واحدمرکزی خبر نوشت: جاناتان تیرون در پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد در اجرای نقشه راه توافق شده با ایران پیشرفت چشمگیری حاصل شده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، تیرون نوشت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه تایید کرد بازرسان هسته ای که از ایران دیدن کردند، هیچ تجهیزاتی مرتبط با تحقیقات در زمینه تسلیحات هسته ای در ساختمانی که مدت ها ظن آن می رفت محفظه انفجار را در خود جای داده است نیافتند. بازرسان آژانس هنوز نمونه های محیطی را مطالعه می کنند که همتایان ایرانی از مجتمع نظامی پارچین جمع آوری کرده اند. آمانو به خبرنگاران گفت عملیات نوسازی در ساختمانی که پس از انتشار گزارش نوامبر 2011 شناسایی شد سد راه تلاش آژانس برای راستی آزمایی فعالیت های انجام شده در این سایت شده است. 

آمانو از پیشرفت در اجرای نقشه راه توافق شده با ایران سخن گفت و افزود نخستین بار بازرسان آژانس وارد ساختمانی شدند که پیش تر صرفاً تصاویر ماهواره ای آن در دسترس آژانس بود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی تا پانزدهم اکتبر فرصت دارد تحقیقات درباره گذشته برنامه هسته ای ایران را کامل کند و دو ماه دیگر فرصت دارد گزارش آن را به شورای حکام تسلیم کند. وقتی گزارش تکمیل شد و ایران از مفاد توافق چهاردهم ژوئیه با قدرت های جهانی تبعیت کرد، شرایط برای برداشته شدن تحریم های حوزه انرژی و مالی این کشور فراهم می شود.
آمانو گفت آژانس هنوز چند هفته زمان نیاز دارد تا اطلاعات جمع آوری شده از پارچین را ارزیابی کند. بازدید اخیر سومین حضور آژانس در مجتمع نظامی پارچین در سی کیلومتری جنوب تهران است. پیش تر بازرسان در آخرین دیدار خود از این سایت در سال 2005 هیچ مدرکی از تخلف ایران نیافتند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =