بهرام شفیع گفت و گو با خادم را طوری پیش برد که گویا رئیس جمهور و مقام های سیاسی کشور عامل نتیجه نگرفتن کشتی در مسابقات جهانی بودند!

سعید اکبری : شفیع در این برنامه کاملا حمایتی حتی از رئیس جمهور ایران خواست تا مشکلات کشتی را حل کند. در واقع او با شکل اداره برنامه اش، تلاش کرد تا خادم و فدراسیونش را به هیچ وجه در شکست ها مقصر جلوه ندهد و تنها به حمایت از خادم پرداخت. شفیع حتی ذره ای انتقاد به خاطر نتایج بد نکرد و در عوض تا آنجا که توانست به دفاع از خادم پرداخت و حتی سعی داشت فضا را طوری جلوه دهد که خادم «گناه دارد» و بسیار تنهاست.
رئیس فدراسیون کشتی در این برنامه ابتدا درباره حضور مشترک در ریاست و سرمربیگری تیم آزاد گفت: «هر فردی به عنوان مسئول فدراسیون، در جایگاهی که دارد، شرایط مستقیم و سیبل شدن در بخش فنی را هم دارد. مسئول فدراسیون در جایگاه نظارتی خودش می تواند بر عوامل فنی، نظارت داشته باشد ولی وقتی مسئول فدراسیون خودش را سیبل می کند، این زیاد با عقل مدیریتی جور نیست. در واقع خیلی جسارت به خرج داده که این کار را کرده است. من قبل از اینکه مسئول فدراسیون شوم، شورای فنی تیم های ملی با حضور بزرگانی چون بیات، رفوگر، عسگر محمدی و... کادر فنی برای تیم ملی کشتی را در نظر گرفته بودند که بنده را به عنوان سرمربی انتخاب کردند. ما در سال 2013 بوداپست بعد از 48 سال قهرمان جهان کردیم. بعد از آن دو سال پیاپی ما جایگاه اول و دومی را حفظ کردیم.»
او از بقایش در سرمربیگری تیم آزاد خبر داد و توضیح داد: «باید این موضوع را از شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد سوال کنید. اینکه آنها علاقمند هستند که تیم فعلی حفظ شود و بتواند تا المپیک به کارش ادامه دهد. آنها اصرار دارند این کار انجام شود ولی به من فشار مضاعفی وارد می شود. از سویی وقتی عزیزان شورای فنی می گویند کادر را بهم نزن و ادامه بده، موضوعی است که نتوانستم رد کنم.»
در همین لحظات شفیع گفت برزگر عضو شورای فنی با برنامه تماس گرفته و گفته است که به نظر شخصی او و اصرارهایی که داشته، خادم پست سرمربیگری را هم قبول کرده است. 

در ادامه رسول خادم درباره اینکه چرا ایران در کشتی دنیا قدرتی ندارد، گفت: «متاسفانه در ورزش بحث دیپلماسی ورزش را نداریم. این مربوط به تمام رشته هاست. بحث بین الملل ورزش ما بیشتر به امور ترجمه می پردازد. اگر جناب شفیع توانسته در کنفدراسیون موقعیت ایجاد کند، تلاش شخصی خودش بوده است. اتحادیه جهانی کاری ندارد ایران برای توسعه کشتی، فدراسیون اولی دنیاست اما وقتی قرار است کرسی تقسیم کنند، رئیس اتحادیه کشتی با روسای جمهور ارتباط می گیرد.» او در ادامه مثالی زد: «آمریکا به رئیس فدراسیون کشتی ویزا ندادند که به این کشور برود. بعد آقای پوتین رئیس جمهور روسیه بیانیه داد که به بسکتبالیست های آمریکا ویزا نمی دهیم تا به این کشور بیایند.»
خادم در ادامه گفت که خیلی وقت ها احساس تنهایی می کند. خادم گفت: «من الان فقط به خاطر زجر و زحمت ورزشکاران، ناراحتم. ما با غیرت بچه ها داریم جایگاه خود را حفظ می کنیم ولی هیچ حمایت کلانی در ابعاد بین المللی نداریم. المپیک یک رویداد ورزشی نیست بلکه یک رویداد سیاسی واقتصادی است. به خاطر همین باید از قدرت سیاسی خود در ابعاد بین المللی استفاده کند. ما در ورزش فاقد این حمایت ها هستیم.»
او در پاسخ به این سوال که چرا دست ایران از طلا دور ماند، گفت: «نکته ای که برای من جالب است، به این برمی گردد که پیگیری جدی مردم بود. احساس می کنم با همه فنونی که کشتی گیران ما در آزاد و فرنگی اجرا کردند، این حس و این همراهی در مردم عزیز اتفاق افتاد. نگرفتن طلا در کشتی آزاد، انگار روی تن همه ما خستگی گذاشت. تنها کشتی گیر ما که شانس مدال داشت، حسن رحیمی بود. از 8 کشتی گیر ما 6 نفر تازه در مسابقات شرکت کردند. ما توقع طلا از آن نداشتیم ولی حسن رحیمی تنها کشتی گیری بود که سابقه گرفتن مدال طلا را داشت. بینی اش در مقابل حریف روس شکست و ادامه داد. در کشتی فینال هم خیلی مسلط بود. در 45 ثانیه آخر که یورش برد و مربی مدام هشدار داد، بلند نشد و اشتباه کرد و در خاک نشست. 15 ثانیه که بلند شد، به یاد دارم مربی به او فرمان اداره داد ولی رحیمی نتوانست تمرکز داشته باشد و آن سر زیر بغل را گرفت. اگر رحیمی طلا می گرفت داستان فرق می کرد. واقعا خستگی روی تن مان ماند. تیم آزاد ما جوان بود. در کشتی آزاد سه نفر از نفراتی که در تیم ملی عضو شدند، به لحاظ فنی می شد عوض شوند. کادر فنی می توانست این سه نفر را تغییر دهد ولی ما گفتیم طبق قانون کسانی را که در انتخابی اول شده اند، ببریم.»

خادم بار دیگر خواستار حمایت شد و گفت: «کشتی به عنوان ورزش ملی نیاز به حمایت دارد. ما در بین الملل نیاز به حمایت بیشتر داریم. کشتی کمتر از 10 درصد از بودجه مورد نیازش را از دولت می گیرد. ما تبلیغات محیطی آنچنان یا مناسبات مالی زیادی نداریم. ما نیاز به حمایت مدیران ارشد سیاسی داریم. این کار فراتر از وزارت ورزش ماست. کیومرث هاشمی در مسابقات جهانی کنار تیم ملی بود. این حمایت بود. ما انتظار داریم کشتی باید در المپیک از جایگاه ورزش ما دفاع کند ولی ما در سطح کلان هم باید بیشتر حمایت شویم.»
در این لحظات، آقای روشفیع رو به دوربین گفت: «آقای روحانی عزیز و دکتر گودرزی وزیر ورزش، رسول خادم را در یابید. ما فدراسیون کشتی ای می خواهیم که در جایگاههای بالا، یک نماینده داشته باشد.»
خادم در ادامه درباره اینکه صدای زیادی در اطراف تشک شنیده می شد و کسی نمی فهمید واقعا چه کسی به کشتی گیر دستور می دهد، گفت: «ایرانی ها و حتی خبرنگارانی که پشت سر ما بودند، تعصبی که نسبت به کشتی دارند در آن فضا پشت سر ما هم دستور فنی می دادند. ولی ما بیشتر ارتباط مستقیم را با کادر فنی داشتیم.»


252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    44 9
    نون به هم قرض ميدن عليرضا رضايي هم همين حرفا رو ميزده.
  • کریمی محسن ES ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    28 68
    آخه چقدر مغرضانه می نویسید؟ حداقل اینقدر واضح نشون ندین که غرض شخصی داشته و دارین با خادم همه میدونن این مرام آقیا شفیعه نه در مورد رسول خادم کلاً در مورد اکثر مهموناش طوری رفتار میکنه که ازش دلگیر نشن؛ وگرنه پهلوونی مثل رسول خادم، کسی نیست که بره برنامه ای که ازش تعریف کنن؛ واقعاً تعدادی افراد سراپا عقده و غرض که اسامیشون رو مردم میدونن و یکیتون هم دیشب مهمون تلفنی شبکه خبر بود؛ نمی خوام ببرم داره بخش کشتی رخبرآنلاین رو اداره میکنن؛ برای شما حتی تأسف هم زیاده که حرمت قلم رو نگه نمی دارین
  • کریمی محسن ES ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    15 74
    یادم رفت بگم که ایشون اینقدر منطقی برخورد کرد و حُسن کارش رو هم گفت، ضعیف بودنِ کادر فنی فرنگی رو هم خودش گفت؛ خب با این برخورد منطقی، آخه چه چیز دیگه ای آتیش غرض کشتی نویسای معلوم الحال خبرآنلاین رو خوب میکنه؟ بدتر اینکه یه عده هم جو میگیرن از این مطالب جهتدار و شروع میکنن به ... واقعاً وجدان هم خوب چیزیه بعنوان یه علاقمند کشتی، وقتی اخبار کشتی رو از خبرآنلاین میخونم، تازه میفهمم اینکه میگن جامعه ایران بی اخلاق شده، یعنی چی
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    38 10
    بهترین کار این بود که یزدانی خرم رئیس می موند رسول خادم مربی کشتی ازاد و محمد بنا مربی فرنگی میشدند
  • کریمی محسن ES ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    18 25
    ضمناً جمله طلایی و منطقی ایشون به هر اظهار نظر احساسی و غیر کارشناسی ای در مورد برگشت آقای بنا این بود: " شاید شما دربین مربیان و گزینه های خود یک فرد با نمره 100 داشته باشید که نسبت به بقیه به مراتب بهتر باشد. اما در شورای فنی فدراسیون این نکته مطرح بود که اگر این فردی که در کارش 100 است، ناگهان فردا صبح تصمیم بگیرد که سرکارش حاضر نشود، تکلیف چیست؟ بنابراین در چنین وضعیتی ترجیح می دهید یک گزینه با اکتیاز 50 را که چنین احتمالی ندارد، کار کنید. " خود آقای بنا با همه توامندیهاشون پارسال توی مصاحبه ای گفته بودن: " قهرقهرو هستم "؛ هیچ سازمان عاقلی نمیاد روی همچین نیرویی هرچند توانمند سرمیه گذاری کنه؛ اگه فردا ایشون رو بیارن و پس فردا قهر کنن، برن، تکلیف کشتی فرنگی چیه؟ جواب بدید
    • بدون نام ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
      4 0
      علت قهرش رو هم بفرماييد ممنون ميشويم
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    21 9
    چرا سوریان رو بردید؟
  • رضا A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    41 11
    از شفیع توقع دیگری نیست.برای حفظ خودش همه کار میکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    37 9
    خدایا این آقا شفیع و آقا خیابانی کی میخوان بازنشسته بشن ؟
  • امیر A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    20 6
    همه جا رانت آقایان فقط پدر و مادر موفقیت ها هستند و شکست و ناکامی یتیم است
  • علی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    23 17
    حالا که حراب کرده این حرف را می زند . معلومه که از اول هم عقل مدیریتی نداشته .
  • کاظم IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    5 4
    مااز اقای روحانی تقاضا داریم که در اولین فرست وزیر ورزش و کلا خادم و کادرش را عوض کنه
    • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
      2 4
      خدا شفات بده
  • حسین A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    4 1
    واقعا میدون دادن به اینهمه جوون شهامت میخوادکه امیدوارم تو المپیک ثمرشو ببینیم.این شفیع هم با این بیمزه گیهاش و تو حرف مهمون پریدناش واقعا رو اعصابه