۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶
پرونده همه خبرسازان کمیسیون برجام

کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس هفته پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت، این حاشیه‌ها را هم اعضای کمیسیون رقم می زدند و هم میهمانان آن.

مریم محمدپور: در هفته گذشته اعضای کمیسیون برجام به همراه چند نماینده دلواپس هفته پرکاری داشتند، دلواپسان حتی کمی پرکارتر هم بودند و زودتر از اینکه اعضای برجام وارد جلسه شوند، به محل می آمدند و برای هم صندلی می گرفتند (اینجا). سعید جلیلی هم در روزهای اول چنان حضور مستمری پیدا کرده بود که گویی یکی از اعضا و حتی در برخی موارد اداره کننده جلسه است. برگزاری جلسات بررسی برجام در مجلس و پخش آن از صدا و سیما حاشیه های خبری به همراه داشت.

بعیدی نژاد در سطح رئیس کمیسیون نیست

حاشیه های برجام در مجلس را رئیس کمیسیونش کلید زد اما بیرون از مجلس و در صدا وسیما؛ وقتی حاضر نشد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در کنار حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده کشورمان بنشیند و صداوسیما هم تصمیم گرفت بعیدی نژاد را به خانه بفرستند. او در توضیح درباره این اتفاق گفته بود که اعضای کمیسیون از مناظره منع دارند و بعیدی نژاد هم در سطح من نبود (اینجا) و (اینجا). حاشیه های بیشتری درباره این ماجرا را اینجا بخوانید.

ماجرای نعمتی و چشمکش

یکی دیگر از حاشیه سازان، بهروز نعمتی، نماینده همدان بود که میهمان کمیسیون برجام بود و طرح سوالش از ظریف و چشمکی که به وزیر خارجه زد، خبرساز شد. سوالی که در واقع اعتراض او به نحوه مواجهه سعید جلیلی و هم فکرانش با برجام را می رساند. نعمتی پرسید: در جلسه صبح آقای جلیلی به صراحت توضیح داد که هیچ تحریمی لغو نمی شود. اگر اینطور است خیلی شفاف به مردم بگویید تا بدانند. اصلا چه تضمینی وجود دارد که شما فردا زیر همه چیز نزنید؟ چون ایشان (جلیلی) که 6 سال مسئولیت پرونده هسته ای را برعهده داشته الان زیر خیلی چیزها می زند. نعمتی در انتهای سوالش هم چشمکی به ظریف می زند که عکاسان این لحظه را شکار می کنند. (اینجا)

ابوترابی شاکی از صداوسیما

یکی از حاشیه های جدی برگزاری این کمیسیون ضبط نشدن مذاکرات اعضا در روز سه شنبه بود، یعنی جلسه ای که در آن محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز حضور داشتند (اینجا) . ابتدا چند خبر متفاوت منتشر شد مبنی بر اینکه مسئولان صداوسیما، هیات رئیسه مجلس، هیات رئیسه کمیسیون دستور ضبط نشدن این جلسه را داده‌اند (اینجا)  اما به تدریج یک یک خبرها تکذیب شد و تاکنون نه مجلس و نه صداوسیما مسئولیت این اتفاق را نپذیرفته اند (اینجا) و (اینجا). این اتفاق با انتقادات زیادی همراه شد. یکی از این منتقدان ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس بود. او گفته بود چرا وقتی سعید جلیلی در جلسه حضور دارد همه دوربین‌ها حاضر هستند اما حالا حضور ندارن. (اینجا) و(اینجا).

بروجردی واکنش حسین شریعتمداری را برانگیخت

رئیس کمیسیون امنیت ملی فرد دیگری بود که سخنانش با واکنش همراه شد. علاءالدین بروجردی از سعید جلیلی پرسیده بود؛ شما گزارش خود را به صورت گسترده‌تر و 12 ساعته در شورای عالی امنیت ملی نیز مطرح کرده بودید و در آن شورا سران سه قوه و مسئولان عالی‌رتبه نظامی و امنیتی که نسبت به امنیت و منافع ملی کشورمان حساسیت بالایی دارند، حضور داشتند و قاعدتا بعد از شنیدن گزارش شما بایستی برجام را با رأی قاطع رد می‌کردند. آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ و یا اتفاق دیگری رخ داده است؟ این سخنان برای نویسندگان کیهان گران آمد تا جایی که حسین شریعتمداری در پاسخ به آن دست به قلم شد(اینجا).

آسمان و ریسمان بافی مهرداد بذرپاش

مهرداد بذرپاش که حیات سیاسی و اقتصادی اش به دولت های احمدی نژاد گره خورده و اکنون نماینده مجلس است در این هفته سوال مبسوطی از وزیرامورخارجه پرسید ودر بخشهایی از آن گفت که با این توافق قیمت نفت پایین آمده است و وضعیت بورس خراب شده است. ظریف البته به او پاسخ محکمی داد. ظریف به بذرپاش گفت که آسمان و ریسمان را به هم می بافد و می خواهد در کشور فضاسازی کند. ظریف تاکید کرد: اینکه وضعیت بورس ما ناجور است به خاطر شرایطی است که ۸ سال بر این کشور تحمیل شد، پول مفت در اختیار برخی قرار گرفت، شرایط خراب شد و امروز وضع بورس خراب است و این به خاطر توافق نیست. (اینجا). در جای دیگری بذرپاش به قطعنامه ای در سال 82 اشاره کرد که این سخن هم پاسخ ظریف را به همراه داشت: قطعنامه اول و دوم علیه ایران سال 85 بود و سومی سال 86(اینجا). البته در هنگام خارج شدن ظریف از جلسه برجام، بذرپاش ظریف را در آغوش کشید(اینجا).

شوخی های  ظریف با کمیسیون

در اثنای برگزاری جلسه ظریف با اعضای کميسیون چندین شوخی داشت. از جمله ظريف از اينکه برخي بي نوبت در جلسه کميسيون ويژه برجام سخن مي گفتند، تعجب کرده بود و با دهان باز به سخنان آنها مي نگريست. اين موضوع سبب شد که زاکاني به طنز به او بگويد: گويا آقاي ظريف دچار تحير شده اند! ظريف هم گفت: ديگر کار از تحير من گذشته است!.  همینطور وقتی ظریف برای آغاز سخنانش با کمی مکث مواجه بود زاکانی دوباره به او گفت لطفا شروع کنید آقای ظریف. ظریف هم با لبخند گفت: از وقتی که دندان ندارم نمی توانم به راحتی حرف بزنم. و بعد با خنده ادامه داد مشکلات من یکی دوتا نیست. دندان و پا و کمر و ... . (اینجا).

توضیحات پاورپوینتی جلیلی

سعید جلیلی سرتیم پیشین مذاکره کننده هسته ای در روزهای گذشته بیش از هر میهمان دیگری در کمیسیون برجام حضور یافت و تا حدی جلسات کمیسیون بر مبنای مباحثی که او مطرح کرد، می چرخید. او برای فهم بهتر موضوعات ازسوی نمایندگان در جلسه آخر مطالب خود را در قالب پاورپوینت ارائه داد(اینجا) جلیلی البته در دوره مسئوليتش نيز با پاورپوينت هايي به جلسات مذاکره با 1+5 رفته بود (اینجا).

عکس یادگاری پای پرواز و شوخی های پزشکیان و حقیقت پور

اعضای کمیسیون برجام برای بازدید از کارخانه آب سنگین و راکتور آب سنگین راهی اراک شدند. آنها برای سفر به اراک سوار هلی کوپتر شدند. (اینجا). ظاهرا شوخ طبعی اعضا در طول سفر گل کرده بوده، مثلا پزشکیان و حقیقت پور آرزو کرده بودند که بقیه تندروهای مجلس هم در سفر می بودند تا اگر هلی کوپتر سقوط کند، ملتی راحت شوند.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =