ایرنا نوشت: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در آیین گشایش مسجد جامع مسکو با تاکید بر اهمیت نقش مسلمانان در جامعه چند مذهبی این کشور، گفت: فرموده قرآن برای سبقت گرفتن در کار نیک آموزه ای برای همه ما است.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روسیه در این مراسم که امروز (چهارشنبه) در آستانه عید سعید قربان و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید برگزار شد، افزود: دین مبین اسلام طی قرن ها در روسیه گسترش یافته و جامعه مسلمانان سهم بسیار ارزشمندی در ایجاد فرهنگ سازش عمومی داشته و دارد.
وی با بیان اینکه اسلام اصیل بخش مهمی از جامعه روسیه کنونی را تشکیل می دهد، گفت: مسلمانان و دین اسلام مروج نیکی و محبت بین افراد جامعه است.
پوتین همچنین اضافه کرد: در دو دهه گذشته شمار مساجد در روسیه دو برابر شده و مسجدهای بسیار زیبایی به عنوان نماد دین اسلام در مناطق مختلف ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه روسیه از سال 2005 عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی شده است و در نشست های این سازمان حضور فعال دارد، گفت: نقش جامعه در تربیت افراد بسیار مهم است و اکنون جوانان مسلمان باید براساس تاکیدات اسلام اصیل تربیت شوند و از هرگونه رابطه با افراط گرایان خودداری کنند.
رییس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به اوضاع خاورمیانه اظهار کرد: شاهدیم که چه وقایع تاسف باری در منطقه رخ می دهد و گروههای تروریستی بویژه داعش در صدد ضربه زدن به دین بزرگ اسلام هستند در حالیکه باورهای تروریستی این گروه دروغ پردازی علیه اسلام و تحریف این دین مبین است و می خواهند در روسیه نیز مزدور بگیرند که روحانیون مسلمان با تلاش بسیار مانع این اقدام شده اند که من از خانواده روحانیون قربانی این اقدامات نیز سپاسگزار هستم.
مسجد جامع جدید مسکو به عنوان بزرگ ترین عبادتگاه مسلمانان در اروپا پس از 10 سال عملیات ساختمانی، روز چهارشنبه در یک مراسم بین المللی با حضور شخصیت های مذهبی و سیاسی روسیه و کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، میزبان نمازگزاران شد.
این مراسم با حضور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شهردار مسکو «سرگئی سابیانین» و شماری از سران جمهوری های مسلمان نشین روسیه، روحانیون و مقامات ارشد این کشور در منطقه مرکزی «پراسپکت میرا» پایتخت این کشور برگزار شد.
از ایران هیاتی به سرپرستی «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مراسم افتتاح ساختمان مسجد جامع مسکو شرکت کرد.
ساختمان جدید مسجد جامع مسکو با حدود 18 هزار و 900 مترمربع مساحت، ظرفیت بیش از 10 هزار نمازگزار را دارد.
این مسجد شش طبقه به عنوان بزرگترین مساجد اروپا هفت مناره و گنبد دارد که ارتفاع مناره های آن به 72 متر می رسد. مناره ها و گنبد 46 متری مسجد جامع مسکو از بسیاری نقاط شهر قابل دیدن است.
بر اساس اطلاعات شورای مفتی های روسیه، حدود 170 میلیون دلار برای احداث مسجد جامع مسکو هزینه شده است که از کمک های مردمی تامین شده است.
مسجد قبلی در این مکان که سال 1904 توسط یک بازرگان تاتاری به نام «صالح یرزین» ساخته شده بود، در طول 70 سال حکومت اتحاد شوروی سابق به رغم بسته یا تخریب شدن بسیاری از مساجد و کلیساها، تعطیل نشد و تنها مسجد پایتخت بود.
بر اساس آمار، در مسکو بیش از سه میلیون مسلمان زندگی می کنند که بخش مهمی از جامعه مذهبی 20 میلیون نفری روسیه متشکل از مذاهب مختلف هستند. یکی از ویژگی های جامعه اسلامی این کشور وحدت و یکپارچگی است.
مساجد شهر مسکو شامل مسجد تاریخی، مسجد شیعیان، مسجد پارک پیروزی و مسجد ایرانیان به نام خاتم الانبیاء (ص) هستند.
در حال حاضر حدود هفت هزار باب مسجد در روسیه وجود دارد و تعداد مساجد در این کشور با توجه به رشد سریع جمعیت مسلمانان در حال افزایش است و جامعه اسلامی مسکو افزایش دو برابری تعداد مساجد را در دستور کار خود قرار داده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =