ایرنا نوشت: 'میچ مک کانل' رهبر اکثریت سنا به دنبال شکست جمهوری خواهان برای دومین بار در طول یک هفته به منظور کسب آرای لازم برای تصویب قطعنامه ای در رد توافق هسته ای ایران، روز پنج شنبه را برای سومین رای گیری تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، جمهوری خواهان در نشست روز گذشته (سه شنبه) خود بار دیگر از دستیابی به 60 رای لازم برای جلوگیری از پیشبرد طرح توافق هسته ای ایران بازماندند. در این رای گیری 56 سناتور از این قطعنامه حمایت و 42 نفر با آن مخالفت کردند.

به نظر می رسد شکست جمهوری خواهان برای دومین بار کافی نبوده و برگزاری دومین رای گیری، آخرین اقدام جمهوری خواهان در سنا نیست. این شکست ، میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا را که از نتایج بدست آمده ناامید کرده، بر آن داشت تا رای گیری سومی را برای روز پنجشنبه ترتیب دهد.

آسوشیتدپرس در این گزارش نوشت: ''موضوع رای گیری روز پنجشنبه جلوگیری از لغو تحریم های ایران از سوی 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا است و جمهوری خواهان، لغو تحریم ها را مشروط به به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران و آزادی اتباع آمریکایی کرده اند. به رغم شکست جمهوری خواهان میچ مک کانل وعده داده است که در هر صورت این مناظره ادامه خواهد یافت.''
بر اساس این گزارش، با وجود مانور سیاسی مک کانل درباره این اقدام سیاسی چالش برانگیز که به طور قطع در کارزارهای انتخاباتی و جمع آوری کمک های مالی مورد تاکید جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت، دموکرات ها در رای گیری روز سه شنبه بار دیگر متحد عمل کردند و اجازه ندادند این قطعنامه به تصویب برسد.
مک کانال در رای گیری دیروز، سناتورهای دموکرات را به جلوگیری از رای گیری سنا درباره توافق متهم کرد و گفت: 'اکثریت قدرتمند و دوحزبی مجلس نمایندگان آمریکا به مخالفت با توافق رای دادند و اکثریت قدرتمند و دو حزبی سنا نیز به مخالفت با آن رای خواهند داد. البته این در صورتی است که سناتورهای دموکرات مانع رای نهایی مردم آمریکا به یکی از مهم ترین مسائل سیاست خارجی دوران کنونی کشورشان نشوند.'
اما سناتور 'دیک دوربین' از ایالت ایلینویز آمریکا در رای گیری روز سه شنبه اذعان کرد که این رای گیری و رای گیری روز پنجشنبه بیهوده است.
وی گفت: ما این رای گیری را هفته گذشته (اشاره به رای گیری روز پنج شنبه گذشته) انجام دادیم و نمی دانم به چه دلیل بار دیگر آن را تکرار می کنیم.
دموکرات ها به رهبری 'هری رید' رهبر اقلیت سنا از ایالت نوادا بر این باورند که این مساله به ویژه با تمام شدن زمان بررسی توافق در کنگره در روز پنجشنبه 17 سپتامبر (26 شهریور) حل و فصل شده است. هری رید این رای گیری ها را 'بیهوده' توصیف کرده است.

کنگره تا فردا( 26 شهریور) مهلت دارد درباره قطعنامه رد توافق رای گیری کند و در صورتی که موفق به این کار نشود، دولت آمریکا می تواند بدون هیچ منع قانونی این توافق را به اجرا در آورد.

تاکنون 42 سناتور دموکرات از توافق هسته ای حمایت کرده اند. سنای آمریکا عصر پنجشنبه (19شهریور) پس از ساعت ها بحث و سخنرانی سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه در مورد رد برجام رای گیری کرد که اکثریت مورد نیاز مخالفان حاصل نشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    3 12
    صد رحمت به دلواپسان خودمان
    • وحید زنجان اوغلی A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
      29 1
      دلواپسای اونا به وزیر امور خارجشون خائن نمیگن اینو توجه کن