ایرنا- مسجد جامع جدید مسکو به عنوان بزرگ ترین عبادتگاه مسلمانان در اروپا پس از 10 سال عملیات ساختمانی، امروز (چهارشنبه) در یک مراسم بین المللی با حضور شخصیت های مذهبی و سیاسی روسیه و کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، میزبان نمازگزاران شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم با حضور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شهردار مسکو «سرگئی سابیانین» و شماری از سران جمهوری های مسلمان نشین روسیه، روحانیون و مقامات ارشد این کشور در منطقه مرکزی «پراسپکت میرا» مسکو برگزار شد.
به علت گستردگی مراسم و حضور مقامات چند کشور، منطقه محل برگزاری افتتاحیه مسجد از شب گذشته تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار گرفت.
از ایران هیاتی به سرپرستی «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه در مراسم افتتاح ساختمان مسجد جامع مسکو شرکت کرد.
بنا بر اعلام شورای مفتی های روسیه، ساختمان جدید مسجد جامع مسکو با حدود 18 هزار و 900 مترمربع مساحت، ظرفیت بیش از 10 هزار نفر را دارد.
مجموع مساحت مسجد جامع مسکو شامل ساختمان مسجد و محوطه آن، حدود 31 هزار و 200 مترمربع می شود که امکان حضور حدود 20 هزار نفر در این محدوده را فراهم می کند.
این مسجد شش طبقه به عنوان بزرگترین مسجد اروپا هفت مناره و گنبد دارد که ارتفاع مناره های آن به 72 متر می رسد. مناره ها و گنبد 46 متری مسجد جامع مسکو از بسیاری نقاط شهر قابل دیدن است.
عملیات ساختمانی مسجد جامع مسکو از سال 2005 آغاز شد و ماه سپتامبر سال 2011 دیوارهای ساختمان قدیمی مسجد جامع مسکو (با مساحت 964 مترمربع) فرو ریخت.
بر اساس اطلاعات شورای مفتی های روسیه، حدود 170 میلیون دلار برای احداث مسجد جامع مسکو هزینه شده که از محل کمک های مردمی تامین شده است.
مساله تخریب دیوارهای ساختمان کهنه این مسجد با مخالفت هایی در جامعه اسلامی مسکو همراه بود که این اقدام را ضدمذهبی خواندند و حتی کار به دادگاه کشید.
رییس شورای مفتی های روسیه در دفاع از تخریب دیوارهای قدیمی مسجد جامع گفته بود که 'ما به مسجد نیاز داریم نه موزه' و به این ترتیب به رغم مخالفت ها، عملیات ساختمانی در محل مسجد قدیمی ادامه یافت.
فرو ریختن بخشی از دیوارها بر اثر باران از موضوع های مهم این رخداد بود، طوری که این پدیده طبیعی به رفع مانع بزرگ در مسیر احداث مسجد جامع به سازندگان آن کمک کرد.
مسجد جامع مسکو نماد جامعه اسلامی پایتخت روسیه است که در ناحیه مرکزی مسکو و در مجاورت مجموعه المپیک واقع است.
این مسجد در طول 70 سال حکومت اتحاد شوروی سابق به رغم بسته یا تخریب شدن بسیاری از مساجد و کلیساها، تعطیل نشد و تنها مسجد پایتخت بود.
بر اساس اطلاعات رسمی موجود، مسجد جامع مسکو را معماری روس به نام 'نیکلای ژوکوف' در سال 1904 ساخت و کل هزینه آن را یک شهروند تاتاری به نام 'صالح یرزین' که از تاجران برجسته مسکو بود، تامین کرد.
بخشی از زیربنای مسجد جامع مسکو در عملیات ساختمانی مجموعه ورزشی المپیک (در مجاورت مسجد) آسیب دید و مشکل با وساطت روحانیون مسلمان و سفیران برخی کشورهای اسلامی مقیم مسکو رفع شد.
انتظار می رود با افتتاح ساختمان جدید مسجد جامع مسکو، مسلمانان بتوانند در این ساختمان نماز جماعت اقامه کنند و مجبور نباشند در ایام عید که شمار مومنان و نمازگزاران به بیش از 50 هزار نفر می رسد در خیابان های خارج مسجد به ویژه در هوای سرد و برفی و بارانی، مراسم مذهبی انجام دهند.
بر اساس آمار، در مسکو بیش از سه میلیون مسلمان زندگی می کنند که بخش مهمی از جامعه مذهبی 20 میلیون نفری روسیه متشکل از مذاهب مختلف هستند. یکی از ویژگی های جامعه اسلامی این کشور وحدت و یکپارچگی است.
مساجد شهر مسکو شامل مسجد تاریخی، مسجد شیعیان، مسجد پارک پیروزی و مسجد ایرانیان به نام خاتم الانبیاء (ص) هستند.
در حال حاضر حدود هفت هزار باب مسجد در روسیه وجود دارد و تعداد مساجد در این کشور با توجه به رشد سریع جمعیت مسلمانان در حال افزایش است و جامعه اسلامی مسکو افزایش دو برابری تعداد مساجد را در دستور کار خود قرار داده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =