شبکه سعودی العربیه گزارش داد: کنگره آمریکا برای اعمال تحریمهای جدید علیه ایران تلاش می کند.

واحد مرکزی خبر نوشت: ریاض عاشور گزارشگر شبکه تلویزیونی العربیه، درباره سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: شکست کنگره در تعلیق اجرای توافقنامه هسته ای با ایران باعث نشد کنگره در مسیر صدور قانونی برای اعمال مجدد تحریمها علیه این کشور حرکت نکند. کنگره همچنین در حال بررسی قانون دیگری برای حمایت از متحدان واشنگتن در منطقه است. سنای آمریکا تاکید دارد توافقنامه هسته ای با تهران اجرا خواهد شد. 
در ادامه این گزارش آمده است: در این شرایط یوکیا آمانو مدیرکل آژانس با دانشمندان ایرانی دیدار می کند تا درباره ادعاهای استفاده از برنامه هسته ای با اهداف نظامی در این کشور تحقیق کند. این تحقیقات شامل رئاکتور (سایت) بحث برانگیز پارچین است که باید نتیجه این تحقیقات تا اواسط ماه اکتبر آینده مشخص شود. آژانس باید در پانزدهم ماه دسامبر آینده گزارش خود را درباره ایران ارائه کند. سفر مدیرکل آژانس به ایران همچنین پیش از نشست تعیین کننده ای در سازمان ملل انجام شد که در آن برای لغو تحریمها علیه تهران رای گیری خواهد شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز مطالعات راهبردی در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران تاکید کرد تا زمانی که مراجع قانونی ایران درباره توافقنامه هسته ای تصمیم گیری نکرده اند، مذاکرات هسته ای پایان نخواهد یافت. 
گزارشگر شبکه العربیه خاطرنشان کرد: گفتنی است تهران توافقنامه سری با آژانس امضا کرد که به ایران اجازه می دهد تاسیسات پارچین را بدون حضور بازرسان بین المللی بازرسی کند. این مسئله به معنای کاهش نقش بازرسان بین المللی به سطح ناظر بر عملکرد کارکنان ایران در بازرسی از تاسیسات پارچین است. این توافقنامه سری همچنین مانع از آن می شود که بازرسان آژانس از پارچین نمونه برداری کنند. این توافقنامه سری به طرف ایرانی حق می دهد تا از ارائه تصاویری از تاسیسات سری خود به آژانس خودداری کند. منابع رسانه ای معتقدند متن توافقنامه سری، توافقنامه سری دیگری را درباره تلاش های احتمالی ایران برای ساخت بمب هسته ای پنهان می کند که همچنان پنهان نگه داشته می شود. 
52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    2 2
    سوالي كه از داخليها هست اينه كه، چرا اونا اينقدر نگران اجراي اين توافقند? مگه شما نمي گفتيد امتيازات زيادي از دست داديم، خوب پس چرا اونا شب و روز ندارند?