یونان در حالی طی شش سال اخیر پنجمین انتخابات خود را برگزار می کند که بحران بدهی های مالی در این کشور به نظر بدون راه حل است.

محمد اکبری -  الکسیس سیپراس پیش از آخرین انتخابات پارلمانی با شعارهای عوام پسندانه ای چون پاره کردن توافق مالی با اروپا، وعده داده بود به سیاست های ریاضتی پایان می بخشد و می تواند اروپا را راضی کند در موضوع بدهی های سنگین یونان به این کشور تخفیفاتی کسب کند. 
این سیاستمدار چپ اما پس از پیروزی در انتخابات خیلی زود فهمید که شعارهای عامه پسندانه اش به راحتی قابل تحقق نیست و نمی توان با فریاد زدن در خیابان از زیر بدهی های معوقه فرار کرد. 
آلکس سیپراس، رهبر حزب سیریزا بعد از آن که توانست به عنوان نخست‌وزیر یونان کمک‌های مالی چند میلیارد دلاری اروپا را تضمین کند، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

سیپراس اخیرا در توییتر خود نوشته است: "روز یکشنبه ما با رفراندومی حیاتی روبرو هستیم که در آن باید به سیستم سیاسی کهنه‌ای که از الیگارشی و فساد حمایت می‌کند، پایان دهیم."

اما نظرسنجی ها حاکی از آن است پذیرش این حمایت های مالی که پیش شرطش سیاست های ریاضتی اقتصادی بود باعث شده از میزان محبوبیت رهبر جوان حزب سیریزا کاسته شود. 

حزب دموکراسی نو که پیش از سیپراس قدرت را در دست داشت اصلی ترین رقیب سیریزا در این انتخابات است.  ونگلیس میماراکیس، رهبر حزب دموکراسی نو نیز روز گذشته (شنبه ۱۹ سپتامبر) در جمع هوادران این حزب وعده‌های سیریزا را در انتخابات قبلی مبنی بر پایان دادن به ریاضت اقتصادی "وعده‌هایی پوچ" توصیف کرد.

میماراکیس چند روز پیش در مناظره انتخاباتی، پیشنهاد تشکیل ائتلافی فراگیر با حضور سیریزا را مطرح کرد، اما سیپراس تشکیل چنین ائتلافی را "غیرطبیعی" خواند و آن را رد کرد.

 

بیشتر احزاب یونان موافق دریافت کمک‌های مالی اروپا هستند، اما حزب راست افراطی "سپیده زرین" که مخالف دریافت این وام‌ها است، در نظرسنجی‌ها در رتبه سوم قرار دارد.

 

به گفته ناظران، بحران کنونی مهاجران در اروپا، که یونان هم به شدت درگیر آن است، باعث افزایش حمایت از سپیده زرین شده که سیاست‌های ضدمهاجرتی دارد.

 

نتایج انتخابات در حالی در روزهای آینده مشخص خواهد شد که حزب پیروز به هیچ وجه کار ساده ای در پیش نخواهد داشت و باید در دوگانه انتظار مردم برای پایان دادن به ریاضت اقتصادی و همچنین انتظارات اتحادیه اروپا برای پرداخت بدهی های یونان یکی را انتخاب کند. اتحادیه اروپا ادامه کمک های مالی خود برای خروج بحران از این وضعیت را به ادامه سیاست های ریاضتی در یونان وابسته دانسته اما مردم این کشور از این وضعیت خسته شده و کشورهای برزگ اروپایی را مقصر پیش آمدن این وضعیت معرفی می کنند. 

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =