زاکانی: آمانو را برای اتمام حجت به کمیسیون برجام دعوت کرده بودیم

مهر نوشت: رئیس کمیسیون برجام گفت:کمیسیون، آمانو را برای اتمام حجت دعوت کرده بود؛ نه ارائه مفاد توافق محرمانه. کمیسیون برجام برای دستیابی به اطلاعات مربوط به توافق محرمانه، قطعا به تیم هسته‌ای فعلی رجوع می کند.

علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران بااشاره به حضور روز گذشته مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجلس گفت: كميسيون برجام برای دستيابی به اطلاعات مربوط به توافق محرمانه، قطعا به تيم هسته‌ای فعلی اعتماد داشته و به آنها رجوع کرده و خواهد کرد و بر همين اساس نيازی به اظهارنظر آمانو در اين باره نداشت.

وی با اشاره به حضور يوكيا آمانو در كميسيون برجام گفت: در اين جلسه، ما ۵ انتظار نمايندگان مردم و یک خط قرمز مهم را با مدیرکل آژانس بين‌المللی مطرح كرديم و از اول هم قرار نبود از وی درباره توافق محرمانه ايران و آژانس چيزی بپرسيم، به عبارت ديگر كميسيون برجام، آمانو را برای اتمام حجت دعوت كرده بود؛ نه ارائه مفاد توافق محرمانه.

وی افزود: كميسيون برجام برای دستيابی به اطلاعات مربوط به توافق محرمانه، قطعا به تيم هسته‌ای فعلی اعتماد داشته و نامه ای هم در این خصوص قبلا به آقای صالحی نوشتیم و بر همين اساس نيازی به اظهارنظر آمانو در اين باره نداشتیم.

 زاكانی با اشاره به اين نكته كه كميسيون برجام در راستای در راستای تکمیل زحمات تیم مذاکره کننده، رفع اشکالات احتمالی و کسب اطمینان از لغو تحریم ها قدم برمی‌دارد، اظهار داشت: اعضای كميسون در ديدار با آمانو به روشنی به وی يادآور شدند كه خواهان برخورد غیرسیاسی، فنی و شفاف آژانس با مسئله هسته‌ای ایران هستند.

وی افزود: به آقای آمانو و همراهانش اين نكته را متذكر شديم كه توقع ما اين است كه آژانس نه‌تنها نسبت به حفظ اطلاعات هسته‌ای ايران قدم بردارد، بلكه در راستای توسعه اين فناوری و تسهیل تحقیق و توسعه دانش هسته ای نيز وظیفه خود را دنبال كند.

وی افزود: انتظار ديگری كه از آمانو داشتيم و به روشنی با وی در ميان گذاشتيم، لزوم تلاش بيشتر آژانس در جهت خلع سلاح هسته‌ای جهانی و آغاز آن از منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بود.

رییس کمیسیون ویژه برجام در پایان گفت: خط قرمز مهم خود نسبت به مسایل دفاعی و امنیتی و حفظ عزت بالای ایران اسلامی را نیز به آمانو گوشزد  کردیم.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =