به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با آقای موگن لیکتوفت، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات و در خصوص چگونگی پیشبرد اهداف مهم بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد گفتگو کرد.

آقای ظریف در بخشی از گفتگوهای خود با اشاره به برگزاری اجلاس سران در خصوص دستورکار پسا-2015 و اهمیت موضوعات مربوطه از جمله مسائل محیط زیستی که یکی از موارد چالشی در ایران نیز می باشد و همچنین تعیین دستورکار برای تحقق اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 شامل تغییرات اقلیمی، محیط زیست، بهداشت، اقتصاد و سایر مسائل مرتبط با توسعه حمایت کشورمان را از سازمان ملل در این زمینه‌ها اعلام نمود. 
ضمنا وزیر امورخارجه کشورمان یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران را مبارزه با خشونت و افراطی‌گری دانست و اظهار کرد که در نظر است یک برنامه اقدام برای عملی کردن ایده‌های مندرج در قطعنامه "جهان علیه خشونت و افراطی گری" که دو سال قبل به ابتکار رئیس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل با اجماع به تصویب رسید، تهیه و به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد برساند.
آقای دکتر ظریف در پاسخ به سوال رئیس مجمع عمومی در خصوص بحران منطقه خاورمیانه از جمله سوریه گفت تنها حل این معضل از طریق سیاسی ممکن است و جمهوری اسلامی ایران در این رابطه یک طرحی را معرفی کرده است که چنانچه بازیگران ذیربط آن را بپذیرند امید می رود بحران حل شود. وی  تاکید نمود که کنار گذاشتن هریک از بازیگران منطقه‌ای باعث تاخیر حل بحران خواهد شد. وی افزود ایران مایل به کنار گذاشتن هیچ دولت یا بازیگری در پروسه صلح سازی در منطقه نیست و معتقد است که اساسا  هیچ طرف درگیری نباید از جریان صلح سازی کنار گذاشته شود. 
آقای موگن لیکتفت، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد،پس از تبریک به مناسبت حصول توافق فیمابین جمهوری اسلامی ایران و 5+1 با اشاره به دستورکار پسا-2015  و تعیین دستورکار برای تحقق اهداف توسعه‌ای تا سال 2030،  اجرای دستورکار مربوطه و ضرورت تدوین برنامه اقدام ملی توسط همه کشورها را عاملی مهم در نیل به اهداف مشترک دانست و از جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد و پیشرفت برنامه‌های سازمان ملل در این زمینه درخواست کمک و حمایت نمود. وی در خصوص مسائل مربوط به خاورمیانه و حل بحران موجود، بر کاربرد راه حل سیاسی و استفاده از شیوه‌های دمکراتیک برای اداره کشورهای مبتلابه تاکید نمود 
 
ملاقات با جولی بیشاب
وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات نمودند و در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تبادل نظر به عمل آوردند
    خانم جولی بیشاپ، وزیر امورخارجه استرالیا پس از تبریک به مناسبت توافق اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 ضمن اهمیت موضوع از نظر استرالیا و اظهار امیدواری برای اجرای توافق توسط طرفهای ذیربط، نظر همتای ایرانی خود را در خصوص اجرای توافق و نیز چگونگی تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی جویا شد. آقای دکتر ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در این زمینه اظهار کرد ایران به تعهدات خودش در خصوص اجرای توافق و نیز توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل خواهد نمود و اظهار امیدواری کرد که  طرفهای ذیربط، خصوصا غرب، نیز به تعهدات و قول و قرارهای خود در این مورد پایبند باشد. 
    مسائل منطقه‌ای از جمله مشکلات سوریه و یمن نیز در بخش دیگری از گفتگوهای وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا مطرح شد و طرفین بر همکاریهای دوجانبه و چندجانبه برای حل مشکلات از طریق سیاسی تاکید کردند.
    ضمنا طرفین بر گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاریهای چندجانبه، تبادل هیات‌های سیاسی و اقتصادی، تبادل دانشجو، اعزام نیروی کار به استرالیا، حل مشکل پناهندگان ایرانی در استرالیا تاکید کردند.
در پایان ملاقات، خانم جولی بیشاپ دعوت قبلی خود از وزیر امورخارجه کشورمان برای سفر به استرالیا را تکرار کرد که با استقبال آقای دکتر ظریف مواجه شد.وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات نمودند و در خصوص مسائل دوجانبه و ضرورت گسترش روابط فیمابین و همچنین همکاری برای حل مشکلات منطقه‌ای خاورمیانه از جمله بحران سوریه و حل مشکل آوارگان سوری تبادل نظر به عمل آوردند.
دیدار با وزیر خارجه اندونزی
آقای ظریف همچنین در بخش دیگری از سفر خود با همتای اندونزیایی هم دیدار و گفتگو کرد. خانم رتنو مرسودی، وزیر امورخارجه اندونزی، حصول توافق میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را گام مهمی در راستای صلح و امنیت بین الملل دانست و علاقه‌مندی کشورش را نسبت به اجرای توافقات اعلام نمود. 

 آقای دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، درخصوص حل بحران منطقه خاورمیانه بر ضرورت استفاده از راه حل سیاسی با حضور همه کشورها و طرفهای ذیربط تاکید نمود و اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه یک طرح اقدام 4 مرحله‌ای ارائه داده است. 

استفاده از ظرفیتهای ایران و اندونزی برای حل مسائل منطقه‌ای، ضرورت گسترش روابط دوجانبه، حمایت از یکدیگر در محافل بین المللی و تبادل هیات‌های سیاسی عالیرتبه شامل سفر قریب‌الوقوع وزیر امورخارجه اندونزی به تهران و نیز سفر رئیس جمهور اندونزی در آینده نزدیک به جمهوری اسلامی ایران از جمله مواردی بود که در گفتگوهای امروز فیمابین وزرای امورخارجه ایران و اندونزی مطرح شد

17308
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =