روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا در تحلیلی به بررسی اقدام وزیر سابق دفاع این کشور در حمله به برخی از اماکن دولتی و متواری شدن او پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین نویسنده این مقاله خاطرنشان می کند که اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی در پایتخت جمهوری تاجیکستان در حالی برگزار شد که روز 4 سپتامبر ژنرال عبدالحلیم نظرزاده وزیر سابق دفاع این جمهوری همراه با گروهی از اطرافیانش به برخی تأسیسات شهر حمله کرده و با مقادیر قابل توجه اسلحه فرار کرده و به کوهستان رفته است.

نویسنده ادعاهای مقامات رسمی مبنی بر اینکه نیروهای افراطی دینی به ریاست حزب تجدید حیات اسلام که گویا با داعش ارتباط داشت، سعی کردند در تاجیکستان کودتا کنند را ضعیف می داند.

نویسنده یادآوری می کند که فشار بر حزب مذکور در سال گذشته شروع شده بود که از حوادث اخیر به عنوان بهانه برای تعطیلی کامل آن استفاده کرده اند. البته نویسنده بعید نمی داند که بخش رادیکال اعضای این حزب به گروه های افراطی دینی که با افغانستان ارتباط دارند، پیوسته باشند.

با این همه در جلسه سازمان پیمان امنیت جمعی این مسایل کمتر مورد بحث قرار گرفت زیرا این سازمان قبل از همه سناریوی مداخله نظامی گروه های تروریستی از افغانستان به آسیای مرکزی را در نظر می گیرد و قصد دارد با این خطر مقابله کند.

نویسنده به تشدید اسلام هراسی در تاجیکستان و قرقیزستان در ماه های اخیر اشاره کرده و بعید نمی داند که از نیروهای دسته جمعی سازمان علیه نیروهای اسلامی در این جمهوری ها استفاده شود. البته ترکیب سازمان امکانات نظامی آن را محدود می کند زیرا ارمنستان حاضر نیست نیروهای خود را به تاجیکستان و قرقیزستان بفرستد در حالی که این جمهوری ها و قزاقستان در راه ارمنستان نخواهند جنگید.

به عقیده نویسنده، مسأله وحدت متحدان عضو سازمان حل نشده است ولو اینکه روسیه در این جهت تلاش های زیادی به عمل می آورد. به عقیده نویسنده، این سازمان با مسایل حساس زیادی روبرو می شود که از جمله با نحوه مداخله در مناقشات داخلی به نفع رژیم های بی ثبات کشورهای منطقه ارتباط دارد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =