6 روز از زلزله 8.3 ریشتر شیلی که منجر به مرگ 13 نفر شد گذشته است،اما هنوز پس لرزه های قوی این زلزله ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ 6 روز پیش یک زلزله 8.3 ریشتری در 269 کیلومتری سانتیاگو پایتخت شیلی ، این شهر و قسمتی از سواحل شیلی را لرزاند تاکنون 13 نفر از این حادثه کشته شده اند و 4 نفر نیز گم شده اند.حتی این زلزله منجر به ایجاد سونامی در خود شیلی و سونامی های خفیفی در نیوزلند و ژاپن نیز شده است.

گفته می شود 9 نفر از کشته شده ها از شهر ساحلی کاکویمبو همان شهری ساحلی که سونامی در آن رخ داد بوده اند.

پس لرزه های 6 تا 7 ریشتری

به گزارش یورونیوز ، دیروز یعنی 5 روز پس از زلزله 8.3 ریشتری در شیلی یک زلزله 6.5 ربیشتری دیگر که مرکزش نزدیک به مرکز زلزله قبلی بود دوباره قسمت هایی را از شیلی را لرزاند.افرادی که از این حادثه بیشتر از همه ترسیدند کسانی بودند که در ساحل شهر کاکویمبو در حال جمع آوری خرابه ها بودند.

البته این پس لرزه هیچ تلفاتی نداشت، رئیس جمهور شیلی در این رابطه گفت: ما می دانیم این هیچ چیز این حادثه طبیعی را برای شما جبران نمی کند.اما ما می خواهیم مردم بدانند که ما آنها را تنها نمی گذاریم و هر کمک اضطراری را به آنها می کنیم تا به زندگی عادی قبل از زلزله خود برگردند.

گفتنی است الان پس از این زلزله ها یکی از برگترین مشکلات در شیلی بیماری است،که کلینیک های این کشور می خواهند با واکسیناسیون جلوی ایجاد بیماری را بگیرند.

به گزارش «یو اس جی اس» سازمان سازمان زمین شناسی آمریکا پس لرزه های زیادی پس از زلزله 8.3 ریشتری در شیلی آمده است که میانگین قدرت این پس لرزه ها 6.45 ریشتر بوده است. آخرین پس لرزه در شیلی دقایقی پیش به قدرت 6.1 ریشتر اتفاق افتاد.

عکس ماهواره ای از حرکت زمین هنگام زلزله شیلی

پس از این زلزله اتفاق افتاد دانشمندان سریعا از این فرصت استفاده کردند تا از طریق عکس های ماهواره ای حرکت زمین را بررسی کنند.

دانشمندان عکسی ترکیبی و پر از رنگ از قبل تا بعد زلزله منتشر کردند.دانشمندان توسط قسمت های از عکش که شبیه به رنگین کمان است و آن را به عنوان خطوط ارتفاع تفسیر می شود مقدار حرکت زمین را به دست آوردند. 

پترو مارکوویچ یک دانشمند به سایت «تک اینسایدر» در ایمیلی گفته است که پس از تحلیل این عکس ماهواره ای فهمیده اند که در این زلزله زمین 140 سانتی متر حرکت کرده است.

ر

 



ضرر 600 تا 900 میلیون دلاری برای بیمه شیلی

«ای آی آر» یک سازمان از دانشمندان برای مدل سازی خطرات اعلام کرده است که بیمه شیلی از 600 تا 900 میلیون دلار تخمین زده است.

این سازمان درباره ضرر بیمه ها در توضیحاتش نوشت: سونامی که حداکثر ارتفاع موج های آن 5 متر بوده است آسیب هاب زیادی به آن شهر زده است، اگرچه شهر ایلاپل که در شرق مرکز ابن زلزله قرار داشت،بیشترین آسیب را از این زلزله دیده است. به گزارش آژانس مسئول شیلی برای امنیت عمومی و واکنش در شرایط اضطراری 647 خانه مسکونی نابود شده  و 1183 خانواده بدون برق هستند است به علاوه 2400 خانواده نیز بدون آب آشامیدنی هستند.معادن زیادی در شیلی ،بزگترین تولید کننده مس در جهان، آسیب دیده اند.

گفته می شود حدود 3500 نفر پس از این زلزله بی خانمان شده اند.

از سال 2010 که یک زلزله 8.8 ریشتری در شیلی اتفاق افتاد و منجر به مرگ 525 نفر شد،این کشور قدرت مقاومتش را در برابر زلزله افزایش داده است.

ترجمه: نیو صدر 

237 42
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =