طی بیش از ۲۰ سال گذشته نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی بارها و بارها دستیابی ایران به بمب اتم را نزدیک خوانده اند.

سعید جعفری

دشمنی ایران و اسرائيل مربوط به امروز و دیروز نیست و عمر این تقابل حالا به بیش از ۳۷ سال رسیده است. تل آویو طی این سالها از هیچ تلاشی برای زمین گیر کردن ایران و ایجاد اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی فروگذار نکرده است. 

بعد از فاش شدن برنامه هسته ای ایران در مجامع بین المللی تقریبا بیست و پنج سال است که مقامات اسرائيلی جهان را از خطر اتمی شدن ایران بر حذر می دارند. اینجا اهم اخطارهای سران این رژیم به جهان در خصوص دستیابی ایران به بمب اتم را مرور می کنیم. 

۱ - در مهرماه سال ۱۳۷۱ وزیر خارجه اسرائيل شیمون پرز به جامعه جهانی اطلاع داد که ایران تا سال ۱۳۷۸ به سلاح اتمی مجهز خواهد شد و تاکید کرد که ایران بزرگترین تهدید و مسئله در خاورمیانه است زیرا این کشور در تلاش برای گزینه اتمی است. 

۲ - در سال ۱۳۷۴ نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در کتابش (نبرد با تروریسم، دموکراسی چگونه می تواند بر شبکه بین المللی تروریسم غلبه کند)  نوشت : ایران طی ۵ سال آینده به سلاح اتمی دست خواهد یافت. 

۳ - در فروردین ۱۳۷۵، شیمون پرز نخست وزیر اسرائيل مدعی شد ایران طی چهار سال آینده به بمب اتم دسترسی می یابد. 

۴ - در آبان ۱۳۷۸ یک مقام ارشد نظامی اسرائيل طی اظهاراتی مدعی شد جمهوری اسلامی ایران در چهار سال آینده به توانایی ساخت تسلیحات اتمی دست خواهد یافت. 

۵ - در تیر ۱۳۸۰ وزیر دفاع اسرائيل بنیامین بن الایزر تایید کرد که ایران تا سال ۱۳۸۴ به یک بمب هسته ای دست پیدا خواهد کرد. 

۶ - در مرداد ۱۳۸۲ یک افسر عالی رتبه نظامی اسرائيل اظهار داشت که وزارت خارجه و کمیته دفاعی اسرائيل بر این باورند ایران تا سال ۱۳۸۳ مواد لازم برای ساخت یک بمب اتمی را در اختیار خواهد داشت و تا سال ۱۳۸۴ برنامه عملیاتی سلاح های اتمی را در اختیار خواهد داشت. 

۷ - در آبان ۱۳۸۸ ژنرال یوسی بایداتس یک افسر اطلاعاتی اسرائیل به یک مقام دفاعی آمریکایی اطلاع داد که یک سال طول خواهد کشید ایران به یک بمب اتم دست پیدا کند و دو سال و نیم طول خواهد کشید تا زرادخانه ای از سه سلاح را بسازد. 

۸ - در شهریور ۱۳۸۹ جفری گلدبرگ اظهار داشت مقامات اسرائيلی بر این باورند ایرانی ها یک تا سه سال از داشتن توانایی ساخت بمب اتمی فاصله دارند. 

۹ - در دی ماه ۱۳۹۱، مقاماتی از داخل تشکیلات اطلاعاتی اسرائيل اعلام کردند که طبق برآوردهای آنها ایران نمی تواند قبل از سال ۱۳۹۳ به سلاح های اتمی دسترسی پیدا کند. 

۱۰ - در مهرماه ۱۳۹۲ نتانیاهو در سخنرانی معروفش در سازمان ملل متحد با نقاشی پشت صحن رفت و مدعی شد ایران تنها ۶ ماه دیگر با بمب اتم فاصله دارد. 

با اوجود گذشت بیش از ۲۰ سال از به فریادها و هشدارهای نخست وزير و دیگر مقامات ارشد رژیم اسرائيل، نه تنها ایران به بمب اتمی دست پیدا نکرده که حتی جامعه جهانی هم با پذیرش توافق هسته ای ایران، صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کردند. 

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رزمنده EE ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    1 1
    این درحالی است که نتانیاهو درسال 1393 عامل اصلی کشتار4200 شهروند فلسطینی، زحمی شدن بیش از14 هزارنفردیگرو تخریب بیش از32 هزارباب منزل درجریان جنگ غزه است که این اقدامات ازنظرقوانین الملل جنایت جنگی به شمارمی رود. نتانیاهو مانند تروریست ها مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.
  • رزمنده EE ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 1
    زرادخانه هسته ای رژیم کودک کش صهیونیستی چقدر بزرگ است؟