لاریجانی: مسئولیت‌شناسی ایران نگذاشت داعش در منطقه گسترش یابد/ پس از عزل بنی صدر کشور به وحدت رسید

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایداری‌ها و مقاومت‌های 8 سال دفاع مقدس امنیت دایمی کشور را تثبیت کرد گفت:شاید این روزها جنس جنگ عوض شده باشد، اما دشمنان ما تغییر نکرده‌اند و مشکلات بسیاری در مناطق بین‌المللی و جهان وجود دارد.

به گزارش خانه ملت؛ مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور دکترعلی لاریجانی بعدازظهر امروز (سه شنبه 31 شهریور) در تالارمدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دفاع مقدس یک امر گذرا نیست

لاریجانی دراین مراسم با تبریک هفته دفاع مقدس،گفت: دفاع مقدس فرصتی است که انسان یک حادثه مهم تاریخ ایران را از منظرهای مختلف بررسی کند؛چراکه دفاع مقدس یک امر گذرا نبود و انرژی برای کشور ایجاد کرده و همچنین پیام های بسیاری به دنبال داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به موضوع دفاع مقدس از منظرهای مختلف می توان نگاه کرد افزود: اینکه چرا رخ داده است؟ چه کسانی پشت آن بوده اند، چگونه برخی از پیروزی ها ایجاد شد؟ چه حوادثی در درون کشور داشتیم و ... و دانستن همه اینها کمک می کند تا توشه ما برای ادامه مسیر قوی تر شود. من به سه بخش از این موضوعات اشاره می کنم.

وی بیان کرد در ادامه حمله‌ای که به فرودگاه های ایران در ایام جنگ شد،عقبه ها و مسائل بسیاری نهفته بود افرادی از کشورهای دنیا ،صدام را تهدید می کردند و پیغام می دادند که این کارها را علیه ایران انجام بدهد و همان زمان آمریکایی ها فرستاده ای فرستادند و به صدام گفتند ما پشتیبانی ات می کنیم و در مطبوعات آن زمان به این حمایت ها اشاره و بعدها اسناد دقیق آن کاملا منتشر شد.

اگر امروز ایران از امنیت بالایی برخوردار است به دلیل روحیه جهادی و پایداری حاکم در کشور است

وی با بیان اینکه علاوه بر حمایت‌های جهان غرب کشورهای منطقه نیز کمک حال صدام بودند، اضافه کرد: در واقع می خواستند کاری کنند که پیروزی در یک هفته برای آنها رخ دهد و حتی در حمایت از صدام با یکدیگر مسابقه می دادند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه با یکدیگر همدست شده بودند،افزود: یکی از مسئولان کشورهای منطقه به من گفت؛ما در زمان جنگ 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم در واقع یک همگرایی بین المللی علیه ایران شکل گرفته بود،اما این وقایع دو درس به دنبال داشت اینکه اگر همه ایرانی ها متحد باشند دشمنان نمی توانند علیه ایران کاری کنند و اگر امروز ایران ازامنیت بالایی برخوردار است به دلیل روحیه جهادی و پایداری حاکم در کشور است.

پایداری‌های زمان جنگ باعث امنیت دایم درایران شد

لاریجانی در ادامه افزود: آنها بعدازمدت کوتاهی به دست و پا افتادند و مدام قطعنامه اتمام جنگ صادرمی کردند تا هرچه زودتر آتش بس شود و پایداری‌های آن زمان باعث امنیت دایم درایران شد و کشورهای منطقه نیز متوجه شدند نمی توانند حریف ایران شوند و دراین رابطه آسیب‌های بسیاری دیده و زجرکشیدند.

وی با بیان اینکه ایران هیچوقت قصد تعدی به کشوری را ندارد،افزود: اما اگر کسی قصد تجاوز به ایران اسلامی داشته باشد این مردم جواب دندان شکنی به آنها خواهند داد،این درحالی است که ایران در زمان جنگ وضع داخلی خوبی نداشت و "بنی صدر" مدام با "شهید آیت الله بهشتی" و سایر روسای حزب جمهوری اسلامی درگیر بود و نمی گذاشت کشور در شرایط جنگ آرامش داخلی داشته باشد و حتی به رزمندگانی که در جنوب درحال جنگ بودند،سلاح نمی رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ممکن است جنس جنگ عوض شده باشد اما دشمن ما وجود دارد و جنس ماجراجویی دشمنان را باید شناخت.

دکتر لاریجانی در ادامه افزود: چند سال قبل طی سفری که به یکی از کشورهای منطقه داشتم، رهبر آن کشور گفت مسئله‌ای در رابطه با جنگ کشور شما با عراق وجود دارد که می‌خواهم برای اولین‌بار مطرح کنم. در آن زمان "ملک عبدالله" با من تماس گرفت و گفت که قرار است حادثه مهمی در منطقه رخ دهد، بنابراین شما باید با صدام همراهی کنید و در ادامه صدام با من تماس گرفت و اجازه ورود هواپیماهای جنگی عراق از آسمان کشور ما را خواست. هرچند این فرد گفت که چنین اجازه‌ای را به هواپیماهای صدام نداده است،اما این مطلب نشان می‌دهد بسیاری از کشورهای منطقه علیه ایران همدست بودند.

پس از عزل بنی صدر کشور به لحاظ سیاست داخلی به همگرایی و وحدت رسید

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "بنی‌صدر" با نفاقی که ایجاد کرد هم داخل کشور را برهم ریخت و هم به رزمندگان در جبهه‌های جنگ آسیب‌های بسیار رساند؛گفت: "بنی صدر" از نفوذش به‌عنوان فرمانده کل قوا برای اینکه آنها بتوانند حداقل با سلاح‌های اندک از کشور دفاع کنند، استفاده نکرد و به شیوه‌های مختلف فعالیت رزمندگان را به دست‌انداز می‌انداخت تا نتوانند دفاع کنند.

وی افزود:‌تا زمانی که بنی‌صدر در رأس بود و سمت داشت، ما نتوانستیم مشکلات خود را حل کنیم، اما پس از عزل او کشور به لحاظ سیاست داخلی به یک همگرایی و وحدت رسید و فضا برای نیروهای بسیجی و مومن جهت فعالیت در جبهه و گرفتن مسئولیت‌های مختلف در کشور فراهم شد و در ادامه شرایط جنگ تغییر کرد و ما توانستیم فتوحات بسیاری داشته باشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این نکات برای جامعه امروز ایران همچنان بسیار مهم است، تاکید کرد: اینکه رهبرمعظم انقلاب گفته‌اند "مراقب باشید دشمنان و منافقان در کشور نفوذ نکنند" و تاکید کردند "در مسئله هسته‌ای اختلافات کنار گذاشته شود"، به دلیل حفظ وحدت داخلی کشور است، چرا که اگر ما تا امروز موفق و پیروز بوده‌ایم، به دلیل یک‌دست بودن و وحدت نظام بوده است.

حفظ وحدت در درون کشور یک امر پایدار است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید براینکه این یک درس کوچک نیست و برای همیشه به درد ایران می‌خورد،افزود: چرا که حفظ وحدت در درون کشور یک امر پایدار است و باید مراقبت کرد افراد نتوانند در داخل نفوذ کنند. با توجه به اینکه ما یک رهبر مقتدر داریم، باید به نظرات او نگاه کرده و صفوف‌مان را متحد کنیم.

وی با تاکید براینکه باید از فرصت‌ها درست استفاده کرد، ادامه داد: زمان‌هایی که از فرصت‌ها درست استفاده شده، در ادامه موفقیت‌های بسیاری نیز حاصل شده است و برعکس آن عدم توفیق در موضوعات مختلف را موجب شده است. مشابه این موضوع را در زمان جنگ و ریاست جمهوری بنی‌صدر داشته‌ایم.

لاریجانی با بیان اینکه حفظ وحدت نکته مهمی است که با همه زمان‌ها و دوره‌ها مربوط می‌شود، گفت: شاید این روزها جنس جنگ عوض شده باشد، اما دشمنان ما تغییر نکرده‌اند و مشکلات بسیاری در مناطق بین‌المللی و جهان وجود دارد. این در حالی است که مشکلات منطقه و وجود گروهک‌های ترویستی و داعش، آبروی مسلمانان را برده است.

مسئولیت‌شناسی ایران نگذاشته داعش در منطقه گسترش یابد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اینکه داعش نتوانسته است در منطقه گسترش یابد، به خاطر مسئولیت‌شناسی ایران است، وگرنه ائتلاف‌هایی که ایجاد می‌شود فقط نوعی ژست بی‌نتیجه است، بنابراین یکی از مسائل مهم در شرایط فعلی فهم این مسئله و ضرورت حفظ امنیت منطقه است.

وی گفت: باید شرایط اقتصادی کشور مساعد شود تا در ادامه با ایجاد شوق و فضای کاری مناسب، جوانان بیکار نمانند، بنابراین ایران باید هم شرایط منطقه را سامان بخشد و هم توانمندی داخلی خود را افزایش داده و از تمام ظرفیت‌ها برای رونق تولید و کار تولیدی استفاده کند.

امنیت کشور زمینه را برای سرمایه‌گذاری و تولید روزافزون فراهم می‌کند

لاریجانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص تولید داخلی، افزود:‌ اینکه ایشان فرمودند کار تولیدی و رونق تولیدی،‌ مجاهدت است، حرف بسیار مهمی است. در واقع در زمان کنونی آنچه جهاد محسوب می‌شود،‌ تولید است و باید فضا برای این امر ایجاد شود. اگر فضای داخلی کشور پرالتهاب باشد، زمینه لازم برای تولید و سرمایه‌گذاری فراهم نخواهد شد.

وی بیان کرد:امنیت نعمت بزرگی است که درکشور ایران وجود دارد و این امنیت زمینه را برای سرمایه‌گذاری و تولید روزافزون فراهم می‌کند؛اینکه رهبرمعظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید تاکید دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛چرا که کلید موفقت کشور در این مسئله نهفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رزمندگان از مرزهای کشور 8 سال دفاع کردند و ما امروز همانند آنان ماموریت مهمی برعهده داریم، گفت: چند روز پیش که رهبر معظم انقلاب با جانبازان دیدار داشتند، آنها با یک روحیه خاص از نظام و انقلاب می‌گفتند. این افراد ستون‌های انقلاب و نظام هستند که آینده ایران را می‌سازند و برای ما هم افتخار است که در قوه مقننه نیروهای بسیجی و مومن وجود دارد که سرمایه مهمی برای این قوه محسوب می‌شوند و در پایان آینده روشنی را برای همه شما عزیزان از خداوند متعال خواستارم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =