شهید صیاد شیرازی قبل از عملیات خیبر به فرماندهان ارتش چه گفت؟/ منصوری آرانی پاسخ می دهد

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس معتقد است هنوز بسیاری از ابعاد جنگ تحمیلی برای مردم باز گو نشده است.

امیر سرتیپ دوم عباسعلی منصوری آرانی نمایندهٔ مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس، معروف به "تیمسار منصوری" از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی در دوران جنگ و از همرزمان شهید صیاد شیرازی و شهید نامجوست. وی که از آغاز جنگ تحمیلی تا پایان آن و پذیرش قطعنامه 598 عضو ستاد فرماندهی قرارگاه عملیاتی شمال غرب کشور بوده، به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفت و گو با خبرآنلاین خاطراتی از عملیات های مهم تاریخ دفاع مقدس بیان کرده است. وی همچنین پیش از دوره نمایندگی مجلس، ریاست دانشگاه جنگ را برعهده داشته است.


منصوری آرانی با اشاره به عملیات خیبر خاطرنشان کرد: پیش از آن تصور برخي در کشور این بود که به این ارتش نمی توان اعتماد کرد و به ویژه فکر می کردند به افراد خاصی در ارتش می توان اعتماد کرد که همچون محسن رضایی در سپاه باشند.

وی افزود: اگر بخواهیم عملیات خیبر را از زبان فرماندهان آن زمان روایت کنیم باید گفت «زمانی که فرماندهان ارتش متوجه این موضوع شدند، برخی از آن ها با انجام عملیات مخالفت کردند اما شهید صیاد شیرازی همه آن ها را جمع کرد و برای آن ها صحبت کرد و آن ها را راضی کرد که با انجام عملیات موافقت کنند. ایشان در قرار گاه جنوب به فرماندهان ارتش گفت که من حرف شما را که مبتنی بر تاکتیک های نظامی است، درک می کنم ولی ما برای اینکه اثبات کنیم که ارتش با نظام و همراه با جنگ است، باید در این عملیات شرکت کنیم و حضورمان هم بايد قوی و با تمام وجود باشد.»

وی ادامه داد: بعد از پایان یافتن مخالفت ها، ارتش وارد عملیات شد و نقش اصلی را در عملیات خیبر را هوا نیروز ایفا کرد. آن زمان سردار جلالی که فرمانده هوانیروز بود و سپس فرمانده نیروی هوایی سپاه شد، خودش شخصا اولین پرواز این عملیات را انجام داد تا بقیه خلبان ها وارد عمل شوند.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: بعد از عملیات خیبر هم شهید صیاد دوباره همه را جمع کرد و درباره شرایط  ویژه حاکم بر جنگ و کشور با آنها صحبت کرد. از این رو، جلساتی که در قرار گاه جنوب گذشت و حرف هایی که درآنجا زده شد، بسیار مهم است که باید به آن ها پرداخته شود.

وی همچنین موضوع بسیار مهمی که در جریان عملیات خیبر اتفاق افتاد و کمتر به آن پرداخته شده را چگونگی عبور رزمندگان از معبرهورالعظیم عنوان کرد.

این نماینده مجلس افزود: شکست حصر آبادان نیز عملیات بسیارمهمی بود که متاسفانه هنوز ابعاد آن را برای مردم روشن نکرده ایم که در جریان آن چه اتفاقی افتاد. در حالی که همین شکست حصرآبادان خودش داستانی دارد و به دلیل اینکه لشگر 77 خراسان  محور این عملیات بود نام عملیات را ثامن الائمه (ع) گذاشتند.

نمی توانم 20 هزار فرزندم را تنها بگذارم

وی خاطرنشان کرد: من خاطره ای برای شما بگویم که یا اصلا کسی نگفته و یا آن نشنیده باشد. شهید منفرد نیاکی، فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز بود وقتی که عملیات طریق القدس انجام شد، شب عملیات دختر ایشان که 18 ساله بود فوت کرد. همان شب به وی اطلاع دادند که دخترت به رحمت خدا رفته است و برای تشیع جنازه و مراسم خاکسپاری به تهران بیایید. اما این شهید گفت که دخترم یکی از فرزندان من بوده است و الان 20 هزار فرزند من اینجا هستند که نمی توانم آن ها را تنها بگذرام و تا مراسم چهلم دخترش از جبهه برنگشت. اما این موضوع و صدها موضوع و خاطره از این دست، نه جایی درج شده و نه کسی آن ها را بیان کرده است.

وی در پایان تاکید کرد : نقش شهید ستاری در عملیات والفجر 8 نقش بسیار مهم و برجسته اي بود و ما زمانی که می خواهیم  از این عملیات صحبت می کنیم، ناگزیر باید سراغ ستاری برویم.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =