ایرنا نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بامداد سه شنبه عازم نیویورک شد تا علاوه بر پیگیری روند اجرای برجام و تشکیل کمیسیون مشترک ایران و 1+5 ، با فدریکا موگرینی درباره آغاز دور تازه گفت و گو های ایران و اتحادیه اروپا گفت و گو کند.

سید عباس عراقچی و حمید بعیدی نژاد ، ظریف را در این سفر همراهی می کنند و مجید تخت روانچی اندکی با تاخیر به آنها خواهد پیوست.
زمان دقیق تشکیل کمیسیون مشترک ایران و 1+5 هنوز تعیین نشده ولی به طورحتم در طول اقامت هیات ایرانی در نیویورک این کمیسیون در سطح معاونان تشکیل جلسه خواهد داد.
کمیسیون مشترک وظیفه اجرای مواردی را دارد که در برجام و پیوست هایش آمده و ترکیبش هم شامل نمایندگان کشورهای 1+5 یعنی روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا به همراه ایران است.
هماهنگ کننده این کمیسیون، نماینده عالی اتحادیه اروپا است.
مذاکراتی که قرار است وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک برای آغاز آنها رایزنی های نهایی را بکنند، در دیدار ششم مرداد ظریف - موگرینی کلید خورد.
در این روز، ظریف که میزبان موگرینی بود اعلام کرد دور تازه گفت و گو ها میان ایران و اتحادیه اروپا با عنوان گفت و گو های سطح بالا ( high level talks ) در آینده نزدیک شکل خواهد گرفت.
او گفت این مذاکرات در آینده ای نزدیک در سطح معاونان وزارت خارجه و معاون موگرینی شروع می شود و بتدریج در سطح وزیران ادامه خواهد یافت.
همکاری های دو طرف در زمینه انرژی، حمل و نقل، محیط زیست، حقوق بشر ، مسائل منطقه ای، مبارزه با تروریزم و نیز اجرای برجام از محورهای این گفت و گو ها خواهد بود.
پیش از این ایران و اروپا در دور گفت و گو داشتند، دور نخست ، گفت و گو های انتقادی نام داشت و سپس به گفت و گو های فراگیر یا جامع تغییر عنوان داد.
ظریف دیدارهای فشرده ای هم با همتایان خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت که رسانه ای ترین آن دیدار او با جان کری وزیر خارجه امریکا خواهد بود. این طور که رسانه های امریکایی خبر داده اند این دیدار روز ششم مهر انجام خواهد شد.

52261
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =