ایرنا نوشت: یک اندیشکده انگلیسی در گزارشی عنوان کرد ده ها تن از داعشی های ناراضی و سرخورده به دلایل مختلف از جمله اقدامات وحشیانه و دروغ بودن وعده های گروه تروریستی داعش، از این گروه جدا شده اند.

اندیشکده انگلیسی 'مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی' در گزارشی عنوان کرد ده ها تن از داعشی های ناراضی و سرخورده به دلایل مختلف از جمله اقدامات وحشیانه و دروغ بودن وعده های گروه تروریستی داعش، از این گروه جدا شده اند.

به گزارش ایرنا، در گزارش این اندیشکده که تحت عنوان 'قربانیان، مرتکبین، دارایی: روایت هایی از جداشدگان گروه داعش' منتشر شده، عنوان شده است سرخوردگی این افراد از گروه تروریستی داعش به دلیل واقعیت های زندگی در محدوده تحت تسلط این گروه و دروغ از آب درآمدن وعده های فریبنده آن، در زمینهٔ دادن زندگی خوب همراه با کالاها و خودروهای لوکس بوده است.

اندیشکده مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی( ای سی اس آر) که مقر آن در لندن است، در این گزارش تحقیقاتی، تلاش داشته است با گفت وگو با 58 عضو سابق گروه داعش از 17 کشور مختلف، دلیل تغییر باور افراد پیوسته به گروه داعش و تصمیم آنها برای ترک این گروه بیابد.

براساس یافته های این اندیشکده، چهار دلیل عمده باعث جدا شدن این افراد شده که نخستین آن واقعیت های خشن و ناامیدکننده زندگی در مناطق تحت کنترل داعش بوده است.

به گزارش این اندیشکده، افراد یادشده براساس تبلیغات صورت گرفته ازجمله بهره مندی از یک زندگی لوکس و آرمانی جذب گروه تروریستی داعش شده بودند اما در عمل و واقعیت، زندگی در قلمرو این گروه را بسیار ' خسته کننده و غیرقابل تحمل ' و همراه با 'بهره کشی و سوءاستفاده ' یافتند.

در این گزارش عنوان شده است: علاوه بر مسایل مادی، بسیاری از داعشی ها، به دلیل خشونت های وحشیانه داعش به ویژه علیه افراد غیرنظامی و بی گناه و اسرا، از این گروه جدا شده اند .
براساس گزارش یادشده، وجود فساد، اعدام اعضای داعش توسط فرمانده هان خود، افکار و اعمال نژادپرستانه، تأکید بر درگیری با سایر گروه های معارض به جای مبارزه با نیروهای دولتی، دایم در معرض اتهام 'خیانت 'و 'جاسوسی ' بودن ، از دیگر دلایلی بوده که سبب نارضایتی و جدا شدن افراد از این گروه تروریستی شده است.

در این گزارش عنوان شده است: یکی از موارد انتقادی به گروه داعش اعمال تبعیض آمیز و افکار نژادپرستانه است به نحوی که یک داعشی هندی تنها به دلیل رنگ پوستش مجبورش کرده بودند که توالت ها را تمیز کند.
در ابتدای این گزارش، همچنین به تشریح زمانی پرداخته شده است که یک انگلیسی داعشی در تماس با 'ماهر شیراز' محقق این اندیشکده، با شکایت از واقعیت های داعش گفته که از نظر این گروه تروریستی، 'جهاد' به معنای 'جنگ مسلمانان علیه مسلمانان' است و در این میان حکومت سوریه امری فراموش شده است.

اندیشکده مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی ابراز امیدواری کرده است که بیان واقعیت های گروه تروریستی داعش بتواند مانع از افراط گرا شدن مردان وزنان جوان و پیوستن آنها به این گروه در سوریه شود.
این اندیشکده به دولت ها توصیه کرده است که ضمن توجه به ابعاد این گزارش، راهی برای گفت وگو با افراد جداشده از گروه داعش بیابند و به آنها برای استقرار مجدد کمک کرده و موانع حقوقی که ممکن است مانع از جدا شدن آنها از این گروه و بازگشت به خانه می شود، مرتفع سازند.
روزنامه تایمز اخیرا گزارش داد: براساس برآوردهای صورت گرفته از سال 2011 میلادی تاکنون، در حدود یک هزار انگلیسی برای پیوستن به گروه های افراطی به سوریه رفته اند و از کل این افراد 300 نفرشان به انگلیس بازگشته اند و 70 نفرشان در جریان درگیری ها در سوریه و عراق کشته شده اند.

این روزنامه در همین حال به نقل از منابع امنیتی نوشت: دستگاه جاسوسی داخلی انگلیس 'ام آی 5 ' و پلیس ضد تروریسم، در حال رصد 3 هزار انگلیسی که دیدگاه های افراط گرایانه دارند، هستند.
تایمز به نقل از این منابع افزود: این سه هزار نفر که در میان آنها جوانان و نوجوانان انگلیسی نیز حضور دارند، به نقطه ای رسیده اند که می توانند در آینده نزدیک اقدام به عملیات در خاک انگلیس کنند.

'اندرو پارکر' رییس دستگاه جاسوسی 'ام آی 5' انگلیس نیز اخیرا هشدار داد که کشورش با بالاترین و جدی ترین تهدیدات تروریستی طی 3 دهه گذشته به ویژه از زمان حملات یازده سپتامبر سال 2001 میلادی به آمریکا، مواجه شده است.
'اندرو پارکر' عنوان کرد که در طی یک سال گذشته شش توطئه تروریستی در انگلیس خنثی شده است.
گروه تروریستی داعش و سایر گروه های تکفیری و افراطی، دست پرورده های غرب و برخی ازکشورهای عربی هستند که تاکنون جنایات بسیاری در کشورهای عراق و سوریه مرتکب شده اند.

براساس برآورد اندیشکده مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی ، بیش از 20 هزار خارجی که یک پنجم آنها از کشورهای غربی هستند به گروه های افراطی و تروریستی از جمله داعش در سوریه و عراق پیوسته اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =