ریشه‌های تروریسم و افراطی‌گری در کجا رشد می‌کنند/ حسین موسویان تشریح می‌کند

دکتر سیدحسین موسویان، در گفتگو با جاشوا لندیس، استاد دانشگاه اوکلاهاما و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه به بررسی موضع خاورمیانه ای ایران و تشریح ریشه های تروریسم در خاورمیانه پرداخت.

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  دکتر سیدحسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای و سفیر اسبق کشورمان در آلمان در گفتگو با جاشوا لندیس، استاد دانشگاه اوکلاهاما و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه به بررسی موضع خاورمیانه ای ایران پرداخت.

لندیس در ابتدا گفت: یکی از نظامیان بازنشسته رده بالای آمریکایی که به تازگی کمپینی علیه توافق هسته ای ایران راه انداخته، ادعا کرده که ایران گروههای رادیکال و تندروی اسلامی در دنیا را رهبری می کند، آیا این مسئله صحت دارد؟

موسویان در پاسخ به این سوال گفت:
من فکر می کنم که در سطح بین المللی این اجماع وجود دارد که تروریسمی که به طور کل خاورمیانه را احاطه کرده از سوریه گرفته تا یمن و افغانستان و ... شامل داعش، القاعده و همچنین سایر گروهها اعم از بوکوحرام، احرارالشام می شود و خطرناک ترین و رادیکال ترین گروههای تروریستی هستند؛ این گروهها مهمترین و اصلی ترین تهدید علیه صلح، امنیت و ثبات حهان به شمار می روند. می دانید که هیچ شکی در این باره وجود ندارد. آمریکایی ها و اروپایی ها هیچ شکی ندارند که این تروریستها تهدید شماره یک برای امنیت جهان هستند.

اگر بدون استثنا به همه این گروهها نگاه کنید اعم از داعش، القاعده، بوکوحرام، جبهة النصره، احرار الشام و ... همه آنها از یک مکتب فکری بر آمده اند و آن مکتب وهابیت و سلفیت است، که در واقع ورژنی از سنی های رادیکال است.
موسویان در ادامه افزود: ریشه های این گروههای تندرو به عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزۀ خلیج فارس باز می گردد؛ کشورهایی که متحد ایالات متحده آمریکا هستند.

لندیس در ادامه از موسویان پرسید: در مورد حزب الله چه نظری دارید؟

موسویان در پاسخ به این سوال گفت:
حزب الله به این دلیل تشکیل شد که اسراییل در اوایل دهه 1982 به لبنان حمله کرد، این کشور را اشغال کرد و شمار زیادی از مردم این کشور را کشت. هیچ کسی به کمک لبنان نیامد. حزب الله ایجاد شد تا در مقابل حمله اسراییل بجنگد و در واقع این گروه تلاش کرد تا از تمامیت ارضی لبنان و استقلال این کشور دفاع کند و شما به خاطر دارید که اسراییل چندین بار دست به حمله علیه لبنان زد.
حزب الله اصلاً قابل قیاس با داعش نیست؛ داعشی که ادعای تشکیل حکومت اسلامی دارد و به ادعای خودشان می خواهند بر جهان اسلام حکمفرمایی کنند و حتی می خواهند عربستان سعودی را بگیرند و در مکه و مدینه پایتخت داشته باشند.

موسویان در ادامه در پاسخ به سوال جاشوا لندیس دربارۀ نزاع شیعه و سنی در خاورمیانه گفت:
کسی نمی تواند تفاوت میان شیعه و سنی را انکار کند، ما به طور سنتی و تاریخی از دیرباز این اختلاف را داشته ایم. البته این اختلاف را می توانید در شاخه های سایر ادیان حتی مسیحیت و یهودیت نیز مشاهده کنید. اما امروز به اعتقاد من مشکل جنگ و نزاع میان شیعه و سنی نیست؛ امروز گروههای تندرویی که به آنها اشاره کردم بیش از شیعیان در حال کشتن سنی ها هستند، آنها تعداد قابل توجهی از مسیحیان و حتی کردها را کشتند. لذا شما نمی توانید بگویید که این جنگی است جدید میان شیعه و سنی. می توان گفت این پدیده ای جدید از مکتب فکری وهابیسم و سلفیسیم است که منشأ و ریشه آن اقلیتی سنی، تندرو و رادیکال هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    14 11
    احسنت....ایشان را باید از چشم زخم صهیونیست ها حفظ کرد. واقعا کسی را یارای مقابله فکری و بحثی با ایشان در خصوص مسائل بین المللی نیست.