شیخ حسنی سفیر ایران در کوبا رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی را یکی از اهداف چهارگانه ایران در مذاکرات هسته ای است.
وقتی علی اکبر صالحی که برای حضور در پنجاه و نهمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی به وین رفته بود اعلام کرد آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی به تهران می آید، تمام توجه رسانه ها و منتقدان برجام به اهداف سفر مدیرکل آژانس متمرکز شد.
یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی اتمی به تهران آمد و پس از دیدار و گفت و گو با مقامات ایران و حضور در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام، از پارچین بازدید کرد تا به اتهامات واهی در پرونده اتمی ایران پایان دهد. اگر چه این بازدید در رسانه های جهان خبر ساز شد.

** ظریف، پرکارترین دیپلمات دنیا
در این هفته رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان قبل از سفر به بنگلادش راهی چین شد، تا وانگ یی وزیر امور خارجه چین ضمن اشاره به فضای مطلوب ایجاد شده در دنیا پس از توافق هسته ای، از همتای ایرانی خود به عنوان یکی از پرکارترین وزیران خارجه جهان یاد کند.
چین در مذاکرات وین نقش مهمی ایفا کرد و در سال های گذشته نیز در زمره مهمترین مبدا و مقصد روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی ایران بود که یکی از مهمترین علت های گسترش این روابط را باید اعمال تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشورمان دانست.
حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران در مسکو سیاست توسل به زور عربستان را سبب رشد تروریسم در یمن خواند و خاطر نشان کرد تهران و مسکو از تمام امکانات خود برای کمک به مردم یمن استفاده می کنند.
ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا در نشست تبیین و بررسی اقتصاد مقاومتی و نفوذ استکبار در اهواز، طرح تجزیه قدرت های بزرگ منطقه را مهمترین برنامه آمریکایی دانست و از تلاش آمریکایی ها برای بر هم زدن نقشه جغرافیای سیاسی منطقه سخن گفت.

** حضور یازده هیات اقتصادی-تجاری در 6 ماه
تهران هنوز محل رفت و آمد دیپلمات ها و هیات های سیاسی اقتصادی است؛ پس از شکل گیری توافق هسته ای، حضور مقام های بلندپایه اروپایی در تهران با سفر زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان در روز بیست و هشتم تیر آغاز شد.
این روند با سفر فدریکا موگرینی، مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در ششم و هفتم مرداد، ایوتسا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان در دوازدهم مرداد، پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا به همراه فدریکا گوییدی، وزیر توسعه اقتصادی این کشور در سیزدهم مرداد ماه ادامه داشت.
با سفر فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در یکم شهریور، لویومیر زائورالک، وزیر امور خارجه جمهوری چک در سیزدهم شهریور، خوزه مانوئل گارسیا، وزیر امورخارجه، آنا پاستور، وزیر انرژی و خوزه مانوئل سوریا، وزیر صنعت و گرشگری اسپانیا در شانزدهم شهریور، این سفرها ادامه پیدا کرد تا اینکه هاینس فیشر، رییس جمهوری اتریش به عنوان نخستین رهبر یک کشور عضو اتحادیه اروپا به تهران آمد تا به این ترتیب کشورهای اروپایی نشان دهند که ایران جایگاهی متفاوت از گذشته در روابط خارجی قاره سبز و اتحادیه اروپا خواهد داشت.
در آخرین هفته تابستان و با حضور مائورو وییرا، وزیر خارجه برزیل، برت کوندرس وزیر امور خارجه هلند، والنتین پوریازوف معاون وزیر خارجه بلغارستان، امسبیسی هوبرت جوناس معاون وزیر دارایی و خزانه داری آفریقای جنوبی، کیم هونگ کیون معاون سیاسی وزیر خارجه کره جنوبی و استفان لوفول وزیر کشاورزی و ماتیاس فکل وزیر مشاور در امور بازرگانی خارجی و جهانگردی فرانسه در تهران، نشان از ارتقاء سطح دیپلماسی کشورمان پس از یک دهه به ویژه بعد از توافق هسته ای وین بود.
پس از سفر اتریشی ها، ایتالیایی ها و آلمانی ها، حضور هیات تجاری و اقتصادی فرانسه متشکل از نمایندگان 150 شرکت مهم خودروسازی، نفتی، بانکی و گردشگری و عضو اتحادیه کارفرمایان فرانسه موسوم به «مدف»(Medef) که با یک وزیر و یک وزیر مشاور به تهران آمدند و قصد دارند دفتر جدید تجاری فرانسه را نیز در تهران افتتاح کنند، به نظر می رسد برای بازگشت به ایران، رقابت سختی بین شرکت های اروپایی در گرفته است.

** تابوی بی اعتمادی به ایران شکست
رییس دفتر رییس جمهوری درباره حضور شرکت های خارجی در دوران پسا تحریم معتقد است شرکت های خارجی باید سرمایه و فناوری را به ایران منتقل کنند. وی راهنمای عمل دولت را سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد که برهمین اساس گزینش های شرکت های خارجی انجام خواهد شد.
کارشناسان معتقدند تصمیم گیری های راحت تر برای انتخاب شرکای تجاری، معرفی ظرفیت های اقتصادی و تجاری ایران و حذف فشارهای تبلیغاتی امپریالیستی خبری علیه ایران، از دستاوردهای سفر هیات های تجاری غربی به ایران است و تابوی بی اعتمادی به ایران شکسته شده است.

** وزیر صنعت برزیل و وزیر خارجه بلغارستان در راه تهران
با سفر کیم هونگ کیون معاون سیاسی وزیر خارجه کره جنوبی، نشست مکانیسم مشورتی ایران و کره در سطح معاونان وزارت امور خارجه دوکشور در تهران برگزار شد و سید عباس عراقچی ابراز امیدواری کرد در چارچوب برجام، روابط ایران و کره جنوبی در تمام زمینه ها گسترش یابد.
در شرایطی که قرار است وزیر صنعت، تجارت و توسعه برزیل در راس هیات تجاری و صنعتی مهر ماه به تهران بیاید، محمدجواد ظریف اقتصاد و تجارت را موتور محرک دوره جدید همکاری ایران و برزیل ـ یکی از قدرت های اقتصادی نو ظهور در جهان- عنوان کرد.
مقامات ایرانی در دیدار معاون وزیر خارجه بلغارستان خواستار فراهم شدن زمینه های همکاری بیشتر ایران و بلغارستان شدند. پوریازف نیز تاکید کرد بلغارستان به دنبال «مشارکت همه جانبه» با ایران است. وی گسترش گروه های تروریستی برای امنیت تمام کشورهای جهان خواند و اعلام کرد وزیر امور خارجه بلغارستان قصد دارد به زودی به ایران سفر نماید.
وزیر خارجه هلند پس از 14 سال به ایران آمد. با این سفر انتظار می رود روابط دو کشور که در چند سال اخیر تا حد قابل توجهی کاهش یافته بود، گرم تر شود. هلند در 6 ماهه اول سال آینده ریاست دوره ای اتحاد اروپا را به عهده می گیرد.
معاون وزیر دارایی و خزانه داری آفریقای جنوبی که در راس هیات مالی دو روز در تهران به سر می برد این پیام را از مقامات کشورمان را بر کشور خود برد، که ایران برای توسعه مناسبات با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی ندارد.
سفر هیات پارلمانی ویتنام، رابرت ماردینی مدیرکل منطقه ای صلیب سرخ، کورت بک رییس بنیاد فردریش آلمان، ژان پیر شونمان وزیر و سناتور سابق فرانسه به تهران، بیانگر توسعه روابط دیپلماتیک ایران در ابعاد مختلف می باشد.
در این هفته ماموریت پدرو وینا پرز سفیر پادشاهی اسپانیا در تهران پایان یافت و حسین شفتی رییس کانون انجمن های دوستی ایران و اروپا، دوستی مبتنی بر اخلاق را تنها گزینه روی میز روابط بین الملل عنوان کرد.

** دیپلماسی، تنها راه عبور از بحران منطقه
در تمام دیدارهای دیپلماتیک هفته گذشته، ظرفیت و فرصت های سیاسی و اقتصادی پس از توافق هسته ای وین محور گفت و گو ها بود و تمام مقامات در تهران با رد اقدامات نظامی در کشورهای درگیر بحران در منطقه، خواستار توجه ویژه برای حل بحران سوریه و یمن فقط از مسیر های قانونی و سیاسی و همکاری برای مبارزه با گروه های تروریستی شدند.
ژان پیر شونمان وزیر و سناتور سابق فرانسه نیز معتقد بود ایران و فرانسه می توانند با هماهنگی در ایجاد صلح، برای رفع تنش در کشورهای سوریه، عراق و یمن همکاری خوبی داشته باشند.

** چرخش در سیاست منطقه ای مصر
یکصد و چهل و چهارمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد و سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه پایانی اتحادیه عرب در قاهره، جزایر سه گانه را بخش لاینفک سرزمین ایران دانست و تاکید کرد سیاست دولت ایران همواره مبتنی بر مودت و حسن همجواری با تمامی کشورهای همسایه است.
مرضیه افخم در اظهاراتی دیگر و در پاسخ به وزیر خارجه بحرین، از مقامات بحرین خواست به جای فرافکنی، بحران کشور خود را سامان دهند.
موضوع سوریه و بشار اسد یکی از مهمترین محورهای رایزنی در گفت گوهای چندجانبه ایران، روسیه، اروپا و آمریکاست. البته عربستان، قطر و مصر هم در یک طرف دیگر این ماجرا نقش مهمی دارند.
وقتی ژنرال السیسی رییس جمهوری مصر خود را در کنار سوریه و بشار اسد معرفی کرد و از پیروزی سوریه و مصر در نبرد علیه دشمنان حرف به میان آورد و تصریح کرد بشار اسد سقوط نخواهد کرد، علائم چرخش سیاسی در مواضع رسمی مصر روشن تر شد.
این در شرایطی است که سرلشکر علی مملوک مرد اول امنیتی و رییس سازمان اطلاعات سوریه نیز به مصر رفته بود و سامح شکری وزیر خارجه مصر خواستار حل و فصل سیاسی بحران سوریه شد. نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب نیز برای گفت و گو با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه اعلام آمادگی کرد.

** بحران منطقه ناشی از طرح آمریکایی خاورمیانه بزرگ
بشار اسد رییس جمهوری سوریه ایران را حامی مبارزه با تروریسم در سوریه دانست و کشورهایی مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی، فرانسه و آمریکا به حمایت از تروریست ها متهم کرد.
در مجموع به نظر می رسد با تلاش قاهره برای ایفای نقش منطقه ای، موج رویکرد عربی در هم گرایی با سوریه، اعلام رسمی ارسال تسلیحات و اعزام نظامی از سوی روس ها به دمشق که دفاع از حکومت سوریه را در برابر گروه های تروریستی و افراط گرایان امری حیاتی و بسیار مهم می داند، باید منتظر تغییر و تحولات عمده ای در جبهه نبرد سوریه با مخالفان، ایجاد ثبات منطقه ای و تغییر موازنه در سوریه باشیم.
به عقیده کارشناسان سیاسی نتیجه بخش نبودن تلاش های دیپلماتیک، روسیه را به کمک های نظامی جدی تر به دولت اسد علاقه مند کرده است. سرگئی بابورین معاون سابق دومای روسیه داعش را نسخه دوم القاعده و ساخته آمریکا دانست و ایران و روسیه را تنها کشورهایی که از دولت سوریه و دیگر دولت های منطقه در مبارزه با تروریسم حمایت می کنند، عنوان کرد.
شامیل سلطانف کارشناس روس، اتحاد روسیه و کشورهای اسلامی علیه تروریسم تکفیری ها را ضروری دانست و آنچه را که در خاورمیانه رخ می دهد در واقع اجرای طرح خاورمیانه بزرگ توسط آمریکا بر شمرد.

** نبود اراده سیاسی، مانع حل بحران یمن
از آن طرف همچنان آینده منطقه و یمن در هاله ای از ابهام قرار دارد. ائتلاف سعودی نزدیک به هزار نفر نیروی زمینی همراه با تجهیزات نظامی کامل به یمن گسیل کرده است که نشان از رویکرد تازه ائتلاف سعودی در حمله به یمن دارد.
البته همچنان تحلیل و انتقاد رسانه های جهان عرب از رفتار کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال پناهجویان سوری و شانه خالی کردن دولت های عربی از زیر بار بحران پناهجویان با وجود داشتن منابع مادی بسیار، بیانگر بی اهمیتی و نبود اراده سیاسی کلی است.

** برجام، حاصل اقتدار دفاعی و دیپلماتیک
رییس جمهوری در بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسوولان سپاه پاسداران موفقیت در مذاکرات هسته ای را حاصل اقتدار دفاعی و دیپلماتیک دانست و زیرپاگذاشتن تحریم های ظالمانه اقدامی انقلابی را خواند و تصریح کرد پس از برجام کشور نیاز به حرکت بزرگ دارد.
گفت و گوی رییس جمهوری با شبکه سی.بی.اس هم بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت، بیشتر رسانه های خارجی به سفر رییس جمهوری ایران به نیویورک، حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا، تعمیق رابطه دو کشور و تحلیل فلسفه شعار مرگ بر آمریکا پرداختند.

** سازمان ملل، جای نقاشی ایران هراسی نیست
با همه این رویدادها، شهریور به پایان نرسیده بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پرکار، تهران را به مقصد نیورک ترک کرد. سید عباس عراقچی و حمید بعیدی نژاد نیز ظریف را در این سفر همراهی می کنند؛ مجید تخت روانچی با اندکی تاخیر به آنها خواهد پیوست.
در این سفر ظریف دیدارهای فشرده ای هم با همتایان خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت.
حسن روحانی رییس جمهوری نیز برای حضور و سخنرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل صبح پنج شنبه عازم نیویورک شد.

با تمام رفت و آمدهای سیاسی در منطقه خاورمیانه و رایزنی های انجام شده دو جانبه در تهران پیرامون مسائل مهم منطقه ای و فرا منطقه ای، افکار عمومی جهان منتظر است تا در اولین حضور پس از توافق هسته ای، رهبران جهان به تمام دنیا نشان دهند صحن مجمع عمومی سازمان ملل جای نقاشی های خنده دار ایران هراسی نیست، بلکه جایگاه تبیین تفکر تدبیر و اعتدال است که به مردم دنیا، جهانی پر از امید و آرامش را نوید می دهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =