ایسنا نوشت: برای مدتی طولانی ناظران کره شمالی مطمئن نبودند این کشور سلاح هسته‌ای داشته باشد که این سوال با نخستین آزمایش هسته‌ای این کشور در سال 2006 پاسخ داده شد.

برای مدتی طولانی ناظران کره شمالی مطمئن نبودند این کشور سلاح هسته‌ای داشته باشد که این سوال با نخستین آزمایش هسته‌ای این کشور در سال 2006 پاسخ داده شد، اما در حال حاضر اطلاع دقیقی از اینکه چه تعداد کلاهک هسته‌ای در اختیار حکومت پیونگ یانگ است وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه "ولیو واک"، کره شمالی به ایراد لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌ مشهور بوده و روز سه‌شنبه نیز رسانه‌های این کشور تایید کردند، راکتور تولید پلوتونیوم تاسیسات هسته‌ای اصلی پیونگ‌یانگ بار دیگر کار خود را آغاز کرده است.

رئیس آژانس انرژی اتمی کره شمالی به دنبال اعلام این خبر، تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه آمریکا در هر زمانی کرد و آمریکا را متهم به سیاست خصمانه بی‌مهابا علیه کشورش کرد.

نظرات مختلفی درباره بزرگی زرادخانه هسته‌ای کره شمالی وجود دارد. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از کارشناسان چینی که نامشان برده نشد در ماه آوریل ادعا کرد: کره شمالی ممکن است بالغ بر 20 کلاهک هسته‌ای داشته باشد. در مقابل دانشکده مطالعات بین الملل پیشرفته در دانشگاه جان هاپکینگز معتقد است که پیونگ یانگ بین 10 تا 16 کلاهک هسته‌ای دارد.

از طرفی جفری لوئیس، بنیانگذار پایگاه Arms Control Wonk.com نیز وجود حدود 12 کلاهک در کره شمالی را محتمل می‌داند.

وی گفت: ارزیابی من براساس حجم پلوتونیوم موجود است و با کمی بی اطمینانی وجود 12 سلاح هسته‌ای در کره شمالی را تخمین می‌زنم.

با این حال باید گفت که در برآورد لوئیس، برنامه غنی‌سازی اورانیوم پیونگ یانگ لحاظ نشده است.

وی این برنامه پیونگ یانگ را تا حد زیادی ناشناخته توصیف کرد. کارشناسان می‌گویند، مخفی ساختن تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم آسان‌تر از مخفی‌سازی معادل‌های آنها برای پلوتونیوم است.

برآورد دقیق ظرفیت هسته‌ای کره شمالی به دلیل دسترسی محدود به این کشور و فقدان آگاهی از دانش فنی آن غیرممکن است.

زیگفرید هِکر، یک کارشناس هسته‌ای که در چند موقعیت به تاسیسات هسته‌ای اصلی کره شمالی مشهور به "یانگ‌بیون" سفر کرده در ماه آوریل به مرکز همکاری و امنیت بین الملل در دانشگاه استنفورد اظهار کرد: مطرح کردن این برآوردها ناشی از آگاهی دقیق نیست. تردیدهای بزرگی در برآورد ظرفیت غنی سازی کره شمالی که احتمالا در سایت‌های مخفی هستند وجود دارد. یک مشکل خاص، مساله دشواری ارزیابی ظرفیت بومی کره شمالی برای ساخت مواد و اجزای کلیدی سانتریفیوژها است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا اهواز A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    5 0
    امریکا وجهان باید از کره شمالی هراس داشته باشن نه از ایران بابا از قیافه رهبر کره شمالی پیداست هر لحظه امکان داره از سلاح هسته ای استفاده کنه حتی اگر کسی کاری به کارش نداشته باشه خدا رحم کنه