سالی ۷ میلیارد ته سیگار،یک میلیارد متر مکعب آب شیرین را آلوده می‌کند/ روز پاکسازی جهان

ایرنا نوشت: ته سیگارها زباله های کوچک اما خطرناکی هستند که به یکی از معضل های جهانی تبدیل شده است؛وجود سالانه هفت میلیارد ته سیگار در مناطق شهری و طبیعت سبب آلوده شدن یک میلیارد متر مکعب آبهای شیرین و قابل شرب می شود.

زباله و پساب های خانگی و صنعتی یکی از اصلی ترین معضلات زندگی امروزی است، تا چند سال گذشته تولید زباله فقط در شهرها مفهوم داشت اما امروزه به روستاها نیز کشیده شده و آنها نیز به دسته تولید کنندگان زباله پیوسته اند.
آمارها نشان می دهد،میزان تولید زباله در مناطق روستایی کشور، روزانه حدود 10 هزار و 500 تن است که 52 درصد از این زباله ها، پسماندهای فساد پذیر هستند که قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند.
همچنین بر اساس اعلام کارشناسان، سالانه حدود 16 میلیون تن زباله در کشور تولید می شود که این میزان منجر به تولید 50 هزار تن گاز گلخانه ای و 10 میلیون متر مکعب شیرابه می شود.
متخصصان محیط زیستی معتقدند، تولید زباله در کشور بسیار زیاد است و این میزان علاوه بر تولید گازهای گلخانه ای و شیرابه موجب از بین رفتن 1000 هکتار زمین برای دفن آن می شود.
براساس محاسبات انجام شده، فقط هشت درصد زباله ها در کشور بازیافت و بقیه به آلاینده ها تبدیل می شوند؛ در حالی که این میزان پسماند در صورت بازیافت، قابلیت تبدیل به سه تا چهار میلیون تن کود و قابلیت بازگشت به مواد اولیه را دارد.
همچنین با بازیافت 1.5میلیون تن ظروف یکبار مصرف می توان آن را به سوخت برای کارخانه های سیمان تبدیل کرد که دراین صورت 1.5 میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود. وجود سالانه هفت میلیارد ته سیگار در مناطق شهری و طبیعت موجب آلوده کردن یک میلیارد متر مکعب آبهای شیرین و قابل شرب می شود که این منبع می تواند آب شهر بزرگی مانند تهران را تامین کند.

این وضعیت در دنیا چه در دریاها، اقیانوس ها و دشت ها به چشم می خورد از این رو یک کمپین محیط زیستی با نام Clean Up the world که متشکل از انجمن های مختلف در گوشه و کنار جهان است برای پاکسازی، رفع مشکلات و حفظ محیط زیست شکل گرفت که از سال 1993 در قالب یک انجمن مورد تایید و حمایت برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) قرار گرفت.
این انجمن سالانه حدود 35 میلیون داوطلب از 130 کشور جهان را به صورت یکی از بزرگترین گردهمایی محیط زیستی جهان تشکیل می دهد که طیف وسیعی از اصناف، گروه ها و NGO های مختلف، مدرسه ها، دولت ها و شرکت های خصوصی را جهت بهبود شرایط محیطی دور هم جمع می آورد.
از اولین کمپین پاکسازی جهان در سال 1993 تاکنون با تلاش میلیون ها داوطلب پیشرفت های شگفت آوری به وجود آمده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهشید RO ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    3 1
    واقعآ باید فکری به حال سیگار و سیگاری ها کرد . هر جا میری هستن . از پاک و تا خیابون .
    • بی نام RO ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      2 1
      واقعا سیگاری ها فقط ضرر میزنن. هم به خودشون هم به دیگران