واحدمرکزی خبر: واشنگتن پست نوشت: با شکست دموکراتهای کنگره در بی اثر کردن توافق هسته ای ایران،‌ دولت اوباما برای اجرای آن آماده می شود.

روزنامه واشنگتن پست در اینترنت امروز در گزارشی به قلم کارن دو یونگ نوشت: در پی تلاش شکست خورده جمهوری خواهان سنا برای بی اثر کردن توافق هسته ای در روز پنجشنبه، دولت اوباما به جدیت برای اجرایی کردن این توافق وارد عمل شد و مقام جدیدی را به عنوان مسئول نظارت بر اجرای این توافق منصوب و اعلام کرد اوباما رئیس جمهور احکامی برای لغو همه تحریم های آمریکا مرتبط با برنامه هسته ای ایران در هجدهم اکتبر صادر خواهد کرد.

آن احکام تا زمان مقرر که در توافق «روز اجرا» نامیده شده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به همه الزاماتش - از جمله برچیدن نود و هشت درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده، تعطیلی تاسیسات غنی سازی زیرزمینی و غیرفعال سازی هسته راکتور قادر به تولید پلوتونیوم- را تایید کند، اجرایی نخواهد شد. مقامات ارشد دولت اوباما گفتند، آن فرآیندها به محض آنکه ماه آینده طبق شرایط توافق ماه ژوئیه شروع شود، ممکن است تا سال دو هزار و شانزده طول بکشد.
جان کری وزیر خارجه استفن مول از کارکنان با سابقه وزارت خارجه را به عنوان هماهنگ کننده اجرای توافق در میان آژانس های آمریکا و شرکای مذاکره کننده تعیین کرد که مستقیما به دفتر وزیر خارجه گزارش می دهد. مول قبل از سمت اخیرش به عنوان سفیر آمریکا در لهستان نقش مهمی در مذاکرات اولیه با ایران داشت.
طبق قانون توافق شده بین اوباما و کنگره، روز پنجشنبه ضرب الاجل مقرر برای رای گیری قانون گذاران درباره قطعنامه ای در رد توافق بود. در صورت انجام این رای گیری و رد وتوی وعده داده شده اوباما، رئیس جمهور از اعمال مفاد قانونی که به او امکان تعلیق تحریم ها را می دهد،‌ باز داشته می شد. دموکراتهای سنا برای سومین بار مانع از رای گیری درباره قطعنامه شدند و جمهوری خواهان نتوانستند شصت رای لازم برای پیشبرد آنرا کسب نمایند.
پیشنهاد رد شده در روز پنجشنبه همچنین مانع از هرگونه تعلیق می شد مگر آنکه ایران دولت اسرائیل را به رسمیت می شناخت و چهار زندانی آمریکایی را آزاد می کرد. چند دموکرات که به دو پیشنهاد قبلی رای داده بودند، با مخالفت با پیشنهاد ارائه شده در روز پنجشنبه گفتند که مسائل مربوط به اسرائیل و زندانیان خارج از محدوده ای است که کنگره توافق کرده بود مورد بازنگری قرار دهد.
طبق مفاد توافق هسته ای، این توافق باید با گذشت نود روز از تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئیه، توسط همه طرفها - از جمله آمریکا،‌ پنج قدرت مذاکره کننده دیگر و ایران- رسما اجرا شود. هجده اکتبر همان روز است.
یکی از چند مقام ارشد دولت اوباما که گزارشگران را در جریان مراحل اجرای توافق قرار دادند و خواستند نامشان فاش نشود،‌گفت:‌ از آن به بعد «توپ در زمین ایران است». به گفته یکی از آن مقامات، «قبل از لغو تحریم ها»، آی ای ئی ای باید پایبندی به همه اقدامات مقرر در توافق و نیز پاسخ دادن ایران به سوالات آژانس درباره فعالیتهای هسته ای گذشته در تاسیسات نظامی را تایید کند. وی گفت:‌ «در این مرحله روز اجرا معلوم نیست.»
امضاء احکام مربوط به تعلیق تحریم ها - همراه با اقدامات اتحادیه اروپا تا هجده اکتبر برای زمینه سازی لغو تحریم های خود در ارتباط با برنامه هسته ای- به نشانه حس نیت با شروع اقدامات ایران در توافق گنجانده شد.
در روز لغو تحریم ها،‌ فروش نفت و معاملات مالی ایران با بخش زیادی از جهان قابل از سرگیری خواهد بود و دارایی های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد،‌ گرچه ممنوعیت هایی در مورد فروش تسلیحات و انتقال فناوری موشکی همچنان به ترتیب برای پنج تا هشت سال برقرار خواهد بود.
تعامل آمریکا با ایران محدود خواهد بود چون تحریم های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم به قوت خود باقی خواهد ماند. تعلیق تحریم ها توسط آمریکا که باید هر سه تا شش ماه توسط رئیس جمهور تجدید شود، در صورت عدم پیروی ایران از توافق قابل لغو است.
دولت اوباما همچنین اکنون باید توجهش را بر بازداشتن کنگره تحت رهبری جمهوری خواهان از رای دادن به تحریم های جدید بر ضد ایران یا تلاش آنها برای متوقف کردن توافق معطوف دارد. اوباما قول داده است با اقدامات جدیدی در تقویت توان دفاعی اسرائیل مخالفت آن با توافق را فرو بنشاند. به گفته مقامات رسمی،‌ دعوت اوباما از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به کاخ سفید در ماه نوامبر یک گام در آن جهت است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =