روزنامه نزاویسیمایا گازتا در تحلیلی به قلم ولادیمیر موخین، به بررسی تلافی منافع آمریکا و روسیه در سوریه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه نزاویسیمایا گازتا در تحلیلی به قلم ولادیمیر موخین، به بررسی تلافی منافع آمریکا و روسیه در سوریه پرداخته است.

یک منبع مطلع در وزارت دفاع روسیه به نویسنده این مقاله اطلاع داد که ایالات متحده جداً نگران حمایت فعال نظامی روسیه از رژیم بشار اسد است زیرا پنتاگون در عمل در عملیات علیه نیروهای دولتی سوریه شرکت می کند.

به گزارش رسانه های عربی هفته گذشته یک پهپاد نیروی هوایی آمریکا مناطق مسکونی شهرستان Karnas را بمباران کرد که خبرگزاری های آمریکایی می خواستند این حادثه را طور جلوه دهند که یک خلبان فراری از نیروهای دولتی پشت فرمان میگ-21 این کار را کرد. اگر روسیه به ارتش سوریه در مقابله با داعش و گروه های اسلامی دیگر کمک کند، بعید نیست که این کمک نظامی علیه واحدهای آمریکایی ارائه شود.

آمریکایی ها با بی میلی به مذاکرات با روسیه درباره هماهنگی فعالیت های خود در سوریه تن می دهند ولی نویسنده معتقد است که مذاکرات نظامی به نفع پنتاگون خواهد بود چرا که در غیر این صورت استفاده از پهپادها و نیروی هوایی آمریکا علیه نیروهای دولتی سوریه دفع خواهد شد.

نویسنده به گزارش سازمان استراتفور آمریکا درباره کشف سامانه های ضد هوایی روسی پانتسیر-اس1 در فرودگاه لاذقیه استناد کرده و احتمال می دهد که این دفعه نیز مانند جنگ های کره، ویتنام و خاور میانه، متخصصین نظامی روس استفاده از این سامانه های پیچیده را بر عهده خود بگیرند. به عقیده نویسنده، همین امر باعث شد که بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل تأکید کند که روسیه مانند ایالات متحده باید از حق وارد کردن ضربات به گروهک تروریستی داعش در خاک سوریه برخوردار شود.

به عقیده نویسنده، اگر روسیه تصمیم بگیرد به مقابله مسلحانه با داعش تن دهد، نه تنها از خاک سوریه بلکه از دریا و چه بسا از طرف عراق و ایران این کار را خواهد کرد.

نویسنده به رزمایش های طولانی نیروی دریایی روسیه در نزدیکی سواحل سوریه اشاره کرده و ضربات ائتلافی نیروی هوایی روسیه و ایران به مواضع داعش را پیش بینی می کند. در این رابطه روزنامه السفیر چاپ لبنان نوشته است که سرلشکر قاسم سلیمانی فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته برای دومین بار طی دو ماه اخیر از مسکو دیدار به عمل آورده است.

منابع عربی این نشریه می گویند که فدراسیون روسیه و ایران درباره تشریک مساعی در سوریه به توافق می رسند و در این زمینه بینش مشترکی دارند. نویسنده مقاله احتمال می دهد که سفر هفته آینده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به مسکو با همین امر ارتباط داشته باشد. سرویس مطبوعاتی نخست وزیر اسراییل توضیح داد که او در صدد است درباره حضور متخصصین نظامی روس در سوریه اظهار نظر کند و تأکید نماید که افزایش صدور اسلحه به سوریه باعث افتادن آن به دست حزب الله خواهد شد. همچنین صدور اسلحه روسی به ایران نیز مطرح خواهد گردید.

عامل اسراییل برای روسیه اهمیت دارد زیرا تل اویو ضمن رعایت بی طرفی، به مخالفان سوری علاقه مند است و احتمالاً همراه با آمریکایی ها موجبات شکست اسد را فراهم می کند. یک منبع روزنامۀ نزاویسیمایا گازتا در وزارت دفاع روسیه گفت که ژنرال دمپسی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا چندی پیش با ژنرال های اسراییلی درباره ایجاد منطقه ضربه گیر در قسمت جنوبی سوریه به مرکزیت درعا را در میان گذاشته بود.

نتیجه گیری نویسنده این است که حمایت روسیه از رژیم بشار اسد با عوامل ناگهانی زیادی توأم است. ولی احتمال می رود که فدراسیون روسیه در این زمینه شکست نخورد و با استفاده از حمایت ایران و کشورها و سازمان های دیگری که حکومت فعلی سوریه را به رسمیت می شناسند، نفوذ ژئوپولیتیکی خود را در منطقه حفظ نماید. بالاخره اسد مانند سابق یک سوم سرزمین کشور را که محل سکونت 75% جمعیت کشور است، در دست خود نگه می دارد و حکومت وی از پایداری زیادی برخوردار است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    14 4
    احتمالش زیاده