روحانی: گفتیم تا مارا تهدید می‌کنید، ما هم زیر کوه سایت می‌زنیم/برای پساتحریم باید برنامه ریزی کنیم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فردو مرکزی برای غنی سازی و تحقیقات جدید در زمینه هسته ای خواهد بود و راکتور اراک نیز با همکاری دو عضو گروه 1+5 مدرنیزه می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی امروز در همایش مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، با تاکید بر اینکه" برنامه ریزی های ما باید برای فضای پسا تحریم باشد"، گفت: باید در این فضای جدید، بازار منطقه و جهان را از آن محصول، کار، تلاش و فکر ایرانیان کنیم و این کار شدنی است.

اهم سخنان روحانی را به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری بخوانید:

* غرور ملی آنجا نمایش داده می‌شود که موفقیت‌های علمی، تحقیقاتی، فناوری و تولیدات صنعتی کشور بازارهای دیگران را به تصرف درآورد ازاین رو، امروز نیازمند اراده‌ای قوی برای دستیابی به استقلال و خودکفایی علمی و فناوری در همه زمینه‌ها و رابطه درست با دنیا در بسیاری از عرصه‌های دیگر هستیم.

* در دنیای امروز مسایل علمی و تحقیقاتی در هم تنیده شده و باید از این فضا استفاده کنیم، امروز خوشحالم که تنها به دانشگاه، علم و کلاس نگاه نمی‌کنیم، بلکه به تولید علم و پژوهش نیز توجه داریم و امروز خوشحالیم فقط به فناوری نمی‌اندیشیم، بلکه به دنبال بازار و تجاری شدن محصول نیز هستیم.

* در فضای پساتحریم باید جهان را ببینیم و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنیم هر چند که ممکن است این نگرانی پیش بیایند که بگویند، در شرایط تحریم ما به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین نیازهای کشور، احتیاج داشتیم و ناچار بودیم در آن جوانان را به طرف علم و دانش و ساخت محصولات مورد نیاز کشور، سوق دهیم، اما امروز که تحریم‌ها برداشته شده و بسیاری از نیازها را می‌توان ارزان‌تر و سریع‌تر از دنیای خارج تهیه کرد، دوران این شرکت‌ها سپری شده است، اما اگر کسی در ذهنش اینگونه می‌اندیشد، خطای بزرگی می‌کند.

* ما در تمام دیدارها و ملاقات ها با نمایندگان کشورهای اروپایی و غیراروپایی که به تهران آمدند، به طرف های مقابل گفته‌ایم که اگر می‌خواهید به ایران بیایید باید سرمایه و فناوری جدید بیاورید و ما از شما استقبال خواهیم کرد.

* کشورهای خارجی تنها در صورتی پذیرایی خواهند شد که سرمایه و فناوری به همراه خود بیاورند و از بازار جهانی به صورت مشترک استفاده شود و زمینه فعالیت نیروهای تحصیلکرده داخل کشور را فراهم کنند.

*باید حواسمان جمع باشد و به دور از ساده‌لوحی از تجربه دنیا بهره مند شویم، مشارکت با دیگران در عرصه‌های علمی و تولید محصولات، راه میانبری است که می‌تواند سرعت رشد کشور را دو چندان کند، ما در بسیاری از علوم و فناوری باید از سطوح میانی کار را شروع کرده و با مهندسی معکوس زمان رسیدن به طرح‌های تازه را کوتاه کنیم.

*{با اشاره به مذاکرات هسته‌ای} تلاش ما در مذاکرات تنها نگه داشتن دستاوردهای گذشته نبود، بلکه در چارچوب توافق برجام، زمینه برای حرکت و رشد سریعتر در مسیر تحقیق ، توسعه و دانش جدید در زمینه هسته ای صلح آمیز فراهم شده است.

* در این مذاکرات بیست و سه ماهه ما حاضر نشدیم که از اصل توسعه علم و دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح‌آمیز هسته‌ای، عقب‌نشینی کنیم، بلکه هفته‌ها و ماه‌ها بحث شد تا رآکتور آب سنگین اراک باقی بماند یا نماند. آنها نسبت به این رآکتور و حتی واژه «آب سنگین» حساسیت داشتند و می‌گفتند نخواهیم گذاشت در اراک رآکتور آب سنگین فعالیت کند.

*هدف اصلی راکتور اراک، تولید رادیوداروها و مسایل مربوط به پزشکی هسته‌ای بودکه با پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایران ، در نهایت هم تولید آب سنگین و هم رآکتور 40 مگاواتی اراک مورد پذیرش آنها واقع شد و حتی راکتور اراک با همکاری دو عضو گروه 1+5 مدرنیزه خواهد شد.

* مذاکرات هسته‌ای بر مبنای اصول دانش‌بنیان بود و در کنار دانشمندان هسته‌ای، حقوق و سیاست بین‌الملل، دانشمندان عرصه اقتصادی نیز حضور داشتند، همه دست به دست هم دادند تا به این نقطه برسیم و از دستاوردهای کشور در مقوله غنی‌سازی و سانتریفیوژهای نسل جدید که آخرین آن از دستاوردهای دولت یازدهم بود، دفاع کنیم ما این راه را ادامه خواهیم داد تا به دستاوردهای جدید دست یابیم.

* در توافق برجام و بعد از امضای آن در نخستین روز یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، تزریق گاز یوسی‌اف به سانتریفیوژهای نسل آی‌آر8 خواهد بود. این ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه بود، برای اینکه این مسیر در آینده متوقف نشود و بتوانیم راه را ادامه دهیم.

*طرف مقابل از ساخت تأسیسات فردو در زیر کوه انتقاد می کرد ولی ما به آنها پاسخ دادیم وقتی شما روی میز چیزهایی دارید ما نیز ناچاریم تأسیسات مربوط به تحقیق و توسعه را به زیر کوه ببریم تا روی میز شما بی‌اثر شود.

*فردو مرکزی برای غنی سازی و تحقیقات جدید در زمینه هسته ای خواهد بود و در نهایت آنها پذیرفتند که نیمی از سانتریفیوژها در فردو فعال بماند، و بخش دیگر فردو به مرکز تحقیقات در زمینه‌هایی تبدیل شود که ما تخصص در آن زمینه‌ها نظیر تولید ایزوتوپ‌های پایدار نداریم.

* بیست و سه ماه مذاکره نتیجه‌اش دستیابی به توافقی بود که ما بتوانیم در بخش تحقیقات، رآکتور اراک را مدرن‌تر از گذشته تکمیل کنیم، ساخت سانتریفیوژهای جدید را تا مرحله صنعتی ادامه دهیم و در فردو به زمینه‌هایی ورود پیدا کنیم که در آن تخصص نداشتیم.

* {با اشاره به وجود تحریم ها پس از پیروزی انقلاب} این فشارها انگیزه مضاعفی برای ملت وطن‌دوست و علم دوست سرزمینمان ایجاد کرد تا غرور، جایگاه و عظمت خود را به منصه ظهور برساند چراکه اگر فشار، نیاز، غرور ملی و استعداد با هم ترکیب شوند معجزه می‌آفرینند. خودباوری، اعتماد به نفس و اتکای به خدا می‌آورد، چنانچه ما در دوران دفاع مقدس بارها تجربه این اتفاق را کشف کرده‌ایم بویژه هنگامی که یک ملت با استعداد در فشار دشمن برای حفظ غرور ملی‌اش، نجات جان انسان‌ها و دفاع از قلمرو کشورش تلاش می‌کند.

* علم، دانش، تحقیق، پژوهش، اعتماد به نفس و توکل به خدا ما را به مقصد خواهد رساند. البته باید در نظر داشت که ما برای پیشرفت و تولید، نیازمند انگیزه ملی و فداکاری هستیم و بعد از آن باید به انگیزه‌های مالی و چاشنی سود فکر کنیم.

* امروز از موفقیت‌های کشور در تولید دارو و تجهیزات پزشکی و پیشرفت‌های بی‌نظیر در علوم جدید نظیر نانو، بایو و هسته‌ای خوشحالیم و خوشبختانه در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رییس‌ جمهور همکاری و هم‌افزایی قابل توجهی وجود دارد به طوری که مقام معظم رهبری که از دولت یازدهم و مسئولان آن عموماً اعلام رضایت می‌کنند نسبت به مسئولان سه دستگاه اعتماد کامل دارند و این بسیار مسیر را برای فعالیت هموارتر می‌کند تا به اهدافمان دست یابیم.

*دولت از نظر مالی و قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت همه جانبه خواهد کرد و تأسیس، راه‌اندازی و فعالیت این شرکت‌ها بهترین مسیر برای افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان تحصیل کرده کشور است.

27213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    23 10
    درست گفته ایشان. شما که تهدید کنید ما هم هزینه تهدید شما را بالا می بریم. چوب که نیستیم.. ما هم آدمیم و مثل شما فکر می کنیم و تصمیم می گیریم.