واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم همکاری روسیه و کشورش برای مقابله با گروه تکفیری صهیونیستی داعش تاکید کرد.

جان کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی کانال 4 انگلیس در پاسخ به سئوالی درباره احتمال همکاری جدید با روسیه برای حل مسئله سوریه گفت:« باید منتظر ماند و دید که آیا امکان چنین همکاری وجود دارد. باید مشخص شود نیات روسیه در این قضیه چیست. ما نیز همانند روسیه نگرانی های عمیق درباره (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش داریم.

وی گفت : باید داعش متوقف و کاملا نابود شود. بی تردید، این گروه عامل اصلی شکل گیری بحران گسترده پناهجویانی است که به سمت اروپا آمده اند. بی تردید، بشار اسد هم عامل کلیدی دیگر ( در شکل گیری ) این قضیه است زیرا او سبب شده است افراد زیادی برای مقابله با او به این منطقه کشانده شوند. گفتگوهای ما با روسها در حال حاضر بر کاهش مناقشه است و اینکه اطمینان حاصل شود تلاشهای ما همچنان ادامه پیدا کند. ما حتی سرسوزنی عقب نمی نشینیم و درواقع بر فعالیتهای خود علیه داعش می افزاییم.

کری ادامه داد ، تلاش می کنیم این اقدامات ما با اقدامات روسیه علیه داعش در تقابل قرار نگیرد. بی تردید، مهم است که ما چنین گفتگوهایی را با هم داشته باشیم. این گفتگوها در حال انجام شدن است و همچنان نیز ادامه خواهد داشت. ما با هم تماس نزدیک خواهیم داشت زیرا این مسئله حائز اهمیت است. هدف ما مشترک است. هدف ما این است که منطقه از شر داعش خلاص شود. روسها نیز مدعی هستند همین هدف را مدنظر دارند. باید گذار سیاسی در سوریه شکل بگیرد که به ایجاد سوریه ای باثبات و متحد و سکولار منجر شود.

وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه نابودی گروه تکفیری صهیونیستی داعش را به رفتن بشار اسد منوط دانست و گفت:« نیروهای خارجی که در سوریه حضور دارند و می جنگند با بشار اسد می جنگند.

کری ادامه داد مخالفتها با بشار اسد در سوریه رنگهای مختلف دارد. برخی از افراد در این جریان از عناصر میانه رو هستند و عده ای هم از اعضای (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش هستند. ما به شدت درگیر مقابله با داعش هستیم. ما با شکل گیری خلافت این گروه مخالف هستیم همانطور که همه کشورهای منطقه با این امر مخالف هستند.

وی گفت : اگر روسیه می خواهد به صورت خاص بر مقابله با داعش متمرکز باشد ما نیز در این زمینه کمک می کنیم. اما باید مدنظر داشت که روسیه قول داده است بخشی از روند سیاسی براساس مذاکرات ژنو باشد تا براساس آن، راه حلی سیاسی برای مسئله سوریه پیدا شود. ما از کمکهای روسیه برای خلاص شدن از شر داعش استقبال می کنیم و اینکه گذار سیاسی قانونی در سوریه شکل بگیرد.

کری  گفت:« رسیدگی به مسئله سوریه فوریت دارد. اقدام در این زمینه اهمیت بسیار اساسی دارد زیرا فاجعه انسانی در سوریه در حال رخ دادن است. رسیدگی به وضع مردم سوریه، چالشی اخلاقی برای همه ما است. اما باید توجه داشت که فقط با پذیرش پناهجویان نمی توان این مشکل را حل کرد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =