واحدمرکزی خبر نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی از سئول به قلم جک کیم و جو مین پارک نوشت :

کره شمالی روز سه شنبه با اعلام اینکه مجتمع هسته ای اصلی این کشور در حال فعالیت است، تاکید کرد این کشور در تلاش برای بهبود «‌ کیفیت و کمیت » تسلیحات خود است که می تواند « هر زمانی » از آنها علیه آمریکا استفاده کند.

کره شمالی سال 2013 متعهد شده بود فعالیت همه تاسیسات هسته ای خود از جمله رئاکتور هسته ای اصلی این کشور را در مجتمع یونگ بیون که تعطیل شده بود ازسر بگیرد.
کارشناسان می گویند این نخستین اذعان کره شمالی از آن زمان در مورد فعال بودن مجتمع هسته ای یونگ بیون به شمار می رود که منبع تولید ماده شکافت پذیر برای برنامه تسلیحات هسته ای این کشور است.
خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از مدیر آژانس اتمی این کشور اعلام کرد همه تاسیسات هسته ای در مجتمع یونگ بیون از جمله کارخانه غنی سازی اورانیوم و رئاکتور پنج مگاواتی در این مجتمع فعال است.
وی افزود اگر آمریکا و دیگر نیروهای متخاصم همچنان به سیاست خصمانه خودشان در قبال کره شمالی ادامه دهند و رفتاری بدخواهانه را درپیش گیرند ، کره شمالی کاملا آماده است با استفاده از تسلیحات هسته ای خود در هر زمانی که لازم باشد به آنها واکنش نشان دهد.
کره شمالی اغلب تهدیدهایی را علیه آمریکا و کره جنوبی مطرح می کند.
مدیر آژانس اتمی کره شمالی تاکید کرد نوآوری هایی برای تقویت تسلیحات هسته ای این کشور به لحاظ کمی و کیفی انجام شده است زیرا با توجه به شرایط موجود چنین کاری ضروری است.
برنامه هسته ای کره شمالی علت اصلی فشار بین المللی بر این کشور به شمار می رود و از سوی دیگر عاملی برای محافظت از سومین نسل دیکتاتوری خاندان کیم است.
گفته می شود کره شمالی در تلاش برای دستیابی به موشک بالستیک بین قاره ای با قابلیت حمل کلاهک اتمی است تا با استفاده از آن بتواند آمریکا را به راحتی هدف قرار دهد.
« آزمایش موشکی »
آژانس فضایی کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد درحال آماده سازی ماهواره ای جدید برای پرتاب است و احتمالا همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس حزب حاکم این کشور یعنی در تاریخ دهم اکتبر یک فروند موشک بالستیک بهینه سازی شده دور برد را آزمایش خواهد کرد.
چنین پرتاب موشکی نقض تحریم های بین المللی علیه کره شمالی است اما کره شمالی تاکید دارد این پرتاب موشکی بخشی از برنامه فضایی این کشور برای اهداف صلح آمیز است.
کارشناسان بر این باورند که کره شمالی مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت 12 سلاح هسته ای یا تعداد بیشتر در اختیار دارد.
مقامات آمریکایی و کره جنوبی می گویند کره شمالی در تلاش برای کوچک سازی کلاهک هسته ای به گونه ای است که بتوان آن را روی یک وسیله پرتابی سوار کرد.
چین که متحد اصلی کره شمالی به شمار می رود روز سه شنبه اعلام کرد با توسعه تسلیحات هسته ای در شبه جزیره کره مخالف است.
هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت :« ما امیدواریم طرفین مربوطه با توجه به شرایط کنونی بتوانند اقداماتی را انجام دهند که در راستای برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره باشد.»
کره شمالی بین سال های 2006 و 2013 سه آزمایش هسته ای انجام داد که با محکومیت بین المللی روبرو شد. چین پس از آزمایش هسته ای سال 2013 کره شمالی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور اعمال تحریم هایی علیه این کشور حمایت کرد.
پارک جیونگ Park Jiyoung تحلیلگر موسسه مطالعات سیاسی در سئول پایتخت کره جنوبی گفت سه سال از آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی می گذرد و اکنون ممکن است زمان آزمایش هسته ای جدید این کشور باشد تا فناوری هسته ای خود را بار دیگر آزمایش کند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل این ماه اعلام کرد تصاویر ماهواره ای از مجتمع هسته ای اصلی کره شمالی نشان می دهد این کشور به گسترش توانمندی های هسته ای خود ادامه می دهد.
آژانس تاکید کرد این تصاویر نشان می دهد کره شمالی در حال فعالیت های نوسازی و ساختمانی در مجتمع هسته ای یونگ بیون است.
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست اخیر شورای حکام آژانس در وین گفت :« ما شاهد فعالیت های نوسازی و ساختمانی در نقاط مختلف مجتمع هسته ای یونگ بیون بوده ایم.»
وی افزود این فعالیت ها ظاهرا با بیانیه های کره شمالی در مورد اینکه در حال توسعه بیشتر توانمندی های هسته ای خود است سازگاری دارد.
با این حال، کره شمالی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست و به طور علنی اعلام کرده در حال توسعه تسلیحات هسته ای است.
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی سالهاست قادر به بازرسی از کره شمالی نبوده اند.
آمانو تصریح کرد آژانس همچنان قادر به انجام دادن فعالیت های راستی آزمایی در کره شمالی نیست و اطلاعات این نهاد بین المللی درباره برنامه هسته ای کره شمالی محدود است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جیم جارموش A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    10 6
    کره شمالی شکر زیادی خورده.قبل از این که موشک هاش لانچ بشن آمریکا 100 بار اونجارو شخم زده.این عقب مانده ها چه فکری میکنن پیش خودشون همچین حرفای خنده داری میزنن واقعا
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      4 5
      قبول دارم که رهبر کره شمالی یک دیکتاتوره .اما حداقل از شما خیلی مردتره .ترسو
    • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      2 1
      جیم جارموش دمت گرم
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    7 3
    دیوانه های متوهم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    3 1
    ای جانم بشی.
  • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    9 5
    دست از پا خطا کنی امریکا از رو نقشه محوت میکنه تست کن ببینم چه بلایی سرت میاد.
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    9 3
    به جای بمب اتم ،شکم مردم کشورت را سیر کن