واحد مرکزی خبر نوشت: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی چگونگی پاسخ دادن به پیشنهاد روسیه درمورد مذاکرات مقامات نظامی درباره سوریه است.

 خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم لسلی رایتون و دیوید الکساندر نوشت:

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی چگونگی پاسخ دادن به پیشنهاد روسیه درمورد مذاکرات مقامات نظامی درباره سوریه است ، کشوری که مسکو در حال گسترش نیروهای خود در آنجاست آنهم در حالی که جنگنده های آمریکایی هر روز حملاتی هوایی را علیه ستیزه جویان گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) انجام می دهند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت درحال مذاکره با کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (‌پنتاگون) درباره این پیشنهاد کرملین است که در گفتگوهای تلفنی چند روز اخیر وی با سرگئی لاوروف مطرح شده است.
کری به جزئیات درباره این پیشنهاد اشاره نکرد اما گفت هدف از آن جلوگیری از درگیری هواپیماهای آمریکایی و روسی با یکدیگر در سوریه است.

آمریکا و روسیه هر دو تاکید دارند داعش که ستیزه جویانش بخش های زیادی از سوریه را به کنترل خود درآورده اند ، دشمن آنهاست. اما روسیه از دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند و آمریکا می گوید حضور نظامی گسترده روسیه در سوریه باعث شدت گرفتن خشونت ها در این کشور می شود.
کری در مصاحبه با خبرنگاران گفت :« روس ها پیشنهاد دادند گفتگو در سطح مقامات نظامی داشته باشیم تا درباره اینکه با توجه به مخاطرات احتمالی دقیقا چه کاری باید برای جلوگیری از درگیر شدن نیروهای آمریکایی و روس انجام داد مذاکره کنیم.»
وی افزود در همین حال که آمریکا در حال بررسی این پیشنهاد روسیه است مذاکرات با روسیه می تواند سوء تفاهم ها را از بین ببرد.
کری تصریح کرد کاخ سفید ، وزارت دفاع آمریکا و وزارت امور خارجه این کشور درحال گفتگو درباره گام های بعدی به منظور یافتن بهترین راه برای حرکت به جلو هستند.
روسیه طی چند روز اخیر تحت فشار شدید قرار داشته است تا علت تقویت حضور نظامی خود را در سوریه توضیح دهد. مقامات آمریکایی می گویند روسیه روزانه تقریبا دو محموله نظامی را با استفاده از هواپیماهای خود به پایگاهی هوایی در لاذقیه می فرستد که یکی از پایگاه های اسد به شمار می رود.
مقامات آمریکایی افزودند روسیه حدود 200 سرباز پیاده نظام را در این پایگاه هوایی مستقر کرده ، یک مرکز کنترل ترافیک هوایی ایجاد کرده و همچنین شش دستگاه تانک را به همراه توپخانه مستقر کرده است.
روسیه هفته گذشته همکاری نظامی با آمریکا را برای جلوگیری از « حوادث ناخواسته » خواستار شد.

ژنرال لوید آستین فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه روز چهارشنبه در سنای آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا ارتش آمریکا نگران است تقویت نظامی روسیه در سوریه تهدید برای هواپیماهای ائتلاف باشد گفت با توجه به اینکه هر دو طرف در یک حریم هوایی به عملیات می پردازند چنین احتمالی وجود دارد.

کریستین وورماث Christine Wormuth معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی گفت اگر نیروهای روسی پروازهای نظامی عادی خود را از این پایگاه آغاز کنند باید راهی برای هماهنگ کردن تحرکات پیدا کرد.

کری تصریح کرد لاوروف به وی گفته است روسیه بر جنگ علیه داعش در سوریه متمرکز است اما انواع هواپیماها و تجهیزاتی که مسکو به این منطقه فرستاده است پرسش هایی را بوجود می آورد.

واشنگتن مسکو را تحت فشار قرار داده است تا به یک روند انتقال سیاسی در سوریه کمک کند که براساس آن اسد قدرت را به یک نهاد موقت حاکم واگذار کند. اما تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه تلاش ها در این زمینه را پیچیده کرده است.
کری افزود اگر این موضوع که روسیه بر جنگ علیه داعش در سوریه متمرکز است واقعیت داشته باشد و راهی برای همکاری وجود داشته باشد ، همچنان راهی برای مذاکرات سیاسی به منظور پایان دادن به بحران سوریه وجود خواهد داشت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =