علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با روزنامه شهروند درباره کودکان بازمانده از تحصیل توضیح داده است:

آقای دکتر براساس آخرین آمارهای شما، تا به حال چند دانش‌آموز برای‌سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کرده‌اند؟

تا تاریخ ٢٣ شهریور، ١٢‌میلیون و ٥٠٨‌هزار و ٦٣٧ نفر در مدارس ثبت‌نام شده‌اند که از این تعداد، ٧‌میلیون و ٢٢٦‌هزار و ٥٩٩ نفر دانش‌آموزان ابتدایی، ٢‌میلیون و ٩٥٧‌هزار و ٥٥٩ نفر دانش‌آموزان متوسطه اول، یک‌میلیون و ٩٦٠‌هزار و ٤٢٢ نفر دانش‌آموزان متوسطه دوم، ٢٩٢‌هزار و ٨٦٧‌هزار دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ٦٣‌هزار و ٢٩٠ نفر دانش‌آموزان پیش دبستانی‌اند. تعداد کل ثبت‌نام‌ها در ‌سال گذشته همین موقع، ١٢‌میلیون و ٩٤‌هزار و ١٩٩ نفر بوده که نشان می‌دهد امسال حدود ٤٥٠‌هزار نفر در ثبت‌نام جلوتر هستیم.

دلیل اضافه شدن این جمعیت ٤٥٠‌هزار نفری به جمعیت دانش‌آموزان چه بوده است؟

این موضوع نشان‌دهنده این است که همکاران ما در مدارس و اولیای دانش‌آموزان همکاری بیشتری کردند که ساماندهی آموزش و پرورش، امسال بهتر از سال‌های قبل انجام شود.

از این تعداد ٤٥٠‌هزار نفری، در کدام مقطع تحصیلی، تعدادشان بیشتر است؟

بخش بیشتر این جمعیت، در دوره ابتدایی‌اند، به این دلیل که ترکیب جمعیتی ما دایما درحال تغییر است. سالانه بین ١٥٠‌هزار تا ٢٥٠‌هزار نفر به جمعیت قبلی دانش‌آموزان ما اضافه می‌شود.

چه تعداد از کل دانش‌آموزان ثبت‌نامی در امسال، در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند؟

از این تعداد، یک‌میلیون و ٥٠٤‌هزار و ٩٩٠ نفر در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند.

در دوره متوسطه وضع کاهش یا افزایش دانش‌آموزان به چه شکل است؟

به این دلیل که امسال در دوره متوسطه اول یک پایه اضافه می‌شود و نه به‌دلیل افزایش جمعیت دانش‌آموزی در این سن، دو‌میلیون و ٥٠‌هزار دانش‌آموزی که الان داریم به سه‌میلیون و ٨٠‌هزار دانش‌آموز افزایش پیدا خواهد کرد. براساس برآورد ما این پیش‌بینی یک‌میلیون و ٣٠‌هزار تایی براساس روند رشد و برنامه‌ها و افزایش دسترسی‌ها به تحصیل است. در‌سال گذشته در دوره اول متوسطه، پوشش واقعی تحصیل، ٩٤,٦‌درصد بوده است و این‌درصد بالایی است که نشان می‌دهد در برنامه‌های افزایش دسترسی به تحصیل، تا حدودی موفق بوده‌ایم.

در دوره متوسطه دوم، تعداد دانش‌آموزان در امسال چقدر است؟

تعداد دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم، امسال نسبت به ‌سال قبل کاهش پیدا می‌کند چون یک پایه نخواهیم داشت.‌ سال گذشته جمعیت پیش دانشگاهی حدود سه‌میلیون و ٥٠٠‌هزار دانش‌آموز داشتیم که امسال تا آخر مهلت ثبت‌نام یعنی تا آخر آبان، حدود ٢,٥‌میلیون دانش‌آموز خواهیم داشت.

سال گذشته شما در گفت‌وگو با «شهروند» گفتید که براساس آمارهای ثبت‌نامی، ٤٥٠‌هزار دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند. امسال تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل چقدر است؟

سال گذشته من با پوشش تحصیلی ٨٥‌درصدی آن رقم را به شما گفتم. درحال حاضر پوشش تحصیلی واقعی در دوره اول متوسطه ٩٤,٦‌درصد است، بنابراین ٦‌درصد افراد بازمانده از تحصیل یعنی سه‌میلیون نفر در دوره اول متوسطه، ١٨٠‌هزار نفر می‌شود.

در دوره متوسطه دوم این تعداد چقدر است؟

در دوره متوسطه دوم، پوشش تحصیلی ما ٨٢‌درصد است و این یعنی ١٨‌درصد دانش‌آموزان در سن دوره متوسطه دوم درحال حاضر به مدرسه نمی‌آیند. مثلا در پایه سوم متوسطه، ٥٥٠‌هزار دانش‌آموز نظری داریم درحالی‌که در پیش دانشگاهی، ١٢٠‌هزار نفر از آنها در این دوره شرکت نمی‌کنند چون در آنجا، تحصیل اجباری نیست و بچه‌ها می‌توانند به مدرسه بیایند یا نیایند.

اگر بخواهیم دوره متوسطه اول و دوم را با هم حساب کنیم، تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل چقدر می‌شود؟

ما نمی‌توانیم این دو را با هم حساب کنیم، چون دوره متوسطه اول برای ما جنبه اجباری دارد و هدف ما پوشش ١٠٠‌درصدی تحصیل است، یعنی آن ٦‌درصد باقیمانده را هم که درحال حاضر به مدرسه نمی‌روند، باید حتما به داخل مدرسه بیاوریم ولی در دوره متوسطه دوم که تعلیم، اجباری نیست، اگرچه شرایط ١٠٠‌درصدی تحصیل را ما باید فراهم کنیم اما آمدن دانش‌آموزان به اختیار خودشان است.

فکر می‌کنید تا آخر آبان، از تعداد کسانی که به مدرسه نمی‌آیند، کم شود؟

حتما همین‌طور است. روند پوشش واقعی ما رو به افزایش است، همان‌طور که در سال‌های قبل روند پوشش تحصیلی ما در ابتدایی رو به افزایش بود و الان به ٩٨,٥‌درصد رسیده است، الان هم این روند به دوره اول و دوم متوسطه آمده‌اند.

امسال در دوره ابتدایی کاهش دانش‌آموز نخواهیم داشت؟

علی‌القاعده نباید کاهش تعداد دانش‌آموز در این دوره داشته باشیم چون براساس برنامه‌های انسداد مبادی بی‌سوادی، امسال حدود ٣٥‌هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی که از تحصیل بازمانده بودند، به مدرسه آمده‌اند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    18 درصد رقم بالايي است. كارشناسان اين حوزه كجايند؟
  • بی نام RO ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    بیسوادباشغل بهتر ازباسوادگرسنه وبیکاروبدهکارتاآخرعمر